Suplementy na masę

Obecnie, coraz częściej decydujemy się na całkowitą zmianę nawyków żywieniowych i wprowadzenie aktywności fizycznej. Zależy nam na tym, aby nasze sylwetki były zdrowe, piękne, umięśnione, odpowiednio odżywione.  Aby zbudować masę mięśniową, która będzie trwała w efektach – warto pamiętać o elementach decydujących. Mowa o odpowiednim żywieniu, treningu i suplementacji. O ile dwa pierwsze czynniki wydają się być absolutnie oczywiste, o tyle nad trzecim zdecydowanie warto pochylić się nieco bardziej. Suplementy diety odżywiają, regenerują, stabilizują i intensyfikują organizm. Są odpowiedzialne za pracę, kondycję i funkcjonowanie naszych narządów. Nie dziwi więc, że ufamy im również wówczas gdy zależy nam na ukształtowaniu masy i tkanki mięśniowej. 

Aminokwasy BCAA

Aminokwasy rozgałęzione BCAA to substancje posiadające w swoim składzie boczny łańcuch alifatyczny, dlatego określa się je właśnie jako aminokwasy rozgałęzione. W obszarze docelowym, najbardziej oddziałującym na mięsień znajdują się trzy podstawowe aminokwasy: izoleucyna, walina oraz leucyna. Wymienione wyżej elementy znajdują się w grupie aminokwasów egzogennych, a zatem musimy dostarczyć je do organizmu za pomocą suplementacji lub pożywienia. Organizm samodzielnie nie jest ich w stanie bowiem syntezować. Aminokwasy BCAA posiadają nieoceniony zasięg i wpływ w kwestii zachodzenia procesów rozbudowy włókien mięśniowych. BCAA dbają min. o stymulację syntezy białkowej, eliminację zmęczenia treningowego, wzmożenie siły oraz aktywację funkcji antykatabolicznej. 

Muscle-Zone Sklep

Glutamina 

Glutamina jest chemicznym związkiem organicznym, który nie tylko aktywnie koordynuje procesy regeneracyjne glikogenu, ale także posiada zdolności paliwowe względem układu immunologicznego (doskonale dba o odporność). Co prawda, glutamina jest syntezowana w organizmie, jednak jej najbardziej pełnowartościową i najpełniejszą formę uzyskamy tylko dzięki suplementom. Najbardziej nasilonym wskazaniem na suplementowanie tego składnika jest wzmożona aktywność fizyczna. Wyczerpujące treningi, a także deficyt glutaminy w organizmie może doprowadzić do powstawania reakcji katabolicznych, zaniku mięśni, utraty zdolności równowagi, urazów, kontuzji i skurczów. 

Arginina 

Arginina jest endogennym związkiem chemicznym należącym do grupy organicznych aminokwasów kodowanych przez kwas deoksyrybonukleinowy (DNA). Arginina jest powszechnie znana i stosowana. Uważa się ją za niezbędną w przypadku procesów rozbudowy włókien mięśniowych. Arginina aktywnie uczestniczy również w syntezie tzw. hormonu wzrostu, co zdecydowanie dodaje jej pozytywów. Związek ten odpowiedzialny jest też za detoksykację organizmu, za jego oczyszczenie, ma również zdolności antybakteryjne, antyzapalne, antynowotworowe. 

Kreatyna 

Kreatyna to bez wątpienia prawdziwa perełka spośród wszystkich składników suplementów diety na masę. Jest to związek chemiczny występujący w składzie mięśni szkieletowych ciała człowieka. W momencie kiedy jej zawartość w organizmie pozostaje podwyższona, dochodzi do stymulacji syntezy białkowej. Kreatyna działa anabolicznie, a także antykatabolicznie. Posiada ona również dodatkowe zdolności, które można określić, jako: hamowanie miostatyny, doprowadzanie do znacznie lepszego uwadniania komórek mięśniowych, zwiększanie wydzielania IGF-1, wspomaganie resyntezy fosfokreatyny. 

Dieta na masę

Żywienie powinno stanowić kluczowy punkt przyrostu masy mięśniowej. Oczywiście, powinno być ono odpowiednio skonstruowane i odgórnie ustalone, w takiej diecie bardzo istotna pozostaje samodyscyplina oraz chęć dążenia do wyznaczonego celu. Wbrew pozorom w przypadku tworzenia masy wcale nie chodzi o całkowitą eliminację węglowodanów i tłuszczy kosztem białka. Oczywiście pełnowartościowe białko (jaja, twaróg, mięso) pochodzące od lokalnych sprzedawców i małych, ekologicznych wytwórców/rolników – to podstawa, jednak to absolutnie nie wszystko. Ważne są tez zdrowe tłuszcze np. awokado, olej kokosowy, masło kokosowe, pestki, orzechy, tran, olej słonecznikowy i tym podobne. Dodatkowo, należy pamiętać o dostatecznym nawadnianiu organizmu, ponieważ nasze ciało w aż 70% składa się z wody i stanowi ona jego podstawę. Woda obecna jest w mięśniach, komórkach, skórze, tkankach, krwiobiegu – bez niej nie jest możliwe funkcjonowanie, ani życie. Zdecydowanie opłaci się też zrezygnowanie z białego, pszennego pieczywa i zastąpienie go pełnowartościowym zbożem wieloziarnistym.