Dla sportowców

Suplementy dla maratończyków

Bieg maratoński jest dyscypliną, której korzenie sięgają starożytnej Grecji. Legenda mówi o odważnym posłańcu Filippidesie, który po bitwie pod Maratonem pobiegł do Aten, by ostrzec mieszkańców miasta o nadciągającej flocie perskiej. Filippides miał biec bez przerwy nieco ponad 37 km i umrzeć zaraz po przekazaniu bezcennej dla Ateńczyków wiadomości. Obecnie klasyczna długość maratonu to 42,195 km. Dlaczego akurat taka? W czasie pierwszych igrzysk olimpijskich odległość z Maratonu do Aten „zaokrąglono” do 40 km, a następnie dodatkowo wysłużona w taki sposób, by morderczy biegu kończył się na wysokości trybuny, na której zasiadał król Wielkiej Brytanii Edward VII.
Biegi maratońskie szybko zyskały popularność. Biegali w nich nie tylko profesjonalni sportowcy, ale również amatorzy. Okazją do tego są liczne maratony uliczne – obecnie każde duże miasto ma swój maraton, a w największych z nich biorą dziesiątki tysięcy biegaczy. Jednak ogromna popularność tego sportu nie powinna sugerować, że jest to łatwy sport. Chodzi bowiem o przebiegnięcie ponad 40 km. To odległość, jaka dzieli Puck od Helu, albo Toruń od  Bydgoszczy. Taki bieg jest ogromnym wysiłkiem dla organizmu, dlatego należy się do niego rzetelnie przygotować.

 

Najważniejsze jest dobre przygotowanie

Muscle-Zone Sklep

Zależnie od kondycji początkowej przygotowanie do maratonu może zająć od 3 miesięcy do roku. W trakcie przygotowań stopniowo buduje się formę i przygotowuje organizm do wysiłku. W tym czasie konieczne jest dbanie o stawy, bieganie to dla nich duże obciążenie. Stosowanie preparatów typu: kolagen, witamina D, E i kwas askorbinowy oraz minerały takie jak wapń, selen, czy cynk jest bardzo ważne dla zachowania zdrowia. Trenując do maratonu nie można zapomnieć również o odpowiednim odżywieniu mięśni, dlatego warto jest sięgać po odżywki białkowe oraz przekąski węglowodanowe. Zapewnią one mięśniom ochronę przed uszkodzeniami i pozwolą im odbudować się po wysiłku. W przypadku treningów do maratonu nie należy unikać suplementów, nawet najlepiej zbilansowany posiłek nie dostarczy biegaczowi niezbędnej ilości białka i nie zapewni organizmowi odpowiednio szybkiego odżywienia.


Suplementy w trakcie biegu

Maratony  to wyjątkowy sport. Również w trakcie samego biegu konieczne jest odżywianie organizmu. Na trasie maratonów zawsze ustawiane są stanowiska na których czekają na maratończyków napoje i przekąski. Ludzkie mięśnie bez otrzymania zewnętrznego źródła energii nie powinny pracować dłużej niż 2 godziny. Nawet profesjonalni biegacze nie są w stanie przebiec maratonu poniżej tego czasu.

Konieczność wspierania organizmu nie dotyczy tylko amatorów. Dowodzi tego eksperyment Alberto Salazara, który zdecydował się przebiec maraton bez korzystania z napojów i przekąsek. Udało mu się, jednak niemal podzielił los Filippidesa. Skrajnie wycieńczonemu maratończykowi lekarze musieli podać tlen oraz kroplówkę, a jego życie było realnie zagrożone. Po co więc sięgać w trakcie biegu? Najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie. Zamiast wody lepiej jest sięgnąć po napój izotoniczny, który zapobiega odwodnieniu, odżywia organizm dzięki zawartości łatwo przyswajalnych cukrów oraz uzupełnia utracone wraz z potem minerały: magnes, sód i potas. Aby na mecie móc cieszyć się pełnym zdrowiem, w trakcie biegu powinno się sięgnąć również po węglowodany. Dobrze znanym rozwiązaniem są batoniki energetyczne. Wśród biegaczy coraz popularniejsze są też żele węglowodanowe dostępne w formie wygodnych, jednorazowych saszetek.