Zolpidem a ryzyko nowotworowe

Zolpidem jest lekiem stosowanym nasennie i znany jest na rynku pod takimi nazwami jak Zolpic, Nasen, Stilnox itd. Ma krótki okres działania i przy tym bardzo szybko po spożyciu wywołuje senność. Pomimo tego, iż jest to lek na receptę, wiele osób wchodzi w jego posiadanie bez kontroli lekarza i nadużywa jego stosowania. Wyższe dawki leku są szkodliwe, mogą powodować zaburzenia pamięci, halucynacje, ale standardowe dawki przyjęło się powszechnie uważać za bezpieczne, jako iż bezpośrednio nie wykazują żadnych negatywnych skutków. Jednak okazuje się, że nawet niższe dawki zolpidemu mogą mieć poważne konsekwencje dla zdrowia, które przyjść mogą z czasem.

 

Muscle-Zone Sklep

RYZYKO

Użycie leku zwiększa znacząco szanse na zachorowanie na nowotwór. Badanie [1], które weryfikowało skutki uboczne częstego użycia zolpidemu na tysiącach osób przez kilka lat, wykazało powiązanie pomiędzy użyciem leku i powstawianiem nowotworu. Co więcej, roczna dawka zolpidemu, jaka nie powodowała wzrostu tego ryzyka wynosiła jedyne 30 mg, gdzie 1 tabletka leku zawiera standardowo 10 mg. Tak więc przekraczanie ilości 3 tabletek na rok już zwiększa ryzyko powstawania nowotworu i to około dwukrotnie. Natomiast użycie dawki 300 mg w przeciągu roku, czyli ekwiwalentu 30 tabletek, powodowało wzrost tego ryzyka aż sześciokrotnie! Konkretnie ryzyko dotyczyło nowotworu przełyku oraz jamy ustnej. Autorzy badania podejrzewają, że odpowiedzialny za tą zależność jest proces zwiększania produkcji kwasu solnego w żołądku przez lek, który w sposób ciągły może uszkadzać komórki w przełyku oraz jamie ustnej, zwiększając tym samym ryzyko ich przekształcenia w komórki nowotworowe.

ŁAGODZENIE SKUTKÓW UBOCZNYCH

Jeśli jednak te dane kogoś nie przerażą i w dalszym ciągu zamierza stosować zolpidem, należałoby pomyśleć o choćby częściowym zapobieganiu skutków ubocznych z tytułu jego stosowania. Chcąc zarazem uniknąć dokładania kolejnych syntetycznych związków, warto rozważyć stosowanie soku z aloesu. Aloes wykazuje działanie kojące dla przewodu pokarmowego. Zmniejsza wytwarzanie kwasu solnego zapobiegając podrażnieniu przez niego przełyku. Jak wykazują badania [2-5], wystarczy 10 ml takiego soku, czyli pełna łyżka stołowa, dla osiągnięcia działania aloesu w kierunku zmniejszenia wydzielania soku żołądkowego oraz łagodzenia stanów zapalnych w przełyku.

 

BEZPIECZNE ALTERNATYWY

Jednak ci, którzy chcą zaprzestać stosowania zolpidemu, z powodu zagrożenia z nim związanego, mogą skorzystać z suplementów stanowiących bezpieczną alternatywę. Poniżej kilka z nich, które realnie wspierają prawidłowy sen:

Męczennica cielista (Passiflora Incarta) – roślina ta ułatwia proces zasypiania poprzez wyciszenie układu nerwowego, jednocześnie bez efektu otępienia. Ponadto poprawia jakość snu samego w sobie [6, 7].

Melisa (Melissa officinalis) – Mechanizm działania tej rośliny opiera się o hamowanie rozkładu neuroprzekaźnika GABA, który powoduje wyciszenie układu nerwowego [8, 9], tym samym ułatwiając proces zasypiania. Jeden ze skuteczniejszych suplementów na ułatwianie zasypiania, a zarazem bardzo bezpieczny.

Melatonina – Ten suplement, to stricte hormon snu. Działa z większym impetem od wyżej wymienionych (zwłaszcza w dawkach po kilka, kilkanaście mg), jednak wciąż jest znacznie bezpieczniejszą alternatywą dla zolpidemu. Jeśli jednak chcemy, aby nasz sen przychodził bardziej naturalnie w subiektywnym odczuciu, bardzo dobrze sprawdzą się dawki 0,3-1 mg na 2-4 godziny przed planowanym snem [10].

 

Bibliografia:

  1. Kao CH, Sun LM, Liang JA, Chang SN, Sung FC, Muo CH. Relationship of zolpidem and cancer risk: a Taiwanese population-based cohort study. Mayo Clin Proc. 2012 May;87(5):430-6. doi: 10.1016/j.mayocp.2012.02.012.
  2. Panahi Y, Khedmat H, Valizadegan G, Mohtashami R, Sahebkar A. Efficacy and safety of Aloe vera syrup for the treatment of gastroesophageal reflux disease: a pilot randomized positive-controlled trial. J Tradit Chin Med. 2015 Dec;35(6):632-6.
  3. Dunbar KB, Agoston AT, Odze RD, et al. Association of acute gastroesophageal reflux disease with esophageal histologic changes. JAMA. 2016;315(19):2104-2112.
  4. Yoshida N. Inflammation and oxidative stress in gastroesophageal reflux disease. J Clin Biochem Nutr. 2007;40(1):13-23.
  5. Surjushe A, Vasani R, Saple D. Aloe vera: a short review. Indian J Dermatol. 2008;53(4):163-166.
  6. Fructuoso Ayala Guerrero and Graciela Mexicano Medina. Effect of a medicinal plant (Passiflora incarnata L) on sleep. Sleep Sci. 2017 Jul-Sep; 10(3): 96–100.
  7. Ngan A, Conduit R. A double-blind, placebo-controlled investigation of the effects of Passiflora incarnata (passionflower) herbal tea on subjective sleep quality. Phytother Res. 2011 Aug;25(8):1153-9. doi: 10.1002/ptr.3400. Epub 2011 Feb 3.
  8. Awad R, Levac D, Cybulska P, Merali Z, Trudeau VL, Arnason JT. Effects of traditionally used anxiolytic botanicals on enzymes of the gamma-aminobutyric acid (GABA) system. Can J Physiol Pharmacol. 2007 Sep;85(9):933-42.
  9. Awad R, Muhammad A, Durst T, Trudeau VL, Arnason JT. Bioassay-guided fractionation of lemon balm (Melissa officinalis L.) using an in vitro measure of GABA transaminase activity. Phytother Res. 2009 Aug;23(8):1075-81. doi: 10.1002/ptr.2712.
  10. Zhdanova IV, Wurtman RJ, Morabito C, Piotrovska VR, Lynch HJ. Effects of low oral doses of melatonin, given 2-4 hours before habitual bedtime, on sleep in normal young humans. Sleep. 1996 Jun;19(5):423-31.