Zdrowe tłuszcze i ich rola w diecie

To nieprawda, że wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla zdrowia. Niektóre z nich usprawniają myślenie, inne chronią przed chorobami a jeszcze inne nawet leczą serce. Najbardziej wartościowe są oczywiście tłuszcze nienasycone, które wzmacniają układ odpornościowy i wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Do prawidłowego fukcjonowania organizm potrzebuje białek, węglowodanów i właśnie tłuszczy. Tłuszcze to źródło energii ale pełnią również w organizmie wiele innych, istotnych funkcji. Chronią one przed zimnem, umożliwiają transport witaminy A, D, E i K, są także potrzebne do produkcji różnych enzymów i hormonów oraz stanowią klucz do przemian metabolicznych. Ponadto tłuszcze wspierają układ odpornościowy i umożliwiają prawidłową pracę mózgu. Problem w tym, że należy wybierać tłuszcze zdrowe, te które zawierają produkty zwierzęce to głównie tłuszcze nasycone, które mają szkodliwy wpływ na organizm. 

Tłuszcze (nawet zdrowe) w nadmiarze są szkodliwe

Muscle-Zone Sklep

Nawet zdrowe tłuszcze są kaloryczne, więc spożywanie ich w nadmiarze, może prowadzić do otyłości, a to już prosta droga do innych chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca czy problemy z sercem. Jeśli jednak zdrowe tłuszcze spożywa się w odpowiednich ilościach mogą nawet ułatwić odchudzanie, ponieważ są one trawione wolniej niż inne składniki a więc na dłużej zapewniają uczucie sytości, dlatego nie wolno wyeliminować ich z diety, ponieważ wtedy organizm będzie się domagał większej ilości jedzenia. Należy również pamiętać, że niektórych kwasów nienasyconych, które są niezbędne organizm nie potrafi sam wytworzyć, więc należy je dostarczyć wraz z pożywieniem. 

Kwasy omega-3 i omega-6

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzeba obydwu nienasyconych kwasów tłuszczowych: omega-3 i omega-6 i to w dodatku w odpowiednich proporcjach.  Stosunek kwasów omega-3 do omega-6 powinien wynosić 1:5. Dieta przeciętnego Polaka jednak absolutnie nie spełnia tych wymagań. Polacy spożywają za dużo tłuszczów roślinnych, które są źródłem kwasów omega-6 a za mało ryb bogatych w tłuszcze omega-3, a trzeba wiedzieć, ze nadmierna ilość kwasów omega-6 niweczy dobroczynne działanie kwasów omega-3. 

Oleje roślinne

Oleje są głównym składnikiem diety śródziemnomorskiej, którą powszechnie uważa się za najzdrowszą. Im więcej znajduje się w oleju nienasyconych kwasów tłuszczowych, a mniej nasyconych, tym lepiej dla organizmu. Oleje są szczególnie bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które odpowiadają za zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego we krwi oraz obniżają poziom złego cholesterolu podwyższając jednocześnie stężenie dobrego, tym samym zapobiegając miażdżycy czy nadciśnieniu tętniczemu. Oleje dostarczają też dużo kwasów wielonienasyconych, które mają zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi. Kwasy wielonasycone biorą także udział w produkcji wielu hormonów, w tym neuroprzekaźników. Ich zaletą jest też niewątpliwie fakt, że są szybko spalane przez organizm i nie odkładają się postaci trójglicerydów. Oleje są także znakomitym źródłem witaminy E, zwanej witaminą młodości. Zalicza się ona do tak zwanych antyoksydantów, które usuwają z organizmu wolne rodniki, chroniąc przed chorobami cywilizacyjnymi. 

Ryby morskie 

Halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela, sardynki i owoce morza są skarbnicą kwasów omega-3, a to właśnie od tych kwasów zależą niemal wszystkie procesy życiowe zachodzące w ludzkim organizmie. Kwasy omega-3 chronią przed chorobami serca i układu krążenia, dodatkowo wyrównują pracę serca i przeciwdziałają zakrzepom i zatorom. Kwasy omega-3 obniżają również poziom trójglicerydów i poziom złego cholesterolu jednocześnie podnosząc poziom tego dobrego. Wpływają one także korzystnie na pracę mózgu – badania mówią, że osoby jedzące dużo ryb rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera. Kwasy omega-3 obniżają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej i zapobiegają zapaleniu stanów, a także ułatwiają wchłanianie się wapnia. Co istotne wzmacniają one układ odpornościowy, chroniąc nie tylko przed infekcjami ale także chorobami autoimmunologicznymi. 

Czarna lista tłuszczów

Nasycone kwasy tłuszczowe są szkodliwe dla ludzkiego organizmu, a ich źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego. Tłuszcze nasycone spożywane w nadmiarze podnoszą poziom cholesterolu, co prowadzi do miażdżycy, wzrostu ciśnienia tętniczego, zaburzeń rytmu serca. Niebezpieczne są również kwasy tłuszczowe trans, które powstają podczas utwardzania olejów roślinnych metodą uwodornienia. Te tłuszcze nie tylko podwyższają poziom złego cholesterolu, ale obniżają również poziom dobrego. Na koniec cholesterol – jest on wytwarzany głównie w wątrobie z kwasów tłuszczowych nasyconych, także dostarczamy go do organizmu w pożywieniu. Cholesterol ma wiele ważnych funkcji – wchodzi w skład błon komórkowych oraz służy do produkcji hormonów na przykład płciowych czy sterydowych. Jednak organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania organizmu dokładnie tyle cholesterolu ile wyprodukuje sam. Jego nadmiar odkłada się w tętnicach stopniowo prowadząc do miażdżycy.