Suplementy na nerwicę

Podenerwowanie, nerwice lękowe, a nawet psychozy czy depresja mogą być konsekwencją niedoborów składników diety. Chodzi tu zarówno o witaminy, jak i mikroelementy. Jednocześnie wszystkie te problemy są coraz częstsze w dzisiejszym, zabieganym świecie, a dodatkowo dotykają coraz młodsze osoby. Dlatego warto zadbać o to, by nasz jadłospis był urozmaicony, a w razie potrzeby uzupełniać go o suplementy, których skuteczność potwierdza współczesna nauka.

Witaminy a nerwica

Muscle-Zone Sklep

Eksperci badający ludzi chorych na depresję twierdzą, że części z nich brakuje niektórych witamin, takich jak witamina D3 czy niacyna, czyli witamina B3, przy czym dla dietetyków nie jest to specjalne zaskoczenie. Od dawna bowiem wiadomo, że w zasadzie wszystkie witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego działania układu nerwowego. Gdy ich brakuje, mogą pojawić się niepokojące objawy, a nawet choroby. Przy niedoborach tiaminy, czyli witaminy B1 może ujawnić się bardzo ciężka choroba zwana beri-beri. Kiedyś cierpieli na nią więźniowie na wyspie Jawa, którzy jedli wyłącznie biały ryż. Objawy tego schorzenia to między innymi drętwienie kończyn, zaburzenia czucia i pamięci. Nie trzeba było wiele czasu by powiązać je z brakiem witaminy B1. Dziś beri-beri występuje głównie w ubogich krajach oraz wśród osób,które nadużywają alkoholu. Warto jednak wiedzieć, że nawet niewielki niedobór tiaminy może być groźny. Niedobór witaminy B1 może spowodować zapalenia nerwów i bolesne skurcze mięśni. Dlatego należy jeść pełnoziarniste pieczywo, makaron, brązowy ryż naturalny, wątróbkę, kasze, ziarna i nasiona, mięso oraz drożdże.

Tiamina posiada jeszcze jedną bardzo wartościową cechę, a mianowicie ma działanie przeciwbólowe. Podobnie jest z witaminą B2, która pomaga łagodzić bóle, a nawet zawroty głowy. Objawami jej niedoboru mogą być bóle dolnej części pleców, a także zajady. Witaminę B2 można znaleźć w nabiale, serach, twarogach i fermentowanych napojach mlecznych, a także w soi, tłustych rybach, natce pietruszki i selerze naciowym. Natomiast kiełki pszenicy, nasiona roślin strączkowych czy pestki słonecznika to doskonała skarbnica witaminy B6. Witamina B6 uczestniczy w wytwarzaniu neuroprzekaźników takich jak serotonina, dopamina i noradrenalina. Wszystkie są niezbędne do dobrego samopoczucia. Niedobór serotoniny występuje między innymi w depresji, z kolei dopamina jest kluczowa przy odczuwaniu przyjemności. Poziom obu tych związków podnoszą także substancje zawarte w szafranie. Jeśli nie chcemy dodawać szafranu do potraw, można sięgnąć po zawierające go suplementy diety. Suplementacja może być też niezbędna w przypadku witaminy B12, czyli kobalaminy. Jej podstawowe źródła to mięso, ryby, jaja, mleko i jego przetwory. Dlatego u osób na diecie wegetariańskiej, a zwłaszcza wegańskiej może pojawić się niedobór tego składnika. Objawy to na przykład apatia, spadek nastroju i depresja oraz zaburzenia emocjonalne.

Inne witaminy

Oprócz witamin z grupy B nie zaszkodzi się także zaopatrzyć się w witaminę A, która nie tylko wzmacnia komórki nerwowe, ale także spowalnia proces starzenia. Niekorzystnie na organizm wpływa także brak światła słonecznego, ponieważ organizm nie wytwarza wtedy wystarczającej ilości witaminy D, dlatego występuje zwiększona drażliwość i nerwowość, co niekorzystnie wpływa na układ nerwowy. Dlatego właśnie w diecie powinny na stałe zagościć suplementy zawierające witaminę D. Co istotne w polskim klimacie warto stosować ją nie tylko zimą a przez cały rok. Niezbędna dla dobrego samopoczucia jest także witamina E, która pomaga pozbyć się zmęczenia oraz rozdrażnienia. 

Magnez i kwasy Omega 3

Przy dbaniu o  układ nerwowy bez wątpienia należy suplementować kwasy Omega-3, które niosą ze sobą bardzo duże korzyści. Zapobiegają one chorobom neurodegeneracyjnym oraz depresji, ponieważ wspomagają metabolizm tkanki mózgowej. Ponadto kwasy Omega-3 chronią przed rozwojem nowotworów i mają dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. 

Magnez jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Bierze in bierze udział udział w reakcjach enzymatycznych oraz wspomaga też prawidłową pracę mięśnia sercowego. Jego niedobór może skutkować zaburzeniami nerwicowymi, apatią czy drżeniem kończyn.

Suplementy diety

Dla układu nerwowego niezwykle korzystne będą wszystkie suplementy zawierające wyciąg z żeń-szenia. Nie tylko zmniejsza on zmęczenie ale także wspiera fizyczne i psychiczne mechanizmy obronne. Żeń-szeń poprawia również pamięć i koncentrację oraz ma korzystny wpływ na proces uczenia. W redukcji stresu pomocne będą produkty zawierające kwiaty i owoce głogu, liście mięty pieprzowej, liście lipy, kwiaty rumianku czy korzenie i kłącza waleriany. Suplementy zawierające te produkty będą optymalizować centralny układ nerwowy, poprawiać krążenie krwi w sercu i mózgu, poprawiać nastrój oraz zwiększą sprawność fizyczną i psychiczną. Poza tym łagodzą one objawy przemęczenia oraz mają działanie relaksujące, przeciwstresowe, przeciwbólowe i hipotensyjne.