Suplementy na spalanie

Celem suplementów na spalanie –  jak sama nazwa wskazuje – jest redukcja nadprogramowej tkanki tłuszczowej, która ma miejsce przez aktywację metabolizmu. Działają one poprzez zwiększenie ciepłoty ciała podczas ćwiczeń fizycznych. Które suplementy przyspieszające spalanie tłuszczu warto wypróbować?

Piperyna

Piperyna to alkaloid występujący w pieprzu czarnym. Zalicza się do termogeników, czyli wspomaga proces termogenezy, którą określa się jako wzrost wytwarzania ciepła w organizmie po spożyciu posiłku. Piperyna polepsza ukrwienie układu pokarmowego, co intensyfikuje wychwytywanie substancji odżywczych. Proces ten powoduje zwiększone przenikanie składników pokarmowych do krwi i limfy, przyśpiesza również metabolizm, co pozwala na szybsze utlenianie tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zwiększeniu przyrostu tkanki mięśniowej. 

Muscle-Zone Sklep

Kwas rumenowy

Kwas rumenowy inaczej jest nazywany kwasem linolowym lub CLA i to właśnie ten skrót najczęściej można spotkać na opakowaniach suplementów diety, które mają wspomóc odchudzanie. CLA odpowiada za blokowanie enzymu umożliwiającemu przenikanie tłuszczu do komórek tłuszczowych, które prowadzi do ich powiększenia i tycia. Kwas rumenowy można znaleźć w produktach spożywczych, chociażby w krowim mleku, natomiast zazwyczaj nie będzie to zawartość na tyle wysoka by wywołać właściwości odchudzające. 

Garcinia cambogia

Garcinia cambogia to roślina występująca w południowo-wschodniej Azji. W jej owocach jest bardzo duże stężenie kwasu hydroksyoctowego, który hamuje syntezę tłuszczu z węglowodanów i białek, co sprawia, że powstawanie tkanki tłuszczowej zostaje ograniczone. Ponadto roślina ta nasila transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie przekształcane są w związki ketonowe hamujące łaknienie. Garcinia cambogia stymuluje także zwiększone wytwarzanie i odkładanie się w wątrobie i mięśniach glikogenu, a także uwrażliwia glikoreceptory wątroby.

L-karnityna

L-karnityna to substancja niezbędna do transportu kwasów tłuszczowych do mitochondriów czyli swoistych fabryk komórkowych organizmu. To właśnie w mitochondriach kwasy tłuszczowe ulegają utlenieniu, czyli spaleniu i dzięki temu wytwarzana jest energia niezbędna do realizacji funkcji życiowych organizmu. Jak L-karnityna pomaga w odchudzaniu? Wspomaga ona pozbycie nadmiaru tkanki tłuszczowej wykorzystując tłuszcz zapasowy jako źródło energii. Warto jednak pamiętać, że samo stosowanie suplementu zawierającego ten związek nie wystarczy, potrzebna jest jeszcze regularna aktywność fizyczna, która zmobilizuje mięśnie do pracy, a co za tym idzie do do wykorzystywania zapasów tłuszczu jako źródła energii. 

Zielona herbata

Przez ostatnie lata zieloną herbatę poddano serii testów i badań aby sprawdzić czy rzeczywiście ma ona właściwości zdrowotne. Ostatecznie badania wykazały, że picie zielonej herbaty powoduje zwiększenie spalania tkanki tłuszczowej podczas spoczynku i zapobiega otyłości. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Birmingham wykazały, że poziom spalania tkanki tłuszczowej po spożyciu zielonej herbaty wzrasta o 17%. Regularne stosowanie zielonej herbaty nie tylko zwiększa spalanie tłuszczu podczas średnio intensywnych ćwiczeń, ale również poprawia wrażliwość na insulinę i tolerancję glukozy u zdrowych młodych ludzi.

Suplementy nie zastąpią treningu

Niestety bardzo wiele osób zakłada, że skoro regularnie przyjmują suplementy w których zawarte są substancje przyśpieszające metabolizm to ich stosowanie będzie przynosić efekty w postaci redukcji tkanki tłuszczowej nawet bez regularnych treningów oraz odpowiedniej diety. Samo stosowanie suplementów w praktyce jednak bardzo rzadko powoduje redukcję tkanki tłuszczowej, a nawet może zwiększyć masę ciała, ponieważ osoby przekonane o sile działania suplementu pozwalają sobie na więcej swobody w doborze posiłków, co powoduje przyrost tkanki tłuszczowej.

Kiedy stosować suplementy na spalanie?

Suplementy pomagające w spalaniu tkanki tłuszczowej to znakomite rozwiązanie dla osób, które od pewnego czasu tracą już zbędne kilogramy i właśnie nastąpiło u nich spowolnienie redukcji. W takiej sytuacji warto wspomóc dietę i aktywność fizyczną suplementami, wybór odpowiedniego produktu to jednak kwestia indywidualna i dobrze go skonsultować z dietetykiem lub trenerem. Suplementów na spalanie tkanki tłuszczowej nie powinny stosować osoby dopiero zaczynające walkę z nadprogramową tkanką tłuszczową. Na początku najlepiej skoncentrować się na podstawach czyli treningu i diecie. Warto pamiętać, że suplementy spalające najlepiej stosować w sposób ciągły, przez okres od 4 do maksymalnie 8 tygodni. Dlaczego nie dłużej? Ponieważ po pewnym czasie organizm przyzwyczaja się do otrzymywanego preparatu i przestaje na niego reagować w sposób, którego wymagamy. Do podtrzymania efektów należałoby zwiększać dawki, a to może być wręcz niebezpieczne, dlatego po kilku tygodniach spożywania suplementu należy zrobić sobie od niego przerwę.