Suplementy diety – niacyna

Niacyna, czyli inaczej witamina B3, PP lub kwas nikotynowy to niezwykle ważna substancja, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, w tym mózgu i obwodowego układy nerwowego, a także za syntezowanie hormonów płciowych oraz za produkcję insuliny, kortyzolu i tyroksyny. Co ciekawe, istnieją także badania, które stwierdzają, iż witamina B3 może dodawać nawet pewności siebie. Przy czym jeszcze sprawdza się kwas nikotynowy? Czym skutkują jej niedobory? O tym w dalszej części niniejszego artykułu.

Niacyna – jak działa?

Witamina PP to jeden z elementów, który tworzy bardzo ważne koenzymy: NADP i NAD. Są one łączone z białkiem, dzięki czemu tworzy się enzym – oksydoredukaza. Związek ten jest niezbędny do prawidłowego przebiegu procesu metabolizmu makroskładników, czyli białek, tłuszczów i węglowodanów. Suplementacja niacyny jest niezwykle istotna, ponieważ pełni ona szereg istotnych dla zdrowia funkcji. Przede wszystkim dzięki jej stosowaniu wzrasta liczba produkowanych neutrofilów – białych krwinek, odpowiadających za niszczenie drobnoustrojów. Ponadto kwas nikotynowy powoduje wzmożenie aktywności w obrębie jąder mitochondriów, w wyniku czego możliwe jest poprawienie kondycji psychicznej, zmniejszenie odczuwanego stresu i wzrost pewności siebie. 

Muscle-Zone Sklep

Na tym jednak właściwości niacyny się nie kończą. Witamina B3 reguluje produkcję i wydzielanie soku żołądkowego, co z jednej strony poprawia trawienie, z drugiej zaś eliminuje ryzyko powstawania problemów układu pokarmowego, w tym wrzodów i nadkwasowości. Ponadto niacyna ułatwia detoksykację, czyli usuwanie zanieczyszczeń z organizmu. Jest to bardzo istotna funkcja, gdyż zalegające toksyny mogą być przyczyną wielu chorób, a także otyłości. Wpływ na wydzielanie hormonów jest natomiast o tyle ważny, że w ten sposób regulowana jest gospodarka hormonalna organizmu, co zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, bezpłodność i wiele innych problemów. Kwas nikotynowy uczestniczy również w syntezowaniu czerwonych krwinek, które są konieczne do transportu hemoglobiny, a więc do procesu oddychania. Witamina PP zmniejsza zły cholesterol LDL przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu tego dobrego – HDL. Wszystko to jest zwieńczone również dobrym wpływem niacyny na stan włosów, skóry i paznokci.

Interesującym faktem jest, iż naukowcy odkryli jeszcze inną właściwość witaminy PP, a mianowicie poprawę zdolności komórek odpornościowych do zwalczania bakterii gronkowca złocistego. Ponadto wspomniany wcześniej wpływ na syntezę neutrofilów pozwala również na zabijanie oraz pochłanianie szkodliwych drobnoustrojów. Jest to niezwykle istotne odkrycie, gdyż być może niedługo możliwe będzie całkowite zastąpienie niacyną leków antybiotykowych przy zwalczaniu zakażeń gronkowcami. 

Warto tu wspomnieć także o tym, jakie skutki niosą niedobory niacyny. Jednym z nich jest pelagra, czyli choroba nazywana również rumieniem lombardzkim. Objawia się ona między innymi zaczerwienieniem i szorstkością skóry w miejscach narażonych na ekspozycję na słońce czy otarcia. Poza tym pelagra powoduje również złuszczenia naskórka i pęcherze, przechodzące nawet we wrzody oraz ciemnobrązowe przebarwienia na twarzy, szyi i dłoniach. Innymi objawami są problemy związane z układem pokarmowym, na przykład biegunki, a ponadto pojawiają się zaburzenia układu nerwowego. Do skutków niedoboru niacyny zaliczyć możemy także zaburzenia hormonalne i osłabienie odporności, a nawet niedokrwistość, pleśniawki czy poważne stany zapalne skóry. 

Podsumowując, niacyna pełni szereg ważnych funkcji w organizmie i chroni nas przed wieloma chorobami, toteż jej suplementacja bywa nieodzowna, szczególnie w przypadku mało zróżnicowanej i ubogiej w składniki odżywcze, niedostosowanej do predyspozycji organizmu diety. Należyta dawka witaminy PP dla dorosłego człowieka oscyluje w graniach 15 miligramów na dobę, nieco więcej powinny jej przyjmować kobiety w ciąży i karmiące, zaś maksymalną dawką jest 35 miligramów. Wiele zależy tu od stanu zdrowia, potrzeb organizmu oraz parametrów osoby przyjmującej.