Suplementy diety – stacki wydolnościowe

Każdy dobrze wykonany trening wymaga jak najlepszego przygotowania organizmu do ciężkiej aktywności fizycznej. Jest to konieczne, jeśli zależy nam na doskonałej wydolności i wytrzymałości. Ważną sprawą są oczywiście rozgrzewki i rozciąganie, jednak to nie wszystko. Nie można pominąć również przygotowania organizmu od środka, chociażby poprzez wspomagające substancje w formie stacków wydolnościowych. Jakie jest ich działanie i co można w nich znaleźć?

Stacki wydolnościowe – co polecamy?

Jednym z najpopularniejszych stacków wydolnościowych jest beta-alanina, czyli prekursor karnozyny, zbudowany z histydyn i alaniny, buforujący tworzony kwas mlekowy. To pozwala na wykonanie przez mięśnie dłuższej i efektywniejszej pracy. Beta-alanina pozwala na dużo intensywniejsze treningi i na zwiększenie obciążenia, a przy tym minimalizuje produkcję mleczanu, który powoduje bóle mięśniowe. W preparatach tego typu znajdziemy również chlorowodorek kreatyny, stanowiący bardziej stabilną formę niż monohydrat, a to umożliwia znacznie lepsze wchłanianie kreatyny. Substancja ta jest niezwykle potrzebna osobom trenującym, ponieważ wykazuje właściwości erogeniczne, pozwalając na resyntezowanie adenozynotrójfosforanu, czyli cząsteczki ATP, która oddaje swoją energię podczas wielu procesów, w tym podczas pracy mięśni szkieletowych. Suplementowanie kreatyny w takiej formie jest w stanie w dużej mierze zwiększyć siłę wytrzymałość, a także wydolność mięśniową, przy czym odczuwamy dużo mniejsze zmęczenie. Poza tym jest ona niezastąpiona w budowaniu masy mięśniowej. 

Muscle-Zone Sklep

Duża część stacków wydolnościowych posiada w swoim składzie także specyficzne formy argininy,  tym krzemian argininy stabilizowany inozytolem. Arginina w ludzkim organizmie jest przekształcana do tlenku azotu, który z kolei ma za zadanie rozluźniać naczynia krwionośne i tym samym ułatwiać swobodny przepływ krwi. Wszystko to sprawia, że do organizmu może trafiać więcej składników odżywczych, więc mięśnie mogą pracować dłużej i wydajniej dzięki dostawom tlenu i innych substancji. Arginina ma również właściwości zmniejszające koszt energetyczny w tracie aktywności fizycznej oraz wzmagające wyrzut hormonu wzrostu po wysiłku, ułatwiając tym samym regenerację i anabolizm mięśni. Stacki wydolnościowe są również bogate w asparaginian L-cytruliny. Związek ten pełni podobne funkcje do argininy, zwiększając przede wszystkim poziom tlenku azotu. Poza tym minimalizuje on zmęczenie po treningu i zmniejsza uszkodzenia włókien mięśniowych, dlatego organizm jest wówczas zdolny do efektywniejszych ćwiczeń. Obok tych składników zazwyczaj znajdziemy również kofeinę, która ogranicza męczenie się organizmu i wyzwala energię do działania, gdyż korzystnie wpływa na poziom neuroprzekaźników i hormonów. Dodatkowo kofeina podwyższa stężenie adrenaliny, stąd też wywołuje skok ciśnienia. 

Innym związkiem wchodzącym w skład stacków wydolnościowych jest dwuwinian choliny, który umożliwia syntezowanie acetylocholiny, odpowiadającej za zdolności intelektualne i za skurcze oraz siłę mięśni. Kolejną taką substancją jest L-teanina, czyli aminokwas podobny strukturalnie do glutaminy, posiadający – podobnie jak ona – zdolności wiązania się z receptorami GABA. Pozwala na utrzymywanie wysokiego poziomu motywacji, zwiększa przepływ krwi w mózgu i chroni naczynia krwionośne przed zniszczeniem. 

Warto wspomnieć też o niacynie, czyli witaminie B3. Uczestniczy ona w oddychaniu komórkowym oraz w wytwarzaniu cząsteczek energii ATP. Poprawia ona pracę mięśni i zwiększa ich wytrzymałość dzięki dostarczaniu większych ilości energii. 

Stacki wydolnościowe to preparaty, które zdecydowanie warto włączyć do swojej diety, jeśli trenujemy. Posiadają one szereg zalet, które pozwalają na skuteczniejsze wykonywanie ćwiczeń. Stacki pomagają utrzymać wysoki poziom motywacji, zapewniają efekt pompy treningowej, eliminują uczucie zmęczenia, zwiększają produkcję ATP, a także siłę i wytrzymałość. Poza tym suplementy te obniżają produkcję kwasu mlekowego i regulują poziom pH, zapobiegając tzw. zakwasom. Ich stosowanie zagwarantuje nam wzrost intensywności treningów, co przełoży się na lepsze efekty. Dodatkowo dzięki nim możliwe będzie wydłużenie serii roboczej i większa wydolność treningowa, przy czym będziemy bardziej pobudzeni.