Suplemetacja dla wegetarian

Bycie wegetarianinem stało się niezwykle modne. Coraz więcej ludzi rezygnuje z mięsa i z produktów mięsnych, bo uważają to za niezdrowe, bo jest to niezgodne z ich przekonaniami. Dieta wegetariańska i wegańska może być zdrowa i pełnowartościowa, ale niezbędna jest przy niej odpowiednia suplementacja. Jaka? Na co warto stawiać? Co stosować?

***

Muscle-Zone Sklep

Dieta wegańska i wegetariańska są w stanie zapewnić nam wiele składników odżywczych i makroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Są jednak takie suplementy, które należy stosować, aby ta dieta była dopieszczona w całości. Co stanowi więc element nadrzędny?

Witamina B12

Witaminy B12 nie znajdziemy w żadnym produktach warzywnych, które stanowią blisko 80% diety, dlatego też bardzo często pojawiają się jej niedobory, które mogą prowadzić do anemii i do pogorszenia stanu psychicznego. Bez witaminy B12 człowiek czuje się wiecznie wyczerpany i znużony, ma problemy z pamięcią, drętwieją mu kończyny. Dzienne zapotrzebowanie wynosi 2,4 mg, a w ciąży 2,6 mg. Witamina B12 znajduje się tylko w produktach zwierzęcych, dlatego też weganie, a czasami i wegetarianie muszą suplementować się właśnie tą witaminą.

Witamina D

W przypadku tej witaminy, problem jest również bardzo poważny. Jej niedobór może prowadzić do krzywicy, do zwiększenia ryzyka złamań, do dłuższego czasu regeneracji po urazach, a także do problemów z zaśnięciem i ze zwiększonym ryzykiem depresji. Ze słońca jesteśmy w stanie otrzymać około 10%  potrzebnej nam witaminy na dzień. W okresie jesieni i zimy nie mamy praktycznie możliwości, by ją otrzymać. Jeśli chodzi o pożywienie, dostępna jest ona między innymi w borowikach, w kurkach, czy w rybach. Niezwykle ważnym elementem jest to, aby i o niej pamiętać w trakcie suplementacji.

Kwasy Omega

Kwasy Omega 3 są niezwykle ważne w codziennej diecie. Niedobór prowadzi między innymi do problemów z gojeniem się ran, do rozkojarzenia, do słabszej pracy mózgu. Warto stawiać na tras, na tłuste ryby i owoce morza, jednak w przypadku osób na diecie wegańskiej i wegetariańskiej, jest to niemożliwe. Dobrze jest więc postawić na siemię lniane, pestki dyni, na słonecznik, jak również i na sezam.

O czym należy jeszcze pamiętać? Co powinno stanowić podstawę diety na diecie wegańskiej i wegetariańskiej? Bez czego nie można normalnie funkcjonować?

  • Białko

Osoby będące na takiej diecie mają przeważnie duże niedobory białka, bo to w największej ilości znajduje się w mięśnie. Jeśli jednak w odpowiedni sposób skomponujemy dietę, białko może być jak najbardziej uzupełnione. Na co więc należy stawiać? Na groch, fasolę, orzechy. Można także wybrać białko w formie proszkowej w formie roślinnej, które na pewno okaże się być dobrym uzupełnieniem potrzebnej ilości białka w codziennej diecie.

  • Wapń

Ten pierwiastek jest niezbędny do tego, aby mieć mocne zęby, jak również i kości. Największe ilości wapnia znajdują się między innymi w mleku, w jogurtach, jak również i w kefirach. Niestety, ale na diecie wegańskiej takie składniki nie wchodzą w grę, dlatego też można uzupełnić je poprzez cieciorkę, brokuły, figi suszone, jak również tofu i inne przetwory soi.

  • Żelazo

U wegetarian i wegan niedobór żelaza pojawia się bardzo często. Żelazo bierze udział w produkcji krwinek, dlatego też jego niedobór powoduje anemię. Skóra robi się blada, paznokcie pękają, a pod oczami widoczne są sińce. Osoby z niedoborem żelaza mają problemy z codziennym prawidłowym funkcjonowaniem. Nie mają na nic siły, są ospałe, zmęczone, brak im energii na cokolwiek. Gdzie znajduje się żelazo? W pietruszce, w soi, w warzywach strączkowych, w zielonych warzywach liściastych. Aby jednak żelazo się wchłonęło, należy dostarczyć do organizmu również i witaminę C, a także magnez i wapń. Dobrze jest stosować suplementacje, gdyż ilość przyjętego jedzenia nie jest w stanie dostarczyć nam odpowiedniej dawki tego pierwiastka.

Podsumowanie

Dieta wegetariańska i wegańska jest smaczna, zdrowa i pełnowartościowa, jeśli stosujemy wszelkie zamienniki dla produktów zwierzęcych. W wielu jednak przypadkach warto uzupełniać wszystko suplementami, by mieć pewność, że niczego naszemu organizmowi nie brakuje.