Suplementy na nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze jest często nazywane „cichym zabójcą”. Dlaczego? Po pierwsze, w początkowej fazie rozwoju nadciśnienie przebiega zwykle bezobjawowo. Po drugie, zazwyczaj doprowadza do konsekwentnego pogorszenia kondycji układu krążenia oraz zwiększa ryzyko wystąpienia incydentów wieńcowych, co może się okazać tragiczne w skutkach. Jakie suplementy oprócz leków warto włączyć do diety aby unormować ciśnienie tętnicze krwi?

Magnez i potas

Magnez i potas to odgrywają kluczową rolę przy normalizacji ciśnienia tętniczego krwi. Ich niedobór może prowadzić do rozmaitych zaburzeń organizmu oraz zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Potas pełni niezwykle ważne funkcje w organizmie – zwiększa objętość wydalanego moczu dzięki czemu zapobiega retencji płynów i usprawnia przesączanie kłębuszkowe w nerkach, zmniejsza opór naczyniowy, niweluje niektóre negatywne skutki działania katecholamin oraz hamuje aktywność wolnych rodników. Działanie potasu musi jednak wspierać magnez, który również ma działanie relaksujące na nabłonek naczyniowy. Według badań większość ludzi nie spożywa jednak dostatecznych ilości tych pierwiastków, co prowadzi do zwiększenia ryzyka zaburzeń pracy układu krążenia i przyczynia się do występowania nadciśnienia tętniczego.

Muscle-Zone Sklep

Kwasy omega-3

Z roku na rok pojawia się coraz więcej publikacji dotyczących nowych właściwości kwasów omega-3. Kwasy te mają korzystny wpływ na układ krążenia i normalizują ciśnienie tętnicze krwi. Kwasy omega-3 są jednak bardzo często produktem deficytowym w diecie ludzi, ponieważ ludzki organizm bardzo słabo przekształca ALA w pozostałe kwasy tłuszczowe omega-3. Suplementy zawierające kwasy omega-3 do diety powinny włączyć koniecznie osoby chore na nadciśnienie, które stronią od ryb, ponieważ to właśnie w nich można znaleźć największe źródła kwasów i to całkowicie naturalne. 

Jaka omega-3 jest najlepsza?

Witaminy C i D

Potocznie uważa się, że witamina C zwiększa odporność układu immunologicznego oraz pomaga w zwalczaniu infekcji górnych dróg oddechowych, natomiast witamina D wpływa na mocne kości. Związki te mają jednak także wiele innych korzyści. Naukowcy twierdzą, że przyjmowanie dziennie około 500 mg witaminy C pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. W profilaktyce nadciśnienia może również pomóc wyrównanie niedoboru witaminy D, które w Polsce jest powszechne w okresie jesienno-zimowym. 

Koenzym Q10

W Instytucie Badań Biomedycznych Uniwersytetu w Teksasie sprawdzano wpływ suplementacji koenzymu Q10 na ciśnienie tętnicze krwi u osób, które chorują na nadciśnienie. Okazało się, że po półrocznej suplementacji u ponad połowy badanych można było odstawić przyjmowane przez chorych leki, a pozostała część mogła obniżyć przyjmowane dawki. 

Kakao

Kakao kojarzy się wielu osobom z wieczorem w dzieciństwie, tymczasem badania kliniczne wskazują, że zawarte w kakaowcu związki organiczne takie jak polifenole, flawonoidy oraz antyoksydanty mogą znacznie obniżać ciśnienie tętnicze krwi. Kakao ma także korzystny wpływ na utrzymywanie odpowiedniego poziomu insuliny we krwi, przeciwdziałając rozwojowi cukrzycy. Należy jednak pamiętać, że takie efekty da wyłącznie gorzka czekolada o wysokiej zawartości roślinnych flawonoidów rozszerzających naczynia krwionośne. 

Zielona herbata

Obserwacje japońskich badaczy wskazują, że regularne picie zielonej herbaty przedłuża życie. Napar ten obniża ryzyko chorób serca, które są ogromnym zagrożeniem dla osób chorujących na nadciśnienie, w szczególności kobiet. Już 5 szklanek zielonej herbaty dziennie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca o ponad 30%. Zielona herbata zawiera również związki, które poprawiają koncentrację, zmniejszają stany zapalne i działają ochronnie na naczynia krwionośne. 

L-arginina

Arginina to aminokwas występujący naturalnie w ludzkim organizmie, a człowiek potrafi go sam sobie wytwarzać w przypadku niedoboru. Badania z 2014 roku pokazały jednak, że suplementacja argininy może odwrócić szkody w naczyniach krwionośnych, które powstały jako powikłania nadciśnienia tętniczego. Ponadto ten aminokwas ogranicza powikłania cukrzycowe, wystąpienie miażdżycy i zapobiega skutkom starzenia się organizmu. Naukowcy twierdzą również, że suplementy zawierajace argininę mogą stosować również kobiety w ciąży, które zmagają się z nadciśnieniem w celu zapobiegania powikłaniom związanym z nieodpowiednim poziomem ciśnienia.

Błonnik

Błonnik, czyli inaczej niestrawialne włókna roślinne, odżywia dobrą florę jelitową mającą wpływ na układ odpornościowy. Ponadto sprzyja odchudzaniu, reguluje pracę jelit, a regularne spożycie może nawet zapobiegać nowotworom. Błonnik ma również bardzo korzystny wpływ na normalizację ciśnienia tętniczego krwi, przy czym według naukowców z Luizjany jest skuteczniejszy w przypadku skurczowego ciśnienia tętniczego. 

Sprawdź też: Jak skutecznie obniżyć ciśnienie tętnicze!