Suplementy do białka

Osoby, które regularnie ćwiczą, mają większe zapotrzebowanie nie tylko na kalorie, ale także na składniki odżywcze, w tym na białko. Dostarczenie odpowiednich jego ilości w formie pożywienia jest wręcz niemożliwe, dlatego też sportowcy powinni przyjmować odżywki białkowe. Jest to bardzo istotne, gdyż aż 65% protein zawartych w naszym organizmie buduje mięśnie. Bez białka nie jesteśmy w stanie zbudować masy mięśniowej. Niemniej jednak samo białko to za mało. Należy też zadbać o to, by mogło się ono właściwie przyswoić, a ponadto warto zadbać, by spotęgować jego działanie. Jakie jeszcze suplementy powinniśmy stosować przy przyjmowaniu odżywek białkowych?

Co przyjmować z białkiem?

Pierwszym z suplementów do białka są węglowodany. Są one głównym źródłem paliwa dla mięśni szkieletowych w czasie treningów beztlenowych i tlenowych. Przyjmowanie odżywek z kategorii carbo można rozplanować w taki sposób, aby regulować oddziaływanie węglowodanów na organizm – można w ten sposób zwiększać możliwości wysiłkowe, przyspieszać resyntezę glikogenu, wydłużyć czas trwania ćwiczeń czy ułatwić regenerację po nich. Wszystko to sprawia, że działanie białka zostaje spotęgowane, gdyż mięśnie mogą rozwinąć się w znacznie szybszym tempie, szczególnie jeśli treningi są intensywniejsze i produktywniejsze. Poza tradycyjnymi carbo możemy również postawić na suplementy wyposażone w jedno źródło glukozy, na przykład dekstroza. W wielu preparatach znajdziemy również składniki mineralne, które korzystnie wpływają na gospodarkę wodno-elektrolitową. 

Muscle-Zone Sklep

Kolejnym preparatem, który warto dołączyć do odżywki białkowej jest metionina. Jest ona aminokwasem egzogennym, co oznacza, że nie może być produkowana przez ludzki organizm samodzielnie. Substancja ta jest związkiem biogennym, a więc jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów i układów. Bierze ona udział między innymi w produkcji glutationu, czyli związku oczyszczającego organizm z zalegających produktów przemiany materii i zapobiegającego oksydacji komórek. To chroni mięśnie przed nasilonymi reakcjami katabolicznymi, które po prostu niszczą włókna mięśniowe. Katabolizm wywołuje spadek energii i rozkładanie związków złożonych do prostych, w wyniku czego zmniejsza się masa mięśniowa. Przyjmowanie metioniny może zapobiec tym niekorzystnym zmianom i pozwolić odżywkom białkowym na skuteczne działanie. 

Nie bez znaczenia jest również tryptofan. Jest to kolejny aminokwas egzogenny, po który warto sięgać przy suplementacji białka. Substancja ta jest niezbędna to syntezowania białek i enzymów. Uczestniczy w produkcji serotoniny i melatoniny, zmniejsza nadpobudliwość i napięcie, wspiera działanie układu nerwowego oraz poprawia odporność. Ponadto tryptofan ma ogromny wpływ na metabolizm węglowodanów. Jest to szczególnie istotne u osób, u których występuje tendencja do objadania się, gdyż tryptofan może ją redukować, poprzez regulację wydzielania insuliny oraz syntezę serotoniny, która zastąpi nam zjedzenie kalorycznych produktów węglowodanowych, w tym słodyczy. W ten sposób unikniemy zwiększania poziomu tkanki tłuszczowej i tym samym uwidocznimy mięśnie.

Warto pamiętać, że zwiększona podaż białka może utrudniać trawienie, dlatego niezbędne jest przyjmowanie suplementów, które je poprawią. Wśród nich znajdziemy na przykład probiotyki, czyli bakterie, których miejscem bytowania jest układ pokarmowy. Są one odpowiedzialne za transport, rozkład oraz wchłanianie pokarmu, a więc również przyswajanie składników odżywczych, w tym białka. Probiotyki pomagają je strawić i możliwie najlepiej przyswoić. Podobne znaczenie mają enzymy trawienne, które również warto przyjmować w formie suplementacji. Szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na peptydazy, które wywołują rozpad białek i ułatwiają ich trawienie, choć poleca się również przyjmowanie amylazy i lipazy, odpowiedzialnych kolejno za rozpad węglowodanów i tłuszczów.

Ponadto sportowcy stosujący odżywki białkowe mogą sięgać także po inne preparaty wspierające, w tym zawierające imbir, glutaminę czy karnozynę cynku. Każdy z tych składników wspomaga trawienie, w związku z czym ułatwia wchłanianie mikro i makroskładników.