Suplementy na trening

Podczas ćwiczeń organizm człowieka znajduje się w stanie katabolizmu, dlatego właśnie okres po treningu jest dla nie niego najbardziej krytycznym momentem. W ciągu pierwszych 45 minut po zakończeniu treningu dochodzi do tak zwanego przełączenia się organizmu z procesów katabolicznych na anaboliczne, które polegają na likwidacji produktów ubocznych powstających po treningu, a także uzupełnieniu glikogenu we krwi i regeneracji uszkodzonych włókien mięśniowych. Należy więc wiedzieć, że tylko prawidłowe odżywianie i odpowiednia suplementacja mogą przekształcić proces rozpadu w proces syntezy.

BCAA

Muscle-Zone Sklep

W skład BCAA wchodzi chyba najbardziej znana i efektywna trójka aminokwasów czyli leucyna, izoleucyna i walina. To one stanowią podstawę komórek białkowych i bez nich tworzenie się tkanki mięśniowej jest po prostu niemożliwe. Dodatkowo są one zaliczane do tak zwanych niezbędnych, co oznacza, że organizm nie jest w stanie sam ich wytwarzać, muszą być więc dostarczane albo z pożywieniem, albo w postaci suplementów, przy czym niewłaściwe odżywianie lub niewystarczające spożycie tych aminokwasów może prowadzić do braku progresu.

Przyjmowanie BCAA po treningu gwarantuje wile pozytywnych skutków takich jak: zwiększenie skuteczności innych suplementów, wzrost masy mięśniowej, ochronę przed procesami rozpadu tkanki mięśniowej. BCCA bierze również udział w zmniejszaniu poziomu tkanki tłuszczowej. Praktyka pokazuje, że najlepiej przyjmować BCAA zaraz po treningu lub w czasie jego trwania. Eksperci uważają, że w właśnie wtedy przydatne składniki najszybciej docierają do mięśni, odżywiają je i pomagają w odbudowie i regeneracji tkanek. BCAA często stosuje się również przed rozpoczęciem aktywności fizycznej. W takim przypadku mięśnie są uzupełnione o składniki odżywcze, zwiększa się wytrzymałość i każda komórka jest wyposażona w niezbędną energię. Mimo wszystko korzystniej jest przyjmować BCAA po treningu.  Nie wolno jednak zapomnieć, że każdy organizm jest inny i jedni mogą czerpać większe korzyści z przyjmowania BCAA po treningu, a inni przed nim lub w trakcie jego trwania.

Białko

Jednymi z najbardziej popularnych i najczęściej stosowanych suplementów są odżywki białkowe. Są one stosunkowo tanie, mają bogatą kompozycję białka i mogą być stosowane w dowolnym momencie. Można je pić zarówno w trakcie dnia, gdy nie ma czasu na przygotowanie posiłku, jak również przed treningiem i po nim. Każda z tych opcji ma bowiem swoje zalety. Warto jednak wiedzieć, że po zakończeniu treningu organizm wykazuje szczególne zapotrzebowanie na uzupełnienie białek i węglowodanów. Należy wypić wtedy odżywkę białkową lub gainer, który dodatkowo uzupełni węglowodany. Pomoże to w zwiększeniu szybkości syntezy białek w mięśniach. Białko także sprzyja zwiększaniu wydzielania insuliny i wykazuje znaczny wpływ na procesy regeneracji tkanki mięśniowej.

Węglowodany

W trakcie wysiłku fizycznego zużywa się dużą ilość energii. Bezpośrednio po treningu i w ciągu godziny po jego zakończeniu otwiera się tak zwane okno węglowodanowe. Po zakończeniu aktywności fizycznej wszystkie węglowodany są zużywane na uzupełnienie zapasów energetycznych, czyli uzupełnienie glikogenu w mięśniach. Dlatego jeśli spożywa się węglowodany tuż po treningu, zapewnia się natychmiastową dostawę glikogenu do mięśni.

Kreatyna

Kreatyna to chyba najpopularniejszy suplement diety dla sportowców. Przyjmowanie jej po treningu jest jak najbardziej prawidłowe, ponieważ ta substancja jest transportowana do mięśni razem z krwią. A jak wiadomo po zakończeniu intensywnego treningu przepływ krwi znacząco się zwiększa. Dodatkowo po treningu należy przyjąć białka i węglowodany, a te makroelementy sprzyjają lepszemu transportowi kreatyny do mięśni i zwiększają jej korzystne właściwości. Kreatyna między innymi uzupełnia zapasy ATP, wpływa na wzrost masy mięśniowej, buforuje kwas mlekowy, wpływa na lepszą wymianę energii w tkankach i komórkach oraz poprawia procesy anaboliczne.

Kiedy stosować suplementy?

Moment, kiedy przyjmowane są suplementy oraz odżywki, jest tak samo ważny, jak ich odpowiedni dobór. Czas po zakończonym wysiłku fizycznym jest bardzo istotny, dlatego tuż po ćwiczeniach powinien zostać zjedzony posiłek, przy czym białko w postaci odżywki musi zostać dostarczone do organizmu już w ciągu 15 minut po odbytym treningu. Aminokwasy rozgałęzione BCAA natomiast spożyte przed treningiem mogą stanowić dodatkowe źródło energii. Można je stosować również w trakcie ćwiczeń oraz po nich, co wpływa na zwiększenie masy mięśniowej, ochronę przed procesami katabolicznymi i zwiększa siłę. L-argininę natomiast zaleca się stosować rano lub przed snem.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o suplementacji?

Nigdy nie wolno zapominać, że podstawą zdrowego stylu życia zawsze będzie dobrze zbilansowana dieta, a  suplementy są jedynie jej uzupełnieniem. Warto zwrócić uwagę na jakość wybieranego specyfiku oraz miejsce zakupu. Należy również dokładnie przestrzegać informacji dotyczących okresu przyjmowania. Część suplementów stosuje się tylko przez określony czas, po czym należy je odstawić. Jest to uwarunkowane faktem, że organizm może się do nich przyzwyczaić. Używanie innych natomiast ma sens tylko przy początkowych krokach na siłowni.