Suplementy na masę

Kiedy zaczyna się myśleć o przyroście masy tłuszczowej właściwie od razu w głowie zapala się lampka – bez suplementów diety tego nie zrobię. Jakie suplementy jednak warto przyjmować? I jak osiągnąć cel jednocześnie zachowując zdrowie?

Jak zbudować masę mięśniową? 

Fundamentalnymi krokami w drodze do rozbudowy masy mięśniowej ciała są ćwiczenia i dieta. Wiele osób myśli, że efekt da somo chodzenie na siłownię, jednak bez odpowiednio ułożonej diety cel będzie bardzo trudno osiągnąć. W budowaniu masy mięśniowej najważniejsze jest białko, ważny makroelement, który uczestniczy w procesie wzrostu i rozwoju mięśni. Najlepsze źródła białka to mięso, ryby, jaja, mleko oraz rośliny strączkowe. Samo białko jednak nie wystarczy –  potrzebne są jeszcze inne niezbędne organizmowi makroelementy. 

Muscle-Zone Sklep

Węglowodany

Węglowodany odgrywają bardzo istotną rolę w organizmie – dostarczają one energię i uzupełniają zapasy glikogenu mięśniowego. Jeśli chce się rozwijać masę mięśniową węglowodany są więc niezbędne. Do posiłku potreningowego warto dodać maltodekstrynę, dekstrozę oraz palatynoza, które są węglowodanami o wysokim indeksie glikemicznym, co oznacza, że są szybko trawione przez organizm i wykorzystywane do uzupełnienia zapasów glikogenu, co wspomaga regenerację mięśni. 

Suplementy diety

Odpowiedni plan żywieniowy to podstawa, ale osoby, które chcą maksymalizacji wzrostu mięśni muszą uzupełnić swoją dietę o suplementy. Na rynku istnieje naprawdę szeroki wybór suplementów, które zostały stworzone specjalnie do pomocy w uzyskaniu rozbudowy tkanki mięśniowej. Suplementy diety nie mogą oczywiście zastępować pożywienia, ale powinny być wykorzystywane do wspomagania codziennej diety i celów treningowych. Z jakich suplementów korzystać?

Odżywka białkowa

Białka są cząsteczkami zbudowanymi z aminokwasów, które działają tak naprawdę jak cegły i zaprawa murarska do odbudowy mięśni, replikacji DNA i katalizowania reakcji metabolicznych. Odżywki białkowe na rynku są jednak różne. Trzeba wiedzieć, że chociażby białka serwatkowe różnią się od innych suplementów białkowych. Badania wykazują, że właśnie białka serwatkowe są najszybciej przyswajalnym białkiem przez ludzki organizm, są też najlepszym źródłem białka co pomaga szybko zregenerować mięśnie. 

Białko serwatkowe powstaje w czasie procesu wytwarzania sera. Ma ono niską zawartość tłuszczu i węglowodanów, zawiera natomiast wiele niezbędnych aminokwasów, a w szczególności BCAA, które pomagają w przyroście mięśni. 

Z drugiej strony mamy białko kazeinowe, czyli wolno wchłaniające się białko mleka, które najlepiej spożyć przed snem, tak aby zapewnić zasilanie mięśni białkiem przez całą noc. 

Roślinna odżywka białkowa

Na rynku istnieje ciągle niewielki wybór roślinnych odżywek białkowych, te które można znaleźć czerpią białko głównie z grochu, ziaren soi, konopi i brązowego ryżu. Wegańskie mieszanki zazwyczaj są połączeniem białka grochu, białka brązowego ryżu i białka konopnego. Ma to zapewnić szereg aminokwasów wspomagających wzrost i utrzymanie mięśni. Białka składają się z małych łańcuchów aminokwasów. „BCAA” oznacza aminokwasy rozgałęzione, które stanowią około 30% białek mięśniowych. Ta liczba sama pokazuje ich znaczenie dla wzrostu mięśni.

BCAA

BCAA składa się z leucyny, izoleucyny i waliny. Związki te razem odpowiadają za aktywację syntezy białek mięśniowych, czyli proces wytwarzania przez organizm nowych białek. Bez odpowiedniej ilości BCAA organizm nie będzie w stanie naprawić uszkodzonych włókien białka, co z kolei będzie miało wpływ na przyrost masy mięśniowej. 

Kreatyna

Kreatyna jest przechowywana w mięśniach szkieletowych jako fosfokreatyna, wykorzystywana do generowania ATP czyli źródła energii organizmu. Kreatyna jest jednym z najlepiej przebadanych suplementów diety dla sportowców, a badania udowodniły, że ma ona wpływ na zwiększenie wydajności w wielu sportach. Kreatyna pozwala organizmowi na zwiększoną liczbę powtórzeń, które możesz wykonać, a także wielkość podnoszonych ciężarów, które z kolei mogą pozwolić na większy wzrost mięśni. Tym samym przyrost mięśni jest naturalny, skuteczny i co najważniejsze, całkowicie bezpieczny.

Cynk, magnez, witamina B6

ZMA czyli połączenie cynku, magnezu i witaminy B6 może być niezwykle użyteczne przy rozbudowie masy mięśniowej. Cynk i magnez pełnią bardzo ważną rolę w regulacji hormonów, a badania wykazały, że ZMA może mieć także wpływ na hormony odpowiadające za budowę mięśni. ZMA jest więc sposobem na zbalansowanie poziomu cynku i magnezu, tym samym pomagając osobom uprawiającym sport w wykonywaniu treningów. 

Gainer

Gainery to idealne suplementy dla osób, które mają problem z przybraniem na wadze ze względu na swój typ somatyczny. Takie osoby mają tendencję do spalania kalorii w wyższym tempie niż inni ludzi, co zdecydowanie utrudnia im wykorzystanie kalorii do budowy masy mięśniowej. Gainery to suplementy, które pomagają w wykorzystaniu nadwyżki kalorycznej do uzyskania odpowiedniej masy mięśniowej. Składają się one z białek o wysokiej wartości biologicznej, niezbędnych aminokwasów, prostych i złożonych węglowodanów oraz witamin i minerałów.