Witaminy dla kobiet

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, niestety często naszego ciało nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć odpowiedniej ich ilości. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi suplementacja diety. Warto jednak pamiętać, że inne potrzeby i zapotrzebowanie na witaminy będzie miał organizm kobiety, a inny organizm mężczyzny lub dziecka. Jakich witamin najczęściej potrzebuje organizm kobiety?

Kobiety a suplementy

Muscle-Zone Sklep

Organizm kobiet wymaga specjalnego traktowania ze względu na cykle miesiączkowe. W czasie poszczególnych etapów cyklu zmienia się zapotrzebowanie kobiecego organizmu na minerały i mikroelementy. Współcześnie kobiety żyją bardzo szybko, odżywiają się nieregularnie i stosują, często drastyczne diety, co sprawia, że w ich organizmach zbyt często brakuje minerałów, witamin i mikroelementów, dlatego tak ważna jest właściwa suplementacja.

Najważniejsze witaminy dla kobiet

Dla organizmu kobiety najważniejsze są trzy witaminy, zwane często witaminami młodości. Są to witaminy A, E i C. Witaminy te dostarczone w odpowiedniej ilości są w stanie zapewnić nie tylko długie ale także zdrowe życie. Witaminy A, E i C to naturalne przeciwutleniacze, które pomagają w walce z wolnymi rodnikami. 

Dla skóry, którą obciążają nie tylko promieniowanie słoneczne ale także zanieczyszczenie środowiska czy dym papierosowy, szczególnie pomocna będzie witamina E. Wzmacnia ona warstwę lipidową skóry, która jest naturalną barierą ochronną, przed tymi zagrożeniami. Ponad to badania pokazują, że witamina E może zapobiegać rozwojowi nowotworów i chorób układu krążenia.

Odpowiednia ilość witaminy A w organizmie z kolei zadba by skóra nie była przesuszona i nie łuszczyła się nadmiernie. Zmniejszy także wypadanie i łamliwość włosów oraz rozdwajanie paznokci. Witamina A to także element profilaktyki przed zaćmą, nowotworami rogówki i siatkówki oraz tzw. kurzą ślepotą, czyli niezdolnością oka do widzenia w ciemności. Wspomaga ona również system odpornościowy w walce z infekcjami górnych dróg oddechowych i dba o błony śluzowe. 

Zmarszczki zaczną się z kolei pojawiać wolniej dzięki witaminie C, która uchroni także skórę sprzed zwiotczeniem. Witamina C ma także właściwości profilaktyczne: wzmacnia odporność, zapobiega chorobie wieńcowej i nadciśnieniu. 

Suplementacja a ciąża

Ciąża to szczególny czas dla organizmu kobiety i chociaż ciąża to nie choroba, właściwa suplementacja w tym okresie jest niezwykle ważna. W tym niezwykłym czasie niezwykle ważny jest kwas foliowy, ponieważ jest on podstawową witaminą odpowiadającą za powstawanie komórek organizmu, a w czasie ciąży uczestniczy w tworzeniu centralnego układu nerwowego dziecka, zapobiega rozszczepowi kręgosłupa i przepuklinie oponowo-rdzeniowej. Przyszłe mamy powinny więc suplementować witaminy z grupy B, które zmniejszają ryzyko poronień oraz wad rozwojowych płodu.

Witamina dla zdrowych kości

Kobiety są o wiele bardziej od mężczyzn narażone na osteoporozę, dlatego tak ważna w ich diecie jest witamina D. Jest ona dość specyficzna, ponieważ ludzki organizm może ją syntetyzować z promieni słonecznych, jednak w polskim klimacie większość kobiet cierpi na jej niedobór. A to przecież właśnie witamina D odpowiada za osadzenie wapnia w kościach, który jest niezbędny do budowy silnych i zdrowych kości.

Odpowiednia krzepliwość 

Obfite krwawienia w trakcie miesiączek także wymagają odpowiedniej suplementacji. Witamina K wpływa na prawidłową krzepliwość krwi i zmniejszenie intensywnych krwawień miesiączkowych, dlatego warto o niej nie zapominać. Miesiączki obniżają także poziom żelaza w organizmie, a znaczna utrata tego pierwiastka może prowadzić do anemii. Nie warto więc zapominać o suplementacji w diecie właśnie tych dwóch elementów. Witamina K skutecznie zapobiega także chorobom serca, więc warto suplementować ją nie tylko w okresie menstruacji. 

Menopauza

Menopauza to czas, w którym organizm kobiety czekają wielkie zmiany hormonalne. Zaburzenia miesiączkowania, zmiany w składzie kości,, wzrost masy ciała zmienne nastroje, zaburzenia snu czy pogorszenie ogólnego samopoczucia to tylko niektóre z konsekwencji menopauzy. W tym okresie niezwykle ważna jest więc odpowiednia suplementacja diety. W tym czasie warto przede wszystkim wspomóc organizm antyoksydantami, czyli witaminami E i C oraz selenem. Opóźnią one proces starzenia, a także zadziałają profilaktycznie w przypadku chorób sercowych i nowotworowych. Wraz z wiekiem organizm potrzebuje także większych ilości witaminy D, gdyż zmniejsza się jej metabolizm w wątrobie. Mogą także wystąpić problemy z przyswajaniem wapnia, co prowadzić może do osteoporozy, dlatego zdecydowanie warto sięgnąć po suplementy zawierające te składniki. Korzystna jest także suplementacja wyciągu z żeń-szenia i luteina, gdyż poprawiają one pamięć oraz koncentrację oraz ogólną wydolność organizmu.