Suplementy na układ nerwowy

Depresja, nerwica i bezsenność to codzienność milionów Polaków. Szybkie tempo życia, nieregularne posiłki i wszechobecny stres powodują, że z roku na rok coraz więcej Polaków skarży się dolegliwości związane z chorobami układu nerwowego. Praca, dom i ciągły deadline to niesamowity maraton dla układu nerwowego. A przecież układ nerwowy to jeden z najważniejszych elementów ludzkiego organizmu, ponieważ reguluje masę procesów zachodzących w organizmie. To w nim następuje przeniesienie impulsu z dowolnego narządu do mózgu, po którym następuje decyzja o kolejnej sekwencji działań. W przypadku układu nerwowego każda choroba może mieć nieodwracalne konsekwencje, dlatego tak ważna w przypadku układu nerwowego jest odpowiednia profilaktyka i suplementacja. 

Jak dbać o układ nerwowy?

Muscle-Zone Sklep

Najgorsze co można zrobić dla układu nerwowego to próba „oszukania” go poprzez picie coraz większych ilości kawy czy napojów energetycznych. Owszem kofeina pobudza układ nerwowy ale ma także szereg skutków ubocznych takich jak wzrost ciśnienia tętniczego, skurcz naczyń krwionośnych czy wypłukiwanie z organizmu cennych pierwiastków, jak magnez i potas. Dlatego zamiast po kolejną kawę czy napój energetyczny lepiej sięgnąć po wodę mineralną lub sok ze świeżych owoców. Warto pamiętać, że odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa nie tylko prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego ale całego ciała. 

Witaminy z grupy B

Układ nerwowy wymaga praktycznie stałej suplementacji. Najbardziej niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego są witaminy z grupy B. Ich niedobór może powodować osłabienie, zmęczenie, zaburzenia koncentracji, a w skrajnych przypadkach nawet depresję. Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, a ludzki organizm nie jest w stanie ich samodzielne wytworzyć, dlatego tak ważne jest ich dostarczanie w pożywieniu, jednak w dzisiejszych czasach większość ludzi żyje zbyt szybko by zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. Niezbędna jest więc suplementacja witamin z grupy B. Za prawidłową pracę układu nerwowego, w tym mózgu odpowiada witamina B3 czyli niacyna, która ma także korzystne działanie w profilaktyce choroby Alzheimera oraz bierze udział w syntezie hormonów m.in. insuliny oraz w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczów. Oprócz tego niezwykle ważna dla układu nerwowego jest witamina B4, która chroni komórki nerwowe przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, uczestniczy w tworzeniu błon komórkowych oraz wpływa na procesy pamięciowe. Jest ona także szczególnie ważna w trakcie ciąży, ponieważ odpowiada ona rozwój układu nerwowego u płodu . W czasie życia płodowego niezwykle ważna jest także witamina B9, zwana inaczej kwasem foliowym. Jest ona kluczowa w budowie prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. 

Witaminy

Oprócz witamin z grupy B warto także zaopatrzyć się w chociażby witaminę A, która nie tylko wzmacnia komórki nerwowe, ale także spowalnia proces starzenia. Niekorzystnie na organizm wpływa także brak światła słonecznego, ponieważ organizm nie wytwarza wtedy wystarczającej ilości witaminy D, dlatego występuje zwiększona drażliwość i nerwowość, co niekorzystnie wpływa na układ nerwowy. Dlatego właśnie w diecie powinny na stałe zagościć suplementy zawierające witaminę D. Co istotne w polskim klimacie warto stosować ją nie tylko zimą a przez cały rok. Niezbędna dla dobrego samopoczucia jest także witamina E, która pomaga pozbyć się zmęczenia oraz rozdrażnienia. 

Kwasy Omega-3 i Magnez

Jeśli chcemy zadbać o swój układ nerwowy bez wątpienia powinnyśmy suplementować kwasy Omega-3, które niosą ze sobą bardzo duże korzyści. Zapobiegają one chorobom neurodegeneracyjnym oraz depresji, ponieważ wspomagają metabolizm tkanki mózgowej. Ponadto kwasy Omega-3 chronią przed rozwojem nowotworów i mają dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. 

Magnez jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Magnez bierze udział udział w reakcjach enzymatycznych oraz wspomaga też prawidłową pracę mięśnia sercowego. Jego niedobór może skutkować zaburzeniami nerwicowymi, apatią czy drżeniem kończyn.

Inne suplementy

Dla układu nerwowego niezwykle korzystne będą wszystkie suplementy zawierające wyciąg z żeń-szenia. Zmniejsza on zmęczenie oraz wspiera fizyczne i psychiczne mechanizmy obronne. Żeń-szeń poprawia również pamięć i koncentrację oraz ma korzystny wpływ na proces uczenia. W redukcji stresu pomocne będą produkty zawierające kwiaty i owoce głogu, liście mięty pieprzowej, liście lipy, kwiaty rumianku czy korzenie i kłącza waleriany. Suplementy zawierające te produkty będą optymalizować centralny układ nerwowy, poprawiać krążenie krwi w sercu i mózgu, poprawiać nastrój oraz zwiększą sprawność fizyczną i psychiczną. Poza tym łagodzą one objawy przemęczenia oraz mają działanie relaksujące, przeciwstresowe, przeciwbólowe i hipotensyjne.