Suplementy diety – Tauryna

Tauryna to nic innego niż jeden z aminokwasów, nazywana inaczej kwasem 2-aminoetanosulfonowym. Tauryna nie jest aminokwasem budulcowym jednak bierze udział w procesie budowy mięśni. Jest to substancja obecna naturalnie w ludzkim organizmie, jednak jest suplementacja może przynieść wymierne efekty. 

Jak działa tauryna?

Muscle-Zone Sklep

Tauryna wykazuje podobne działanie do kofeiny i guarany, czyli ma pobudzać organizm i mobilizować go do bardziej wydajnego działania i szybszej regeneracji. Dzieje się tak dlatego, ponieważ tauryna to substancja ułatwiająca trawienie i wydalanie tłuszczów, dodatkowo hamuje ona proces katabolizmu, czyli regeneracji mięśni ich własnym kosztem. Tauryna odpowiada również za dostarczanie do organizmu kreatyny, więc chętnie sięgają po nią sportowcy. Kreatyna bowiem przyśpiesza regenerację organizmu po ciężkim wysiłku fizycznym. Według badań tauryna ma również działanie anaboliczne, choć nie bezpośrednie. Naukowcy dowiedli, że aminokwas ten stymuluje trzustkę do produkcji insuliny, a insulina, obok testosteronu, hormonu wzrostu oraz IGF-1, jest naturalnym hormonem anabolicznym. Ale to nie wszystkie zalety tej substancji. Tauryna wpływa również na ośrodkowy układ nerwowy. Przypisuje się jej także funkcje neuroprzekaźnika. Według badań ma ona poprawiać funkcje poznawcze i pomagać w nauce poprzez zwiększenie metabolizmu komórek glejowych i pośrednio, wszystkich neuronów.

Jak dawkować taurynę?

Specjaliści zalecają, aby nie przyjmować więcej niż 2000 mg tauryny na dobę. Nie należy jej podawać dzieciom, a w przypadku nastolatków należy pamiętać, że tauryna powszechnie występuje w napojach energetyzujących, które w zbyt dużych ilościach mogą mieć dla organizmu bardzo złe skutki. Napoje energetyzujące spożywane w nadmiarze mogą bowiem bardzo obciążać nerki i serce. 

Suplementacja tauryny

Jak już było wspomniane, tauryna powszechnie występuje w napojach energetyzujących, ale znaleźć ją także można w w mięsie, rybach, owocach morza i nabiale, czyli jest produktem odzwierzęcym, aczkolwiek pewne ilości znajdują się również w roślinach strączkowych, na przykład w grochu oraz w soczewicy. Stosując zbilansowaną dietę jest więc się w stanie dostarczyć do organizmu odpowiednią ilość tej substancji. Na odpowiednią ilość tauryny w organizmie szczególną uwagę powinny zwrócić osoby stosujące dietę wegańską i ewentualnie rozważyć jej suplementację. Dodatkową suplementację tauryny powinny również rozważyć osoby aktywne fizycznie, ponieważ wysiłek fizyczny sprawia, że organizm ma zwiększone zapotrzebowania na tą substancję. 

    Tauryna będzie również pomocna w walce z nadprogramowymi kilogramami. Tauryna u osób z nadwaga ułatwia bowiem pozbycie się niechcianych kilogramów, a także obniża poziomu złego cholesterolu. Tauryna ma również pozytywny wpływ na stan zdrowia osób chorych na cukrzycę, choroby układu krążenia i problemy z wątrobą. Decydując się na suplementację tauryny warto pamiętać, że tauryna zawarta w napojach energetycznych nie wywołuje efektu katabolicznego ani anabolicznego, a jedynie wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Zanim zacznie się dodatkową suplementację tauryną należy również dobrze przejrzeć skład już stosowanych suplementów, ponieważ tauryna jest częstym składnikiem odżywek kreatynowych. 

    Skutki uboczne tauryny

    Tauryna to produkt, który jest bardzo dobrze tolerowany przez ludzki organizm. Mimo to nie powinny jej stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby uczulone na białka pokarmowe, osoby chorujące na chorobę afektywną dwubiegunową oraz osoby stosujące leki psychotropowe (ze względu na ryzyko interakcji). Należy również szczególnie uważać ilość tauryny spożywanej wraz z napojami energetyzującymi – ich zbyt duża ilość może wywołać bowiem poważne problemy z sercem oraz nerkami.