Suplementy na pompę

Koniec treningu to zawsze idealna pora na podziwianie własnej formy w lustrze. To właśnie wtedy mięśnie są tak wypełnione, jakby miały wybuchnąć. Powodem nabicia ciała jest nic innego jak tak zwana pompa mięśniowa. 

Działanie psychologiczne

Muscle-Zone Sklep

Bez wątpienia dobra i solidna pompa mięśniowa świetnie wpływa na humor, a dzieje się tak poprzez wyrzut sporej ilości endorfin. Mocna pompa mięśniowa oznacza również intensywnie wykonany trening, a intensywniejszy program treningowy, wiąże się z lepszym samopoczuciem i motywacją do dalszego działania. Cięższy trening prowadzi także do rozrostu masy mięśniowej, a im większe mięśnie, tym więcej obciążenia się wykorzystuje. 

Pompa mięśniowa a nauka

Jak pompa mięśniowa wygląda z punktu naukowego lub nawet medycznego? Kiedy organizm wykonuje jakąkolwiek ciężką pracę fizyczną, organizm w celu zwiększenia wydajności, nasyca pracujące mięśnie krwią bogatą w tlen oraz składniki odżywcze. Tym samym skurcze mięśni prowadzą do wydzielania większej ilości tlenku azotu w naczyniach krwionośnych, który je bardziej rozszerza. To natomiast powoduje, że poziom przepływu krwi do mięśni jest znacznie wyższy, dzięki czemu można dalej ćwiczyć. Warto wiedzieć, że tlenek azotu jest bardzo ważną substancją w ludzkim organizmie, ponieważ odpowiada on nie tylko za występowanie pompy mięśniowej. Poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych zmniejsza się ryzyko wystąpienia zakrzepów w organizmie. Są one bardzo groźne, gdyż mogą wywołać w przyszłości zator, co jest równoznaczne ze śmiercią. Dodatkowo tlenek azotu zmniejsza ilość produkowanego przez mięśnie kwasu mlekowego, czego skutkiem oprócz mniejszych zakwasów jest również wydalenie toksyn z organizmu podczas treningu. Wszystko to ma wpływ na poprawę sylwetki, cyrkulację krwi, waskularyzację oraz produkcję hormonu wzrostu.

Jak zwiększyć pompę mięśniową podczas treningu?

Uzyskanie maksymalnego efektu pompy, można osiągnąć przede wszystkim poprzez dokładne ruchy podczas wykonywania ćwiczeń. Należy również wprowadzić do treningu ćwiczenia, skupiające się na utrzymaniu napięcia mięśniowego. Warto wykorzystywać ruchy wymuszone oraz stosować zwiększoną ilość powtórzeń, w zakresie od 10 do 15. Nie zaszkodzi również wprowadzenie do treningu drop – sety lub superserie, jeśli wcześniej nie były stosowane. 

Suplementy na pompę mięśniową

Suplementów na zwiększenie pompy mięśniowej jest bardzo dużo. Wszystkie mają bardzo podobne zadanie czyli zwiększenie ukrwienia mięśni. Często znajdują się one w suplementach okołotreningowych. Najczęściej stosuje się je mieszając z innymi, ale można przyjmować je także osobno. Najpopularniejsze z nich to Beta-Alanina, Agmatyna i AAKG. 

Beta-Alanina to suplement, który należy do grupy beta-aminokwasów. Jej największym naturalnym źródłem jest karnozyna, którą można znaleźć w takich produktach jak ryby, wołowina, kurczak lub mięso wieprzowe. Można stosować jako samodzielny suplement, lecz często znajduje się ona w przedtreningówkach. Jej działanie jest bardzo proste – powoduje  ona skoncentrowanie się karnozyny w mięśniach. Sama karnozyna ma za zadanie buforować spadek pH i hamować proces wytwarzania kwasu mlekowego w pracujących mięśniach. Dzięki temu procesowi można wydłużyć trening oraz zwiększyć ilość powtórzeń. Beta Alanina zaczyna działać około 20 – 30 minut po spożyciu. 

Agmatyna natomiast należy do grupy aminokwasów biogennych i powstaje na wskutek dekarboksylacji argininy. Naturalnie występuje w mięsie, rybach i niektórych roślinach. Można ją także znaleźć organizmie. Wytwarzana jest na skutek aktywności bakterii w jelitach. Tak samo, jak Beta Alanina jest składnikiem występującym w wielu przedtreningówkach i suplementach okołotreningowych. Agmatyna hamuje produkcje enzymu rozkładającego tlenek azotu, dzięki czemu zwiększa się jego poziom, a im większy poziom tlenku azotu, tym większy przepływ krwi w organizmie. Skutkuje to dostarczeniem dużej ilości tlenu i składników odżywczych do mięśni oraz polepszeniem się pompy. 

AAKG (Alfa-Ketoglutaran Argininy). AAKG jest solą aminokwasu argininy i kwasu glutarowego. Zwiększa on ukrwienie i wytrzymałość mięśni. Ma duże działanie anty-kataboliczne, więc idealnie nadaje się na redukcję. Jego działanie jest bardzo podobne do agmatyny.