Suplementy diety – odżywki białkowe

  Odżywki białkowe zna obecnie każdy. Wynika to z tego, że obecnie bardzo chętnie chcemy budować swoją formę, osiągać spektakularne rezultaty, modelować sylwetkę, pozbywać się zbędnego tłuszczu i czuć się dobrze w swoim ciele. Odżywki białkowe to świetny i sprawdzony sposób na osiągnięcie zamierzonego celu. Są to preparaty, które w niezwykle prosty, przyjemny, szybki i bardzo wygodny sposób pozwalają nam zintensyfikować udział białka w diecie. 

Jaka jest rola odżywek białkowych?

 Dostarczają nam one bowiem najważniejszych aminokwasów oraz pozostają najlepszym narzędziem do tworzenia optymalnych warunków wzrostu dla organizmu. Dedykuje się je głównie osobom uprawiającym sport, ponieważ wykonywany przez nich bardzo intensywny wysiłek fizyczny wiąże się ze znacznie zwiększonym zapotrzebowaniem na białko. Warto sięgnąć po odżywki białkowe również w okresie rekonwalescencji, albowiem znacznie przyspieszają one ten proces. Należy zaznaczyć, że białko to jeden z trzech fundamentalnych makroelementów. Znajdujące się w nim aminokwasy pozostają wykorzystywane głównie w celach przemian anabolicznych, udzielają one również wsparcia wzrostowego, regeneracyjnego wobec tkanek mięśniowych i mięśniowej masy, ale nie tylko. Odżywki białkowe spełniają również role regulacyjne, uczestniczą one bowiem w procesach produkcyjnych hormonów, kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), a także enzymów. Mają one znaczny wpływ też na układ odpornościowy oraz nerwowy, ułatwiają neutralizację, a także oczyszczanie organizmu z toksyn. Odżywki białkowe mają pochodzenie zwierzęce i roślinne. Na rynku dostępne są również takie o różnorodnej zawartości protein, a także o różnym czasie wchłaniania. Nie wspominając już o wielu wersjach smakowych na które możemy się zdecydować.

Muscle-Zone Sklep

 Otóż, białko jak już wiemy pozostaje absolutnie niezbędnym elementem codziennej diety każdego sportowca, który pozwala mu na budowę oraz strukturyzację masy oraz tkanki mięśniowej. Jeśli chodzi np. o diety kulturystów, to w ich żywieniu dominują, przede wszystkim, białka odzwierzęce (koncentrat WPC, izolat WPI białka serwatki, białko jajeczne, białko mleka, kazeina, białko pszenicy). Nie ulega wątpliwości, że niezwykle bogatym źródłem białka jest mięso (ryby i chuda wołowina). Jednak należy otwarcie powiedzieć, że w obecnych czasach, kiedy zwierzęta hodowane są według zasad GMO (Genetycznie modyfikowanych organizmów) – ich spożywanie nie jest dla nas bezpieczne, wręcz przeciwnie. Obecnie, najbardziej skoncentrowanym i pełnowartościowym źródłem białka są suplementy diety i to je powinniśmy zażywać w sposób regularny. 

Przy wyborze odpowiednich odżywek białkowych powinniśmy zwracać uwagę na wiele czynników, np. w jakim czasie są one przyswajalne, jakie dają efekty, w jaki sposób się je wytwarza, jak długotrwałe pozostaje ich działanie. Warto przykładać wagę również do zawartości aminokwasów. Najlepsze odżywki białkowe zawierają duże ilości aminokwasów o zdolnościach egzogennych, np. aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Do aminokwasów egzogennych możemy zaliczyć także: fenyloalaninę, izoleucynę, leucynę, lizynę, metioninę, tryptofan, walinę, treoninę, histydynę. 

Nie ma wątpliwości, że odżywki białkowe są szczególnie ważne podczas procesów kształtujących, rozwijających, a także utrzymujących masę i tkankę mięśniową. Nie mniej, żaden suplement nie da nam spektakularnych efektów, w momencie kiedy nie zadbamy o pozostałe dwie fundamentalne kwestie. Mianowicie, chodzi o zdrowe żywienie i trening. Dla jednych jest to całkiem oczywiste, dla innych niekoniecznie.

Powinniśmy zrezygnować z wysoko przetworzonych produktów o chemicznym składzie, a także z cukrów prostych i słodzonych, gazowanych napojów, soków, nektarów. Nie oznacza to, że powinniśmy bać się węglowodanów, cukrów i tłuszczy, które są niezbędne do rozwoju organizmu, a także mięśni i ich masy. Należy jednak wybierać produkty, które w sposób naturalny i pierwotny zawierają w sobie potrzebne nam mikro i makroelementy. Jeśli chodzi o tłuszcze, to mogą to być, np. awokado, tran, olej kokosowy, pestki, orzechy, nasiona. Węglowodany dostarczą nam np. banany i żytnie, wieloziarniste pieczywo. Cukier natomiast, w najzdrowszej wersji jest zawarty w owocach i niektórych warzywach, które niekiedy zawierają także białko. Warto również zwrócić uwagę na ilości spożywanych każdego dnia płynów, podczas przyjmowania odżywek białkowych, a także podczas budowania masy mięśniowej – jest to szczególnie istotne. Sportowcy powinni wypijać minimum 3 litry wody mineralnej każdego dnia – im lepsze nawodnienie organizmu, tym bardziej produktywne pozostaje działanie wszelkich czynników kształtujących go na różnych płaszczyznach.