Suplementy na nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze często nazywane jest „cichym zabójcą”. Wynika to z faktu iż początkowo choroba ta przebiega bezobjawowo, a po drugie doprowadza do konsekwentnego pogorszenia kondycji układu krążenia i zwiększa ryzyko wystąpienia nagłych incydentów wieńcowych, które niestety mogą mieć tragiczne skutki. Jak zapobiegać nadciśnieniu? W profilaktyce niezwykle ważna jest regularna aktywność fizyczna, zbilansowana dieta, oraz odpowiednio dobrana suplementacja.

Magnez i potas

Muscle-Zone Sklep

Magnez i potas pełnią kluczową rolę w normalizacji ciśnienia tętniczego krwi, a niedobór któregokolwiek z tych składników może doprowadzić do rozmaitych zaburzeń i zwiększyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Potas zwiększa objętość wydalanego moczu, co zapobiega retencji płynów i usprawnia przesączanie kłębuszkowe w nerkach, a także zmniejsza opór naczyniowy, niweluje niektóre negatywne skutki działania katecholamin i hamuje aktywność wolnych rodników. Działanie potasu wspiera magnez, który działa relaksująco na nabłonek naczyniowy. Niestety większość ludzi cierpi na niedobór tych składników, co zwiększa ryzyko zaburzeń pracy układu krążenia i może przyczyniać się do występowania nadciśnienia tętniczego.

Kwasy Omega-3

Kwasy Omega-3 mają wiele walorów, a jednym z nich jest korzystny wpływ na układ krążenia, manifestujący się między innymi normalizacją ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto kwasy Omega-3 zapobiegają chorobom neurodegeneracyjnym oraz depresji, ponieważ wspomagają metabolizm tkanki mózgowej, chronią również przed rozwojem nowotworów. Suplement zawierający te kwasy tłuszczowe włączyć powinny do diety przede wszystkim osoby stroniące od ryb morskich.

Witaminy C i D

Według potocznej wiedzy witamina C podnosi odporność immunologiczną organizmu i pomaga zwalczać infekcje górnych dróg oddechowych, a witamina D wzmacnia kości. W praktyce witaminy te mają również wiele innych właściwości. W badaniach naukowych zaobserwowano, że dzienna podaż witaminy C w ilości około 500mg pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Wyrównanie niedoborów witaminy D, które są w polskim klimacie niezwykle powszechne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, może okazać się pomocne w profilaktyce nadciśnienia. Ponadto witamina D ma wiele innych właściwości. Witamina ta ma bezpośredni i pośredni udział w budowie, formowaniu się i ochronie kości. Pośredni wpływ aktywnej formy witaminy D polega na absorpcji wapnia z układu pokarmowego oraz reabsorpcji w cewkach nerkowych. Jest ona niezbędna do wchłaniania wapnia z pokarmu, nawet, gdy dieta jest bogata w ten składnik. Jej bezpośrednie działanie polega na udziale w dojrzewaniu i funkcjonowaniu osteoklastów, mineralizacji i powstawaniu osteocytów. Mówiąc więc prościej – witamina D jest potrzebna do wchłaniania wapnia i fosforu z układu pokarmowego, oraz do tworzenia się i dojrzewania komórek budulcowych kości.

Koenzym Q10

Jakiś czas temu grupa badaczy z Instytutu Badań Biomedycznych Uniwersytetu w Teksasie postanowiła sprawdzić wpływ suplementacji koenzymem Q10 na skurczowe i rozkurczowe ciśnienie tętnicze krwi u osób ze zdiagnozowanym nadciśnieniem leczonym farmakologicznie. Wyniki badań okazały się zaskakujące, bowiem po pół roku u ponad połowy badanych udało się całkowicie odstawić przyjmowane leki, a pozostała część pacjentów mogła obniżyć dawki. 

Kakao

Jak wskazują badania zawarte w produktach z kakaowca związki organiczne, takie jak polifenole, flawonoidy oraz antyoksydanty mogą znacznie obniżać ciśnienie tętnicze, szczególnie u osób z nadciśnieniem. Takich efektów można się jednak spodziewać tylko w przypadku gorzkiej czekolady, o wysokiej zawartości roślinnych flawonoidów rozszerzających naczynia krwionośne. 

Zielona herbata

Według badań japońskich naukowców regularne picie zielonej herbaty przedłuża życie. Napój ten silnie obniża ryzyko chorób serca, które są największym zagrożeniem dla osób z podwyższonym ciśnieniem tętniczym – w szczególności u kobiet. Pięć szklanek zielonej herbaty dziennie zmniejsza prawdopodobieństwo choroby serca o ponad 30%. Ponadto zielona herbata zawiera związki, które poprawiają zdolność do koncentracji, zmniejszają stan zapalny i działają ochronnie na naczynia krwionośne.

L-arginina

Arginina jest aminokwasem, który naturalnie występuje w naszym organizmie, a w stanach niedoboru, organizm potrafi go sam wytwarzać z dostępnych źródeł. Jednak badania naukowe sugerują, że suplement ten może odwracać szkody w naczyniach krwionośnych, które związane są z nadciśnieniem tętniczym. Chińscy badacze twierdzą również, że L-argininę mogą stosować bezpiecznie kobiety w ciąży zmagające się z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, jako środek zapobiegający istotnym powikłaniom u ciężarnych. Jednak przed zastosowaniem tego suplementu warto skontaktować się z lekarzem, ponieważ może wpływać negatywnie na skuteczność innych leków na nadciśnienie.

Błonnik

Błonnik to niestrawialne włókna roślinne. Ma on wiele funkcji w ludzkim organizmie – odżywia dobrą florę jelitową, mającą wpływ na układ odpornościowy, sprzyja odchudzaniu, reguluje pracę jelit, a regularne spożycie może nawet zapobiegać nowotworom. Do korzyści ze zwiększonego spożywania błonnika trzeba również zaliczyć jego pozytywny wpływ na ciśnienie tętnicze.