Suplementy na siłownię

W dzisiejszych czasach wyjście na siłownię dla wielu osób nie jest już wielką „wyprawą” a codziennym obowiązkiem. Polacy coraz częściej podejmują walkę z wagą właśnie poprzez ćwiczenia na siłowni. Jednakże, zaczynając regularne treningi warto zwrócić uwagę nie tylko na rodzaj ćwiczeń i dobór ich pod kątem swojej formy i wieku, ale również na odpowiednią suplementację diety. 

Zbilansowana dieta i suplementacja

Odżywki i suplementy diety zainteresują osoby, które regularnie chodzą na siłownię prędzej czy później. Nie wolno jednak zapominać, że suplementy mają być tylko uzupełnienie odpowiedniej diety –  nie mogą jej zastępować, podstawą dobrego samopoczucia jest bowiem odpowiednie odżywianie. Warto także wiedzieć, że ktoś dopiero zaczynający swoje treningi na siłowni będzie miał kompletnie inne wymagania dotyczące diety niż profesjonalny sportowiec. Dodatkowa suplementacja diety jest głównie niezbędna właśnie w przypadku osób, które ćwiczą bardzo intensywnie, dlatego na początku swojej sportowej drogi można sobie radzić bardzo dobrze bez dodatkowej suplementacji diety. Tyczy się to również popularnych spalaczy, a w przypadku młodych osób termogeników. Chcąc pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej trzeba zachować ostrożność i zdawać sobie sprawę, że potrzebny jest czas, a same suplementy nie załatwią sprawy. Jednak kiedy treningi stają się coraz intensywniejsze trzeba pewne dodatkowe składniki wprowadzić do diet. Jakie?

Muscle-Zone Sklep

Kreatyna

Kreatyna to najpopularniejszy produkt stosowany przez osoby ćwiczące na siłowni, należy jednak wiedzieć, że początkujący sportowcy nie mają  potrzeby sięgania po ten suplement, ponieważ na początku przygody z siłownią większość osób i tak nie potrafi w pełni wykorzystać naturalnego potencjału swojego ciała, co oznacza konieczność poznania reakcji na trening czy też zmianę diety. Ponadto warto pamiętać, że kreatyna jest najbardziej skuteczna w okresie stagnacji czyli w momencie, w którym organizm słabiej reaguje na bodźce treningowe. W końcu jej główną zaletą jest produkcja energii w organizmie i pomoc w regeneracji mięśni.

Osoby, które ćwiczą  intensywnie i długo powinny stosować ją regularnie, zwłaszcza, że kreatyna to jeden z najlepiej przebadanych suplementów. 

Aminokwasy BCAA

Odpowiednia praca organizmu zależy w dużej mierze od odpowiedniej ilości białka, które jest mu dostarczane. Sportowcom zaleca się głównie dodatkową suplementację BCAA czyli aminokwasów rozgałęzionych, które zapobiegają rozpadowi białek oraz mogą stać się podstawą energetyczną dla mięśni, ponieważ dzienne zapotrzebowanie na białko u osób aktywnych fizycznych waha się między 16-17,5% zapotrzebowania organizmu na energię. Bez dodatkowej suplementacji taka ilość białka jest bardzo często dla wielu osób niemożliwa do osiągnięcia. Ponadto BCAA pomogą także w utracie zbędnych kilogramów, a w przypadku odstawienia węglowodanów, uzupełnią ich braki.

Witaminy

Witaminy z grupy B, witamina A i K powinny być podstawą suplementacji osób ćwiczących na siłowni. Witaminy te bowiem zapobiegają uszkodzeniom tkanek w czasie treningów, a także wspomagają regenerację mięśni. Dla sportowców bardzo istotne są również magnez i wapń.  Odpowiednio dobrana dawka tych dwóch minerałów nie tylko ustabilizuje poziom fosforanów wapnia i zapobiegnie demineralizacji kości, ale także wzmocni je oraz pozwoli organizmowi wytrzymać obciążenie treningowe. 

Gainery

Gainer to inaczej odżywka węglowodanowo-białkowa. Gainer to chyba najczęstsza pokusa osób, które chcą szybko zbudować masę mięśniową. Odpowiednio dobrana odżywka faktycznie będzie w tym procesie bardzo pomocna, jednak nie można stosować gainerów jako „proszku na przyrost mięśni”, który zastąpi posiłki. Odżywka węglowodanowo-białkowa tak jak wszystkie inne suplementy jest bowiem tylko uzupełnieniem diety, nie może jej zastąpić.

Kwasy Omega-3

Kwasy Omega-3 mają korzystny wpływ na układ nerwowy oraz prowadzą do obniżenia ekspresji genów biorących udział w procesach zapalnych, a te w trakcie intensywnego uprawiania sportu są dosyć częste. Dodatkowo regularne dostarczanie do organizmu kwasów omega-3 powoduje zmniejszenie odczuwania bolesnych skutków aktywności fizycznej takiej jak na przykład nadwyrężenia stawów, ścięgien czy więzadeł. Udowodniono również, że stosowanie kwasów Omega-3 pomaga przyspieszyć metabolizm. Kwasy Omega-3 mogą być również wsparciem dla krążenia krwi, umożliwiając transport składników odżywczych takich jak białko i węglowodany. 

Kofeina

Kofeina to związek, który ma właściwości pobudzające oraz termogenne, więc szybko znalazł zastosowanie w sporcie. Kofeina pobudza pracę serca co z kolei sprawia, że pobudza organizm do działania, nasila lipolizę i termogenezę, która wspomaga redukcje tkanki tłuszczowej oraz redukuje uczucie zmęczenia. Ponadto zwiększa spontaniczną aktywność ruchową oraz poprawia wytrzymałość tlenową i siłową.