Suplementy na wzrok

Mówi się, że wzrok to najcenniejszy ze zmysłów. Kiedy siegnąć po suplementy? W każdym wieku, jeśli mocno eksploatuje się wzrok, zwłaszcza wtedy, gdy dużo pracuje się przy monitorach. Wtedy luteina czy antocyjany złagodzą podrażnienia i ochronią oko przed uszkodzeniem. Na kondycję oczu ogromny wpływ mają również niewłaściwa dieta, zanieczyszczenie środowiska czy działanie słońca. Prawdą jest też, że wraz z wiekiem wzrok ulega osłabieniu, jednak dzięki odpowiedniej profilaktyce i pielęgnacji można spowolnić tempo pogarszania się widzenia.

Dieta dla oczu

Muscle-Zone Sklep

Słabnący wzrok jest niestety efektem starzenia się organizmu. Wzrok osłabiają wolne rodniki, które wyzwalają się pod wpływem toksyn środowiskowych, promieniowania ultrafioletowego, promieniowania wydzielanego przez ekrany telewizorów czy monitory komputerowe oraz powstając w wyniku nieprawidłowej diety, niszczą elementy strukturalne oczu, a zwłaszcza siatkówkę. Należy temu więc zapobiegać odpowiednio dbając o wzrok. W słoneczne dni należy pamiętać o noszeniu okularów przeciwsłonecznych z filtrami UV oraz regularnie zażywać wybrane substancje odżywcze, zawarte między innymi w warzywach, owocach, nabiale, produktach pełnoziarnistych i suplementach diety. Warto pamiętać, że oczy bardzo lubią antyoksydanty, czyli substancje przeciwutleniające, które pomagają organizmowi unieszkodliwiać zły wpływ wolnych rodników.  Jakich składników szukać by długo cieszyć się dobrym wzrokiem?

Luteina

Najważniejszym składnikiem wpływającym zbawiennie na stan wzroku jest luteina. Działa jak antyoksydant i naturalny filtr ochronny dla oczu, dlatego gdy organizm ma jej za mało, choroby wzroku mogą pojawiać się szybciej. Najczęstsze to zwyrodnienie plamki żółtej, jaskra i zaćma, więc osoby, które podejrzewają u siebie ryzyko występowania tych chorób, również powinny sięgać po luteinę częściej. Do prawidłowego funkcjonowania oczu luteiny mogą potrzebować też ci, którzy cierpią na częste infekcje i stany zapalne oczu, a także osoby zmagające się z retinopatią cukrzycową. Wciąż niewiele wiadomo o innych właściwościach luteiny ale zauważono, że skóra osób, które mają jej pod dostatkiem jest bardziej elastyczna i nawilżona, a także że można ją znaleźć w kobiecym mleku. Specjaliści zalecają zażywanie każdego dnia co najmniej 5 mg tej substancji.  Profilaktycznie powinny po nią sięgnąć osoby, których oczy są często narażone na działanie szkodliwych czynników, czyli pracujące przy komputerze i sztucznym oświetleniu, często przebywają na słońcu lub palące papierosy. Warto wiedzieć, że luteina zawarta w siatkówce oka stanowi swoisty filtr wolnych rodników i promieniowania, chroniąc narząd wzroku przed degradacją. Dostępne na rynku suplementy diety zawierające luteinę są dodatkowo wzbogacone między innymi tauryną, oraz przeciwutleniaczami takimi jak cynk i selen. Substancje te odpowiadają za wzmacnianie wzroku, mają działanie ochronne i pomagają w walce z wolnymi rodnikami. Ponadto tauryna odgrywa kluczową rolę w przekształcaniu witaminy A w retinol, który jest niezbędny w procesie widzenia.

Beta-karoten i borówki

W trosce o wzrok warto również sięgnąć po beta-karoten, który jest naturalnym przeciwutleniaczem oraz chroni przed działaniem szkodliwych promieni UV. Na rynku dostępne są także suplementy diety zawierające wyciąg z czarnej borówki. Jagody zawierają bowiem antocyjany poprawiające krążenie w gałce ocznej co sprawia, że jest ona lepiej dotleniona. 

Witaminy

Szczególnie istotne w kontekście ochrony wzroku jest spożywanie witamin: A, C oraz E. Witamina A pomaga między innymi w utrzymaniu prawidłowego widzenia. Jej lepsze wchłanianie jest możliwe dzięki wspomnianej witaminie E, która pomaga również chronić komórki przed stresem oksydacyjnym. Przed nim chroni również witamina C, która uczestniczy między innymi w produkcji kolagenu, czyli białka strukturalnego, znajdującego się również w oku. Witamina C korzystnie wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

Cynk

Polecany głównie pacjentom ze zwyrodnieniem plamki żółtej. Badania w czasie których pacjentom podawano suplementy z cynkiem w dawce 25 mg dwa razy dziennie, zgłaszali znaczącą poprawę wzroku.

Pycnogenol

Pycnogenol jest źródłem flawonoidów, czyli substancji odżywczych o działaniu podobnym do witaminy C, które, jak wykazały badania – poprawiają widzenie w ciemności oraz po oślepiającym błysku.