Suplementy diety – zdrowe tłuszcze

Zapewne niejednokrotnie spotkaliśmy się już z twierdzeniem, że wszystkie tłuszcze są złe i że należy bezwzględnie ich unikać. Niejednokrotnie również sami całkowicie z nich rezygnowaliśmy lub redukowaliśmy je do absolutnego minimum. W naszych świadomościach zakorzeniono mit o tym, że stanowią one jedynie źródło ogromnych ilości pustych kalorii, które nam szkodzą, przez które min. tyjemy. Nic bardziej mylnego! Nasz organizm, do tego by rozwijać się (również intelektualnie), myśleć, mieć energię, odpowiednią równowagę psychofizyczną, zapamiętywać i po prostu komfortowo żyć, potrzebuje odpowiedniej ilości węglowodanów, białek, cukrów i … tłuszczy! 

Mowa oczywiście o tłuszczach zdrowych, takich których w żadnym wypadku nie powinniśmy unikać, a wręcz przeciwnie. Posiadają one bardzo wiele pozytywnych właściwości, a także wspomagają procesy redukcji masy ciała. Dodatkowo, wspierają one również pracę takich narządów jak: mózg, serce, czy wątroba. Oprócz różnego rodzaju odżywek białkowych, węglowodanowo-białkowych, jak również węglowodanowych, na rynku obecne są również bardzo pomocne oraz wartościowe preparaty tłuszczowe.  Tego typu suplementy w sposób niesamowicie skuteczny i szybki wspomagają produktywność oraz efektywność wysiłku fizycznego, rozwoju organizmu i jego ogólną kondycję psychofizyczną. 

Muscle-Zone Sklep

Tłuszcze – co tak właściwie o nich wiemy?

Wbrew pozorom, choć spotykamy się z nimi na co dzień i są nam po prostu niezbędne – nie wiemy o nich zbyt dużo. Tłuszcze bowiem, to jedne z podstawowych, najważniejszych makroskładników, bez których nie bylibyśmy w stanie jakkolwiek się obyć. Do grupy tłuszczy możemy zaliczyć te jednonienasycone, wielonienasycone i nasycone kwasy tłuszczowe. 

  • Grupa kwasów tłuszczowych wielonienasyconych należy do rodzaju zdrowych, odpowiadających za obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi, jak również intensyfikację wzrostu dobrego cholesterolu. Warto pamiętać, że tłuszcze z tej grupy silnie wzbogacane są o kwasy tłuszczowe Omega-6, Omega-9 oraz Omega-3, dzięki czemu jesteśmy w stanie utrzymać odpowiednią pracę narządów takich jak: mózg, serce, wątroba i nerki – nie obciążając przy tym innych organów. Głównym zadaniem tłuszczy wielonienasyconych pozostaje minimalizacja agregacji płytek krwi, co jest związane bezpośrednio ze zmniejszeniem ryzyka występowania wylewów, zawałów mięśnia sercowego.
  • Z kolei jednonienasycone kwasy tłuszczowe, w odróżnieniu od tych wielonienasyconych, są zbudowane z jednego wiązania podwójnego, a ich rolą jest marginalizacja ryzyka występowania zmian miażdżycowych, nowotworowych oraz udarowych.
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe natomiast pojawiają się najczęściej w rybach. 

Nasycone kwasy tłuszczowe – czyli utwardzane oleje roślinne, nie są zdrowe dla naszego organizmu i ich powinniśmy się wystrzegać. Ich spożywanie bowiem może być przyczyną wielu problemów zdrowotnych i nie tylko. Najbardziej znanymi produktami szczególnie bogatymi w nasycone kwasy tłuszczowe są m.in.: margaryny, masła itp. Ich nadmierne spożywanie może powodować takie choroby, jak: otyłość, miażdżyca, cukrzyca i wiele innych. 

Zdrowe kwasy tłuszczowe jako suplement

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że regularna suplementacja kwasów tłuszczowych przynosi nam wiele korzyści, zarówno w czasie rzeczywistym, jak również w przyszłości. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 genialnie regenerują narządy wewnętrzne, podobnie jak DHA, czy EPA, które wspomagają utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia tętniczego krwi. 

Kwasy tłuszczowe pozostają szczególnie istotne zwłaszcza dla sportowców, ale nie tylko.  Będą one niezastąpione np.: dla osób, których celem jest pochłonięcie bardzo dużej dawki wiedzy w krótkim czasie, jak również dla tych, którzy pragną usprawnić swoją odporność, układ immunologiczny. Kwasy tłuszczowe Omega-3 cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem i ciężko byłoby znaleźć osobę, która nie słyszałaby o nich nigdy. Głównie przez wzgląd na to, że ich suplementacja pozwala na utrzymanie idealnej pracy krążenia, wpływa także niezwykle pozytywnie na pracę układu nerwowego. Dodatkowo, kwasy te, pozostają przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, antyagregacyjne. Liczne analizy i badania jednoznacznie wykazały, że Omega-3 doskonale oddziałują na metabolizm, który powiązany jest bezpośrednio z gospodarką energetyczną organizmu . 

    Dobrym preparatem pozostaje również CLA, czyli izomer kwasu linolowego (pochodzącego z rodziny wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy Omega-6), mający dwa sprzężone wiązania podwójne. Występuje on naturalnie w produktach pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza w maśle, bardzo tłustym nabiale, a także w mięsie wołowym (innych przeżuwaczy również). Badania potwierdziły, że sprzężony kwas linolowy posiada działanie antybakteryjne, antyzapalne, przeciwgrzybiczne, antynowotworowe, antycukrzycowe, jak również takie, które pozytywnie oddziałuje na profil lipidowy krwi. Szczególnie w przypadku osób aktywnych fizycznie, jak również pracujących nad swoją sylwetką, najistotniejsze jest to, że CLA bardzo korzystnie wpływa na skład naszego ciała (przyspiesza tempo przemiany materii, zmniejsza aktywność enzymów odpowiadających bezpośrednio za budowanie oraz odkładanie tkanki tłuszczowej). 

    Jak widać suplementowanie kwasów tłuszczowych jest szczególnie istotne dla zdrowia i dobrej kondycji naszego organizmu – dbajmy więc o to, aby nigdy ich w naszym organizmie nie zabrakło.