Suplementy na rower

Coraz więcej ludzi jest nierozłącznych ze swoimi rowerami, zwłaszcza, że możliwości jest dużo – kolarstwo szosowe, kolarstwo górskie, BMX czy zwykła, rekreacyjna jazda. Kiedy jednak jazda na rowerze robi się coraz bardziej profesjonalna i wymagająca należy zwiększyć odporność organizmu. Kolarstwo to sport wytrzymałościowy, więc dodawanie energii na trasie jest niezbędne, przy czym należy pamiętać, że w trakcie jazdy na rowerze tętno sportowca utrzymuje się na średnim lub wysokim poziomie. Intensywność zmniejsza się jednie podczas podjazdów, finiszu lub tak zwanych ucieczek. Podstawą powinna być oczywiście odpowiednio zbilansowana dieta, ale często trzeba też do niej dodać suplementy, aby uzyskać optymalne efekty. 

Dla kogo?

Zastanawiasz się czy suplementy diety są Ci w ogóle potrzebne? Zastanów się na początek czy jazda na rowerze jest dla Ciebie sportem wytrzymałościowym czy wsiadasz na rower tylko, żeby przejechać kilka kilometrów? Jeśli bliżej Ci do pierwszego wariantu, to nie ważne czy uprawiasz kolarstwo szosowe czy górskie – intensywna jazda sprawia, że stajesz się sportowcem wytrzymałościowym, a to oznacza ogromne obciążenie dla organizmu, suplementy mogą więc być niezbędne. 

Muscle-Zone Sklep

Suplementy na energię na rowerze

Jednym z najbardziej popularnych suplementów dla sportowców jest kreatyna, która będzie też przydatna dla rowerzystów. Kreatyna jest środkiem poprawiającym szybkość i wytrzymałość. Niektórzy naukowcy twierdzą również, że kreatyna pomaga w bardziej efektywnym wykorzystaniu tlenu, co oznacza polepszenie mocy wysiłkowej organizmu. 

Przy wzmocnieniu organizmu może też pomóc beta-alanina, czyli zmodyfikowana wersja aminokwasu alaniny, po spożyciu zmieniająca się w karnozynę, która działa jak bufor w organizmie obniżając poziom pH we krwi. Zażywanie beta-alaniny może poprawić wydajność organizmu zarówno na koniec treningu wytrzymałościowego lub w czasie zwykłej jazdy. 

Elektrolity na rower

Odpowiednie nawodnienie organizmu odgrywa kluczową rolę na każdym treningu i w każdym sporcie. Pot sprawia, że organizm wymaga nie tylko uzupełnienia wody, ale także elektrolitów. Są one niezbędne do prawidłowego dostarczania energii elektrycznej dla wszystkich najważniejszych funkcji oraz dla reakcji układu nerwowego i funkcjonowania mięśni. Zakłada się, że w czasie umiarkowanego wysiłku fizycznego powinno wypijać się około 500 ml płynów na godzinę, w czasie upałów ta wartość może jednak być większa. Warto wiedzieć, że po utracie około 2 litrów płynów organizm traci około 20% zdolności do podejmowania wysiłku. Płyny warto uzupełniać napojami izotonicznymi, które zawierają w składzie odpowiednie proporcje elektrolitów i witamin, a także węglowodany, które uzupełnią zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Elektrolity na rower są niezwykle ważne w trakcie treningu, ponieważ wraz z glukozą przyspieszają one przenikanie wody przez błonę jelita, co sprawia, że więcej wody znajduję się w tkankach, a nie bezproduktywnie obciąża jelita. W trakcie treningu nie wolno zapomnieć o zapotrzebowaniu energetycznym. Twierdzi się, że w czasie treningu rowerowego należy dostarczyć organizmowi 60-90 g węglowodanów na każdą godzinę treningu. 

Suplementy po jeździe rowerem

Po ciężkim treningu należy jak najszybciej uzupełnić zasoby glikogenu i dostarczyć organizmowi białka, które odbuduje uszkodzenia spowodowane treningiem. Jeśli po treningu odczuwasz mocny ból nóg odżywka białkowa jest niezbędna. Taka odżywka da pewność, że w diecie nie zabraknie białka. Jeśli chcesz zacząć trenować ciężej i potrzebujesz wzmocnić uda potreningowy koktajl białkowy jest niezbędny, ponieważ pobudzi on syntezę białek w mięśniach. Najszybszym i i najtańszym sposobem są specjalne koncentraty. Wybierając taki preparat należy się upewnić, że zawiera on odpowiednie ilości białka i węglowodanów i, że pokrywają one zapotrzebowanie organizmu. Taki napój powinien być również wzbogacony o aminokwasy, elektrolity i witaminy. 

Witaminy dla rowerzystów

Jazda na rowerze wymaga elastycznych kolan, dlatego niezbędna może się okazać suplementacja witaminy D. Witamina ta pomaga w absorpcji wapnia, które jest niezbędne do wzmocnienia kości i mięśni. Badania wykazują, że na niedobór witaminy D cierpi ponad połowa populacji, dlatego jej suplementacja, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, jest niezbędna. 

Kofeina a rower

Zastosowanie kofeiny jest znane do wieków. Miliony ludzi korzysta z niej na codzień pobudzając się piciem kawy. Pobudzające działanie kofeiny widać zarówno przed jak i w trakcie wysiłku. Decydując się na wprowadzenie do diety syntetycznego źródła kofeiny, należy zwrócić uwagę, żeby nie była ona zanieczyszczona innymi dodatkami. Popularne i sprawdzone suplementy z kofeiną zawierają około 50-200 mg na tabletkę. Warto wiedzieć, że na przykład espresso nie zawiera dużych ilości kofeiny. Przy decyzji o suplementacji kofeiny trzeba również pamiętać o indywidualnej tolerancji na kofeinę, na którą wpływ mają geny odpowiadające za metabolizm kofeiny w organizmie. Zawsze należy więc indywidualnie sprawdzić tolerancję zanim podczas  na przykład startu zdecydujemy się przyjąć dużą dawkę kofeiny.