Suplementy na lato

Lato to bardzo wymagająca pora roku dla ludzkiego organizmu. Wysoka temperatura, promieniowanie słoneczne, alergie czy zwiększona aktywność fizyczna mogą spowodować ogromne niedobory witamin w organizmie. Lato nie jest więc absolutnie czasem na odstawienie suplementów, które według badań zażywa 72% Polaków. Jednak tylko 17% robi to po konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. A suplementy trzeba dobierać nie tylko do swojego organizmu ale także do pory roku. Najcieplejsza pora roku to oczywiście okres, w którym łatwiej o naturalne witaminy zawarte w owocach i warzywach, jednak ich spożycie przynajmniej pięć razy dziennie deklaruje zaledwie 10% mieszkańców naszego kraju. Jak więc zadbać o swój organizm latem?

Suplementy chroniące przed słońcem

Muscle-Zone Sklep

Lato to okres, kiedy większość czasu wolnego spędzamy na świeżym powietrzu, w pełnym słońcu. Przed konsekwencjami zbyt długiego przebywania na słońcu ochronić mogą oczywiście kremy z filtrem, picie dużej ilości wody czy przebywanie w cieniu. Warto jednak wspomóc swój organizm, przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego przede wszystkim chronią witaminy A i E. Witamina A to jedna z najważniejszych witamin potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Odpowiada za utrzymanie zdrowych kości, tkanek łącznych oraz, co bardzo istotne, skóry. Można ją dostarczyć nie tylko uzupełniając dietę czystą witaminą A, ale także poprze dostarczenie organizmowi beta-karotenu, który przekształci się właśnie w witaminę A. Oprócz tego beta-karoten zabezpiecza skórę przed promieniowaniem słonecznym i ma działanie antyoksydacyjne, które zwalcza wolne rodniki, co może być skuteczne w walce z konsekwencjami opalania.

Witamina E z kolei jest rozpuszczalna w tłuszczach, co oznacza, że może ona przenikać przez błonę komórkową skóry, co zapewnia naszym organizmom dodatkową ochronę przed słońcem. Witamina E jest także pomocna w walce z alergią, która często nasila się wiosną, ponieważ wzmacnia system immunologiczny obniżając poziom histaminy we krwi. Pomocna w walce z upalem będzie także witamina C, która obniża temperaturę ciała, co może pomóc chociażby w profilaktyce udaru cieplnego. Ponadto witamina C jest ma działanie przeciwzapalne, co pozwala poprawić odporność układu immunologicznego oraz bywa pomocna w przypadku choroby morskiej. 

Suplementy dla skóry

Lato to niezwykle wymagający czas dla skóry. Jakie witaminy powinny więc zagościć w naszej diecie aby była ona zdrowa i promienna? O zdrowy wygląd skóry i jej odżywienie na pewno zadbają biotyna, witamina B2, niacyna oraz cynk. Te suplementy w letniej diecie to absolutny must have, Niezbędna jest także witamina C, która ma działanie antyoksydacyjne i wzmaga produkcję kolagenu, odpowiedzialnego za elastyczność i jędrność skóry.

Suplementy dla włosów

Promieniowanie słoneczne nie ma także obojętnego wpływu na włosy. Wysoka temperatura i promienie UV sprawiają, że włosy płowieją, stają się matowe, tracą blask oraz zaczynają wypadać, zwłaszcza jeśli są cienkie i suche. Szczególnie narażone na zniszczenie są włosy farbowane lub rozjaśnione. Latem więc niezbędne są w diecie cynk i biotyna, które pomogą zachować zdrowy wygląd i zapobiegną wypadaniu włosów. Przy przesuszonych włosach, co latem jest częstym problemem wielu kobiet, pomoże selen, który ma także działanie antyoksydacyjne co sprawia, że chroni on również włosy przed promieniowaniem słonecznym. W letniej suplementacji warto także postawić na cysteinę i metioninę, które wspomagają proces tworzenia się włosa i zadbają by włosy były mocne i silne. 

Suplementy dla paznokci

Lato nie służy także paznokciom. Długie kąpiele w chlorowanych basenach czy słonych morzach, powodują, że płytka paznokcia staje się krucha i łamliwa. Dla silnych i zdrowych paznokci warto suplementować cynk, żelazo oraz aminokwasy zawierające siarkę, wchodzące w skład białka soi.

Suplementy nawadniające

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest szczególne istotne latem. Kiedy w organizmie zaczyna brakować wody to ważne elektrolity takie jak sód, magnez czy potas tracone są wraz z potem i moczem. Brak tych składników może spowodować tak zwane błędne koło, ponieważ sód powoduje, że woda może być prawidłowo wchłaniana przez komórki, aby nawodnić organizm, natomiast potas i magnez pomagają utrzymać równowagę płynów w organizmie. Większość ludzi odpowiednią ilość sodu dostarcza swojemu organizmowi w diecie, jednak z magnezem i potasem jest już dużo gorzej. Elektrolity te można znaleźć w świeżych owocach, warzywach, roślinach strączkowych i produktach pochodzenia odzwierzęcego. Jednak tylko 10% Polaków spożywa warzywa czy owoce pięć razy dziennie. Dlatego warto uzupełniać potas i magnez poprzez picie wody z dodatkiem elektrolitów. Suplementacja elektrolitów jest szczególnie ważna latem, ponieważ odwodnienie powoduje zmniejszenie energii i wytrzymałości oraz zwiększenie zmęczenia, a bardzo niskie poziomy elektrolitów mogą nawet powodować skurcze, zawroty głowy i nudności.