Tyrozyna

Tyrozyna jest aminokwasem endogennym, który jest wytwarzany naturalnie przez nasz organizm. W niektórych sytuacjach może jednak dojść do zmniejszenia jej wydzielania. Wtedy potrzebne jest jej uzupełnienie poprzez odpowiednią dietę bądź suplementy diety. L-tyrozyna ma ogromny wpływ na nasze ciało, dlatego powinny ją suplementować zwłaszcza osoby aktywne. 

Jakie funkcje ma L-tyrozyna?

L-tyrozyna jest jednym z 22 aminokwasów, które w naszym ciele budują białka mięśniowe. Bierze również udział w syntezie neurotransmiterów, takich jak dopamina, noradrenalina oraz adrenalina. Jest prekursorem podczas syntezy tych neurotransmiterów, dzięki czemu mogą one znacznie szybciej się wywarzać. Jest szczególnie ważna w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego, a także potrzebna jest osobom, które są narażone na stany przemęczenia. Uznawana jest za niezbędny nam aminokwas. Powinno stosować się w okresie wzmożonych treningów, a także u osób, które są otyłe, ponieważ u tych właśnie osób je wydzielanie może być znacznie zaburzone. L-tyrozynę jako suplement diety stosują również sportowcy. Można z pomocą L-tyrozyny zwalczać stres oraz przemęczenie. Pierwszym objawem braku wystarczającej ilości L-tyrozyny, jest pojawienie się zmian hormonalnych, w tym również niedoczynności tarczycy. Rozpoznamy jej brak w organizmie również poprzez zmniejszenie nastroju, a także problemy z zapamiętywaniem, czy zmiany psychiczne. Osoby mocno zmęczone i zestresowane, które dodatkowo widzą u siebie znaczne obniżenie nastroju, powinny szczególnie zwrócić uwagę na poziom L-tyrozyny w organizmie i w razie potrzeby zacząć suplementację tego niezbędnego nam aminokwasu. Nie można jednak stosować jej w momencie, kiedy mamy w organizmie zbyt duży poziom dopaminy, bądź chorujemy na czerniaka.

Muscle-Zone Sklep

Tyrozyna ma niebagatelny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim możemy po jej zastosowaniu zauważyć zmniejszenie się zmęczenia psychicznego i fizycznego, które spowodowane jest zbyt intensywnym treningiem. Dzięki L-tyrozynie można zauważyć, że poziom stężenia neurotransmiterów jest optymalny, co przekłada się na nasze lepsze samopoczucie i chęć działania. Dodatkowo przy stosowaniu Tyrozyny zauważymy również łatwość w zapamiętywaniu, a także większą odporność na stres, ponieważ ten aminokwas bardzo pomaga nam w pracy umysłowej. L-tyrozyna jest polecana osobom na redukcji, ponieważ może zmniejszać nasz apetyt. 

L-tyrozyna jest również bardzo pomocna podczas produkcji melaniny, dzięki czemu mamy zapewnione łatwiejsze i szybsze opalanie. Ochrania również nasza skórę przed działaniem promieniowania ultrafioletowego.

Tyrozyna może być również idealna dla osób odchudzających się. Jest niezbędna do wytworzenia wielu ważnych dla nas hormonów. Pozwala nie tylko zmniejszyć apetyt, ale również jest w stanie szybciej dać nam poczucie nasycenia. Jest odpowiedzialna również za wydatkowanie energii z zapasów tłuszczu co sprawia, że energię będziemy czerpać z tkanki tłuszczowej.

Pełni także istotną rolę w syntezie hormonów tarczycy – tyroksyny oraz trójodotyroniny. 

 Dawkowanie L-tyrozyny

Tyrozyna jest dostępna na rynku suplementów w formie kapsułek bądź tabletek. Najlepsza dawka waha się pomiędzy 0,5 a 2 g na dobę. Najczęściej dawka obliczana jest na podstawie naszej masy ciała. Jest to 100 do 150 mg na każdy kilogram ciała. Dawkę należy dostosować do naszych potrzeb, a przede wszystkim masy ciała. 

Dobrej jakości preparat zawiera w składzie łatwo przyswajalną L-tyrozynę. Jako suplement diety nie może być ona stosowana przez kobiety w ciąży, osoby z chorobami tarczycy, a także u osób z czerniakiem.

Tyrozyna może być stosowana przez osoby, które mają problem z niedoczynnością tarczycy, ale nie mają stwierdzonej choroby Hashimoto. Przed zastosowaniem L-tyrozyny w takich wypadkach najlepiej skonsultować się z naszym lekarzem, który zaleci jakie suplementy diety będą dla nas w pełni bezpieczne.