Suplementy diety – witamina D

 Współczesny świat wciąż posuwa się do przodu. Jego nieustanny rozwój oraz niesamowita innowacyjność zachwycają pod względem wielości dostępnych rozwiązań. Nie dziwi więc, że wyniki badań i analiz prowadzonych w ciągu ostatnich lat nad suplementami diety wykazują, iż popularna witamina D – posiada niezwykle szeroką gamę pozytywnych dla organizmu właściwości. Obecnie witamina ta nie jest już kojarzona tylko i wyłącznie z regulowaniem gospodarki wapniowo-fosforanowej. Coraz szerzej bowiem ujawnia się jej funkcje dotyczące szerokich możliwości wykorzystania jej w profilaktyce, a nawet w przypadku leczenia niektórych chorób. Momentem przełomowym w poglądach na temat tej substancji był rok 1979, w którym to opublikowane zostało badanie Stumpfa oraz wsp. Wykazano w nim obecność receptorów należących do witaminy D wewnątrz narządów niezwiązanych ze wspomnianą wyżej gospodarką wapniowo-fosforanową. To niesamowite odkrycie pozwoliło na znaczne rozszerzenie badań nad tą witaminą, jak również na odkrycie jej całkiem nowych, bardzo ważnych właściwości. 

Witamina D – gdzie ją znajdziemy?

  Na samym początku należy wyraźnie zaznaczyć, że żadna dieta oraz proces syntezowania nie są w stanie zapewnić organizmowi najwłaściwszej oraz pełnej dawki danej witaminy – w takich ilościach, w jakich jest ona wymagana. Oczywiście suplementacja powinna być uzupełnieniem diety, jednak to jej kluczową rolą pozostaje dostarczenie do organizmu w pełni skumulowanych, pełnowartościowych dawek witamin i minerałów. W naszym organizmie witamina D pozostaje wytwarzana z 7- dehydrocholesterolu, który jest syntezowany w naszej skórze w wyniku promieniowania UVB. Dzięki temu procesowi powstaje niemal 80% tej witaminy. 

Muscle-Zone Sklep

Jeśli chodzi o docelowe źródła pokarmowe (które co prawda są pomocne, ale nie są w stanie pokryć pełnego zapotrzebowania na tę witaminę), to warto wiedzieć, że dieta jest w stanie pokryć jedynie 20% organicznych oczekiwań. Witamina D zawarta jest w takich produktach, jak: węgorz świeży, śledź, dorsz, łosoś, sardynka, grzyby, czy też żółtko kurzych jaj. 

Witamina D – czym grozi niedobór?

W przypadku niedoborów witaminowych, spowodowanych niedostateczną ilością witaminy D w organizmie, nasz organizm narażony jest na wiele niebezpiecznych konsekwencji. Grożą nam, między innymi: różnorodne zaburzenia narządów ruchowych (np. krzywica, osteoporoza, bóle kostno-stawowe, różne deformacje stawowe i kostne, wady postawy, nawracające kontuzje, urazy, czy też złamania). Dodatkowo, jesteśmy narażeni (w przypadku niedoborów witaminy D), na powstawanie zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej, które wiążą się z zaburzeniami kalcemii, kalciurii, fosfatemii, fosfaturii itd. Ponadto, zagrażają nam: przewlekłe leczenie farmakologiczne, zaburzenia trawienia oraz wchłaniania, choroby wątrobowe (niewydolność wątroby, marskość wątroby, cholestaza itp.), choroby nerek (niewydolność nerek, kamica nerkowa).

W przypadku niedoborów witaminy D, możemy cierpieć także na wiele innych dolegliwości, min.: choroby gruczołów wydzielania wewnętrznego, zaburzenia rozwoju somatycznego, opóźnienie rozwojowe, choroby układu nerwowego (np. padaczka), choroby immunologiczne i wiele innych. 

Należy dodać przy tym, że witamina D pozostaje substancją w pełni bezpieczną i doskonale przyswajalną w przypadku kobiet w ciąży, jak również matek karmiących. Wiadomo, że przedawkowanie jakichkolwiek substancji jest niebezpieczne dla naszego życia i zdrowia, dlatego tak ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producentów i stosować się do informacji umieszczonej wewnątrz lub na opakowaniu. 

Witamina D – antidotum na zdrowe kości

Prawidłowo przebiegająca mineralizacja tkanki kostnej jest uzależniona właśnie od dostarczenia  wapnia, fosforu oraz witaminy D. Ważne jest także prawidłowe wchłanianie się tych substancji do krwiobiegu. Co ciekawe, witamina D, w pełni kontrole procesy absorbcji wapnia pobieranego ze światła przewodu pokarmowego, jak również z cewek nerkowych. W przypadku osób dorosłych, jak u dzieci mówi się, że witamina de jest lekarstwem na zdrowe, mocne i silne kości – nic dodać, nić ująć! Poza wymienionymi wyżej zagrożeniami, dotyczącymi niedoborów tej witaminy warto dodać też w kontekście układu kostnego, że niedobór witaminy D – obniża poziom wytrzymałości mechanicznej w układzie kostnym, przez co powiększa ryzyko złamań, pęknięć, jak i zwyrodnień. Wszystko to, może doprowadzić nas do tzw. krzywicy, która pozostaje silnie niebezpiecznym upośledzeniem procesów mineralizacji rozwijających się, rosnących kości, jak też chrząstek stawowych. 

Jak widać, suplementacja witamin (a zwłaszcza witaminy D) oraz minerałów, nie pozostaje w żaden sposób obojętna dla naszego organizmu. Każdego dnia jesteśmy narażeni na wiele niebezpieczeństw zewnętrznych, jak również na to, że nasz organizm ulega ciągłej degradacji.