Suplementy wspomagające sen

Bezsenność to zaburzenie prawidłowego rytmu, głębokości oraz czasu trwania snu i czuwania. Sen, który jest najczęściej płytki i niespokojny, nie daje uczucia pełnej regeneracji. Bezsenności najczęściej towarzyszy silna nerwowość, która nasila się zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Kiedyś problem bezsenności kojarzył się głównie z osobami starszymi, obecnie jednak coraz częściej obserwuje się kłopoty ze snem u młodszych osób. Powodem tego może być między innymi życie w pośpiechu oraz mnogość obowiązków.U osób dorosłych bezsenność związana jest najczęściej z zaburzeniami psychicznymi oraz stanami depresyjnymi, jednak problem bezsenności może mieć różne podłoże. Jedno jest jednak pewne – bezsenność  uniemożliwia codzienne funkcjonowanie, gdyż brak odpowiedniej dawki snu sprawia, że człowiek staje się rozdrażniony, zmęczony i posiada złe samopoczucie. Przy problemach z bezsennością niezbędna może okazać się dodatkowa suplementacja. Co stosować? 

Melatonina 

Muscle-Zone Sklep

Melatonina jest bardzo popularnym suplementem diety, który pomaga w walce z z bezsennością i innymi zaburzeniami snu. Melatonina to hormon wytwarzany przez szyszynkę w mózgu, który odpowiada za regulację rytmu dobowego organizmu w celu zarządzania naturalnym cyklem snu i właśnie dlatego wiele osób uważa melatoninę za skuteczny sposób walki z bezsennością. Melatonina jest jednak także zaangażowana w regulację ciśnienia krwi i poziomu kortyzolu, dlatego należy uważać przy stosowaniu jej na własną rękę. Warto również pamiętać, że melatonina może być nieskuteczna, jeśli problemy ze snem mają inną związek z na przykład depresją, lękiem czy zmianami hormonalnymi. i wiele innych.

Melatoninę można przyjmować w dawkach 0,5-10 mg na dobę. W celu poprawy jakości snu najlepiej zażyć ją około pół godziny przed położeniem się do łóżka. Jeśli natomiast ma ona pomóc w regulacji dobowego rytmu, należy po nią sięgnąć kilka godzin przed snem. Istotne jest, aby melatoninę przyjmować przed planowanym pójściem spać, a nie dopiero w chwili, gdy nie możemy zasnąć w środku nocy.

L-Tryptofan

Tryptofan to aminokwas, który jest coraz popularniejszym suplementem diety. Ma on wpływać na poprawę samopoczucia oraz łagodzić objawy stresu. Jest on również bardzo pomocny w walce z depresją, nie jest jednak wytwarzany samodzielnie przez organizm, dlatego musi być dostarczany w pożywieniu. Tryptofan odpowiada także za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, dlatego też, jeśli organizm zarejestruje jego niedobór, odczuje się spadek energii oraz gorsze samopoczucie.

W kontekście walki z bezsennością istotny jest udział Tryptofanu w wytwarzaniu melatoniny, czyli hormonu skłaniającego organizm do snu. Dawkowanie tryptofanu to od 500 do 1000 miligramów przed snem.

Magnez 

Magnez jest minerałem znanych przez niemalże każdego z nas. Jest on na tyle istotny, iż odpowiada za wiele różnorodnych procesów i przemian, które zachodzą w naszym organizmie. Nie bez powodu nazywany jest pierwiastkiem życia, gdyż jego regularne przyjmowanie może zapewnić lepsze samopoczucie i zdrowie. Magnez uczestniczy nawet w 300 procesach biochemicznych. 

Jak magnez wpływa na nasz stan? Przede wszystkim wzmacnia naszą odporność oraz odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego. Dodatkowo wpływa na budowę kości i zębów, dlatego jego dostarczanie jest szczególnie ważne w przypadku rozwijających się dzieci. Magnez to także doskonały pierwiastek dla osób, u których wykryto ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze, a także choroby niedokrwiennej serca, astmy, cukrzycy czy arytmii. 

Niedobór tego pierwiastka może powodować trudności z koncentracją, nerwowość, przewlekłe zmęczenie, bezsenność, skurcze łydek i drganie powiek. Zbyt duża ilość magnezu w organizmie jednak również nie jest bezpieczna. Im więcej magnezu jest dostarczane do organizmu, tym gorzej jest on przyswajany. Dlatego stosując suplementy należy przestrzegać zaleceń podanych na ulotce.

W przypadku bezsenności magnez pomoże poprzez aktywację przywspółczulnego układu nerwowego, który jest odpowiedzialny za to, żeby organizm był spokojny i zrelaksowany, reguluje on również poziom melatoniny. Ponadto magnez przyłącza się do receptorów kwasu gamma-aminomasłowego, który jest odpowiedzialny za wyciszenie układu nerwowego. Tym samym pomagając uspokoić układ nerwowy, magnez przygotuje ciało i umysł do snu.