Suplementy na wydolność

Suplementacja jest obecnie niemalże niezbędnym elementem życia większości ludzi. Stosuje się ją w różnych celach, najczęściej dla poprawy odporności organizmu i ogólnego zdrowia, jednak równie popularne są suplementy diety dla sportowców. Wśród nic wyróżniamy między innymi preparaty zwiększające masę, przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej oraz poprawiające wydolność. W tym artykule to właśnie te ostatnie suplementy będą głównym tematem, ponieważ wydolność mięśni i organizmu jest bardzo istotna nie tylko dla poprawy swoich wyników sportowych, ale także w efekcie dla rozbudowy masy mięśniowej. Jakie preparaty na wydolność są najbardziej polecane?

  1. Arginina

Arginina jest niezbędna dla funkcjonowania całego organizmu. Nazywana jest ona często aminokwasem „pozornie endogennym”, co wynika z konieczności dostarczania w postaci pożywienia prekursorów argininy, które mają za zadanie umożliwić następnie jej produkcję w organizmie. Do czego potrzebna nam jest ta substancja? Między innymi do syntezy hormonu wzrostu i do przebiegu procesu powstawania nowych komórek mięśni. Ponadto poprawia ona regenerację mięśniową, a dodatkowo uczestniczy w produkowaniu tlenku azotu. To właśnie ta ostatnia funkcja w dużej mierze wpływa na wyniki sportowe. Przyjmowanie argininy w tym przypadku sprawia, że przez naczynia przepływa więcej krwi, która niesie ze sobą w końcu liczne składniki odżywcze. Nie jest to bez znaczenia dla treningu, ponieważ w ten sposób możliwe jest uzyskanie tak zwanego „efektu pompy mięśniowej”. Nasila to uczucie „napompowanych” mięśni, ale przede wszystkim poprawia transportowanie aminokwasów, kreatyny i glukozy, które spożywane są w okresie okołotreningowym. Jako ciekawostkę warto dodać, że dobrym rozwiązaniem jest połączenie argininy z kwasem glutarowym, czyli AAKG. Alfaketoglutaran – bo tak nazywa się to połączenie – wzmaga syntezowanie białek i tym samym przyczynia się do anabolizmu mięśni.

Muscle-Zone Sklep

  1. Kreatyna

Niemożliwa do pominięcia w tym zestawieniu jest oczywiście kreatyna. Jest ona organicznym związkiem chemicznym, który występuje m.in. w mięśniach szkieletowych oraz w  nerkach, wątrobie i w mózgu. Na początku preparat nazywany był „legalnym dopingiem”, gdyż wpływa na poprawę wyników sportowych. Najważniejszym zadaniem kreatyny jest magazynowanie ATP w komórkach mięśniowych. Wówczas podczas wysiłku fizycznego może być ona uwolniona i wykorzystana do pracy mięśni. Ponadto kreatyna uczestniczy również w budowaniu masy mięśniowej, wytrzymałości i siły, a dodatkowo może być pomocna w eliminowaniu nadmiaru tkanki mięśniowej. Co ciekawe, suplement ten ma spore znaczenie w redukcji stresu oksydacyjnego i w opóźnianiu procesu starzenia się komórek.

  1. Kofeina 

Kofeina jest niezwykle skuteczną substancją nie tylko ze względu na jej właściwości pobudzające i eliminujące zmęczenie. Poza tymi funkcjami pobudza ona też termogenezę, a dzięki temu przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Poza tym zwiększa ona wydolność. Kofeina wpływa między innymi na układ oddechowy, stymulując go i ułatwiając sprawne dotlenianie organizmu. Badania wykazują również, że kofeina wydłuża czas pracy mięśni, zwiększa ich napięcie oraz nasila impulsy nerwowe i skurcze mięśni. W efekcie możliwe jest znaczne poprawienie wyników sportowych.

  1. Carbo

Skuteczne w doraźnym poprawianiu wydolności organizmu są też odżywki carbo. Pomagają one utrzymać należyty poziom energii w czasie wysiłku fizycznego, co zwiększa osiągi. Dzięki temu możliwe jest wykonywanie dłuższych treningów i opóźnianie uczucia zmęczenia.

  1. Kompleksy witamin i minerałów 

Wielu sportowców często zapomina, że poza typowymi suplementami przeznaczonymi dla nich równie istotne są te bardziej podstawowe. Witaminy i minerały gwarantują poprawne działanie całego organizmu, wspierają wszystkie procesy w nim zachodzące. Ważne są tu także kwasy omega-3, ponieważ ich przyjmowanie pozwala na nasilenie metabolizmu białek, co z kolei wpływa korzystnie na anabolizm mięśniowy. Dzięki temu możemy zwiększyć swoją siłę.