Suplementy diety – Witamina C

Witaminy i minerały to elementy niezbędne dla rozwoju każdego organizmu. Mogłoby się wydawać, że doskonale znamy już ich wszystkie możliwości oraz powszechne działanie, jednak o niektórych substancjach zdecydowanie warto powiedzieć więcej. Witamina C, znany też jako kwas askorbinowy, to popularny związek, którego zdolności są eksploatowane nie tylko w medycynie, ale również w kosmetyce. Substancja ta na świecie znana jest raczej ze swoich działań względem odporności organizmu, jego immunologii. To jednak nie wszystko, mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że witamina C, to również świetny przeciwutleniacz – hamujący m.in. procesy starzeniowe w organizmie. Co więcej, zawarta w suplementach diety witamina C – działa antynowotworowo, antyzapalnie, ochronnie i wspomagająco wobec układu krążenia. 

Witamina C – co to jest? 

Kwas askorbinowy, to związek, który w medycynie i kosmetologii znany jest niemal od zawsze. Choć każdy z nas doskonale poznał witaminę C, to jednak nie do końca zdajemy sobie sprawę z jej docelowego działania i mocy – jaką posiada. Posiada ona niebagatelne znaczenie oraz wartość dla odpowiedniej pracy związków organicznych, uczestniczy w bardzo wielu procesach, wykazuje cechy przeciwutleniacza, hamuje rozwój wolnych rodników i niszczy je. 

Muscle-Zone Sklep

Witamina C na odporność

Suplementacja będąca uzupełnieniem racjonalnego i zdrowego żywienia jest w stanie stymulować organizm w taki sposób, aby zbudować jego silną immunologię oraz odporność. Przyczynia się do tego zwłaszcza kwas askorbinowy, który najsilniej działa w temacie ochrony przed wirusami, bakteriami, drobnoustrojami. Zatem witamina C nie jest lekiem na przeziębienie, ale w istocie – bardzo przyczynia się do tego, aby do zakażenia organizmu w ogóle nie doszło, dzięki niej nie chorujemy lub chorujemy znacznie rzadziej, dzięki czemu nasz organizm pozostaje w dobrej kondycji oraz równowadze. 

Witamina C w sporcie 

Intensywny trening, wyczerpanie organizmu, jak też nadwyrężenie ścięgien mięśniowych – może powodować bardzo nieprzyjemne w skutkach konsekwencje. Warto zadbać zatem o odpowiednio długą oraz produktywną regenerację po każdym wysiłku. Witamina C zawarta w suplementach diety, genialnie wpływa na odpoczynek, wyciszenie oraz skumulowanie nowych sił w naszym ciele. Dodatkowo, pozostaje ona nieocenionym wsparciem dla procesów budulcowych zachodzących w organizmie w kontekście tkanki oraz masy mięśniowej. Witamina C sprawia również, że poprawia się jakość, a także intensywność snu, a także nie dochodzi do tzw. skurczy, bóli, kontuzji, urazów oraz migren. Pamiętajmy też, że podczas treningu z organizmu wydalane są niezbędne dla jego funkcjonowania składniki odżywcze, w tym również witamina C. Niedobór tego składnika jest absolutnie niepożądany i może nam zagrażać.

Skutkami braku witaminy C są np. rozwój niedokrwistości, astmy, szkorbutu, a także do osłabienia, nadmiernego przemęczenia, braku apetytu, skłonności do pojawiania się sińców, krwawienia dziąseł, bóli mięśniowych i stawowych, a także do trudności w gojeniu się ran. Oczywiście, nie wolno też przedawkowywać tej substancji, albowiem wówczas jest ona dla nas równie niekorzystna i niebezpieczna. Suplementy diety z witaminą C należy zażywać systematycznie, zgodnie z zaleceniami lekarza lub producenta. 

Witamina C na układ krwionośny

Co istotne, organizm ludzki w sposób samodzielny nie jest w stanie wyprodukować witaminy C. A ze względu na to, że jest mu ona niezbędna – powinniśmy dostarczyć ją w pożywieniu, a także w suplementacji. Należy podkreślić, że najlepszą i najbardziej pełnowartościową formą danej substancji odżywczej, pozostają suplementy. Jeśli chodzi natomiast o działanie witaminy C względem funkcjonowania układu krwionośnego, to jest ono naprawdę znaczące. Chodzi np. o to, że witamina C doskonale uszczelnia oraz wzmacnia naczynia krwionośne, a dzięki temu nie dochodzi do powstawania krwotoków, krwawień (dziąseł), sińców. Dodatkowo substancja ta działa korzystnie na powstawanie dobrego cholesterolu i jednoczesne usuwanie złego, a tym samym nie dochodzi do rozwijania się zmian miażdżycowych, ani wylewów.

Kwas askorbinowy dobrze radzi sobie również w temacie walki z nadciśnieniem, gdyż bierze on aktywny udział w procesach regulujących ciśnienie tętnicze krwi. Dzięki niemu także znacznie lepiej i łatwiej wchłaniane jest żelazo. Pamiętajmy również, że niezwykle istotną kwestią jest odpowiednie nawodnienie, które wspiera organizm, ciało, skórę i pozwala na rozwój, funkcjonowanie. Każdego dnia powinniśmy wypijać od 2-3 litrów płynów, najlepiej wody mineralnej, wówczas nie tylko dieta, ale również działanie suplementów diety, stanie się bardziej widoczne i lepiej zauważalne. Nie mniej, w tym przypadku również nie wolno przesadzić, ponieważ zbyt duża ilość płynów może prowadzić do wypłukania substancji odżywczych z organizmu.