Suplementy dla osób starszych

Organizm osoby starszej ma zupełnie inny metabolizm niż człowieka młodego, dlatego też warto wiedzieć jakie witaminy są najlepsze dla seniora. Niezwykle istotną kwestią jest dieta seniora oraz żywienie osób starszych. Wsparcie dla seniorów, to również troska o odpowiednie wzmacniające suplementy dla tej grupy osób. Żywność, dostępna aktualnie w sklepach, jest w większości przypadków znacznie przetworzona, dlatego niezbędne jest uzupełnianie diety specjalnymi suplementami dla seniorów. Jakich składników należy szukać w preparatach dla seniorów?

Witaminy z grupy B

Muscle-Zone Sklep

Układ nerwowy, a zwłaszcza układ nerwowy seniora, wymaga praktycznie stałej suplementacji. Najbardziej niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego są witaminy z grupy B. Ich niedobór może powodować osłabienie, zmęczenie, zaburzenia koncentracji, a w skrajnych przypadkach nawet depresję. Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, a ludzki organizm nie jest w stanie ich samodzielne wytworzyć, dlatego tak ważne jest ich dostarczanie w pożywieniu, jednak w dzisiejszych czasach większość ludzi żyje zbyt szybko by zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. Niezbędna jest więc suplementacja witamin z grupy B. Za prawidłową pracę układu nerwowego, w tym mózgu odpowiada witamina B3 czyli niacyna, która ma także korzystne działanie w profilaktyce choroby Alzheimera oraz bierze udział w syntezie hormonów m.in. insuliny oraz w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczów. Oprócz tego niezwykle ważna dla układu nerwowego jest witamina B4, która chroni komórki nerwowe przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, uczestniczy w tworzeniu błon komórkowych oraz wpływa na procesy pamięciowe. Jest ona także szczególnie ważna w trakcie ciąży, ponieważ odpowiada ona rozwój układu nerwowego u płodu . W czasie życia płodowego niezwykle ważna jest także witamina B9, zwana inaczej kwasem foliowym. Jest ona kluczowa w budowie prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. 

Kwasy Omega-3

Kwasy Omega-3 mają niezwykle wiele zalet. Przede wszystkim mają one istotne znaczenie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych i w odżywieniu plamki żółtej, ale również przyspieszają odbudowę mięśni i poprawiają kondycję skóry. Ponadto zapobiegają one chorobom neurodegeneracyjnym oraz depresji, ponieważ wspomagają metabolizm tkanki mózgowej.

Zdrowe kości

Podstawowymi elementami budulcowymi kości są wapń oraz fosfor przy czynnym udziale witamin D oraz K. Dieta musi być więc szczególnie bogata w te składniki. Posiłki powinny obejmować przede wszystkim: warzywa i owoce, produkty zbożowe, nabiał czy chude mięso.

Dieta na zdrowe i mocne kości powinna obejmować także produkty mleczne zawierające dużą ilość wapnia oraz ryby, masło i żółtka jaj, które są bogatym źródłem witaminy D oraz zielonych warzyw na przykład brokułów czy szpinaku, będących źródłem witaminy K. Należy natomiast unikać jedzenia tłustego mięsa, produktów bogatych w sód, nadmiaru białka oraz alkoholu.

Nie wolno zapomnieć, że z układu pokarmowego wchłaniane jest tylko około 20%-40% całkowitego zjedzonego wapnia i jest to proces zależny od poziomu aktywnej formy witaminy D, czyli kalcytriolu. Nie wystarczy więc tylko dbać o dietę, gdyż ciężko dostarczyć z pożywieniem odpowiednią ilość wapnia i witaminy D. Obie te substancje można dodatkowo suplementować, jednocześnie pamiętając o zasadach zdrowego żywienia. Zwłaszcza osoby po 60. roku życia muszą dostarczać do organizmu odpowiednią ilość składników odżywczych, witamin i minerałów, by cieszyć się zdrowiem jeszcze przez długi czas.

Witamina K

Witamina K odgrywa przede wszystkim niezwykle istotną rolę w profilaktyce osteoporozy, która niestety z wiekiem dotyka coraz większą liczbę kobiet. Witamina K pełni rolę transportera wapnia, odpowiada też za jego odpowiednie rozmieszczenie, co właśnie chroni przed osteoporozą. Ponadto dzięki witaminie K wapń nie osadza się w tętnicach, co mogłoby doprowadzić do zawału serca lub udaru mózgu, a także doprowadzić do demineralizacji kości i zębów.

Witamina E

Dla skóry, którą obciąża nie tylko wiek, ale także n promieniowanie słoneczne, zanieczyszczenie środowiska czy dym papierosowy, szczególnie pomocna będzie witamina E. Wzmacnia ona warstwę lipidową skóry, która jest naturalną barierą ochronną, przed tymi zagrożeniami. Ponad to badania pokazują, że witamina E może zapobiegać rozwojowi nowotworów i chorób układu krążenia.

Witamina C

Seniorów często dopadają również problemy z zębami i dziąsłami. Witamina C jest jedną z najpopularniejszych witamin jest niezbędna dla utrzymania dobrej kondycji przyzębia. Jest ona pomocna w tworzeniu i regeneracji tkanki łącznej, która odpowiada za wspomaganie organizmu w przypadku infekcji dziąseł. W organizmie, w którym występuje znaczny niedobór witaminy C istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia stanów zapalnych dziąseł. Witamina C ma również działanie profilaktyczne

Jaka postać suplementów?

Suplementy diety dla seniorów są dostępne w postaci płynnej lub w formie tabletek. Kiedy senior łyka po kilka kapsułek dziennie, alternatywą jest płyn, który jako preparat wzmacniający często jest preferowany przez osoby starsze.