Suplementy diety – Monohydrat kreatyny

Monohydrat kreatyny jest bardzo popularnym suplementem diety występującym w formie proszku lub tabletek, który ma za zadanie przede wszystkim zwiększać rezerwy energetyczne w mięśniach, a więc wspomagać tym samym rozbudowywanie masy mięśniowej. Jest to bezpieczny preparat, którego stosowania nie musimy się obawiać, jeśli nie przekraczamy zalecanych przez producenta dawek. Warto wspomnieć, że monohydrat kreatyny jest najpopularniejszą formą znanej wszystkim kreatyny, ponieważ jest on wysoko przyswajalny. Z chemicznego punktu widzenia związek ten jest połączeniem cząsteczki kreatyny i wody w jednej molekule. Według badań wykazuje on wysoką biodostępność, a organizm jest w stanie wykorzystać nawet 93% spożytej dawki, co jest naprawdę imponujące. Podstawowa forma kreatyny składa się z kolei z argininy, metioniny i glicyny, przy czym występuje ona naturalnie w organizmie. W związku z tym nieprawdą jest, jakoby była ona niekorzystna dla organizmu. Kreatyna produkowana jest głównie w wątrobie, a następnie jest transportowana do komórek mięśniowych przez krew, gdzie łączy się z fosforanem i tworzy związek nazywany fosfokreatyną. W efekcie końcowym wytwarzana jest cząsteczka energii, czyli ATP. 

Muscle-Zone Sklep

Monohydrat kreatyny – jakie daje efekty?

Monohydrat kreatyny stosuje się między innymi w przypadku trenowania sportów siłowych, ponieważ wspomaga on możliwości wysiłkowe organizmu. Poza tym związek ten przyspiesza wzrost masy mięśniowej, gdyż zwiększa rezerwy energetyczne mięśni. Suplementacja tej formy kreatyny powoduje poprawę nawodnienia międzykomórkowego, dlatego też ułatwia proces przenikania wody przez błony komórkowe. Ponadto stosowanie preparatu pozwala na wzrost grubości włókien mięśniowych nawet o 15%, stąd też możliwe jest rozbudowanie beztłuszczowej masy ciała. Co ciekawe, monohydrat kreatyny powoduje również obniżenie kwasowości mięśni, dzięki czemu poprawie ulega ich wytrzymałość. Wszystko to sprawia, że znacznie łatwiej jest osiągać kolejne cele treningowe i budować tak zwaną masę. 

Co więc ogólnie daje nam regularne stosowanie monohydratu kreatyny? Przede wszystkim wspiera to anabolizm zachodzący w mięśniach, ponieważ związek ten działa antykatabolicznie. Umożliwia to szybszą regenerację po treningu. Ponadto jej przyjęcie daje porządny zastrzyk energii podczas wykonywania treningu oraz opóźnia pojawianie się uczucia zmęczenia i niweluje je, stanowiąc tym samym wsparcie podczas codziennej aktywności. Dzięki monohydratowi kreatyny dużo łatwiej będzie nam budować beztłuszczową masę mięśniową oraz maksymalizować efekty treningowe, co sprawi, że szybciej zauważymy rezultaty. To nie wszystkie zalety tego suplementu. Warto dodać, że podwyższa on poziom fosfokreatyny w komórkach i wspomaga resyntezowanie ATP. 

Jak przyjmować monohydrat kreatyny?

Zaleca się, aby przyjmować 5 gramów monohydratu kreatyny w ciągu doby, jednak należy pamiętać, aby nie stosować  tak zwanych cyklów keratynowych, ponieważ ich skuteczność mitem. Kreatynę należy suplementować stale. W ten sposób można utrzymać należyty jej poziom w organizmie, co będzie powodować wzrost wytrzymałości, siły i masy mięśniowej. Istnieją spory co do tego, czy monohydrat kreatyny przyjmować na czczo, przed treningiem czy też niezależnie od posiłku. Tu jednak nie ma to większego znaczenia i nie istnieją żadne dowody na to, aby stosować go na pusty żołądek, zresztą zawarty jest on między innymi w czerwonym mięsie, co oznacza, że pożywienie nie może blokować jego wchłaniania. Nie należy obawiać się skutków ubocznych przyjmowania suplementu. Istnieje oczywiście wiele mitów, według których każda forma kreatyny jest czymś złym, czego powinniśmy unikać. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Kreatyna jest zupełnie naturalną substancją, wytwarzaną w organizmie, stąd też nie jest ona dla człowieka niczym obcym czy szkodliwym. Wystarczy stosować się do zaleceń i nie przekraczać maksymalnych dawek, a do tego pić duże ilości wody, a naprawdę nie będzie żadnych szans na jakikolwiek skutki uboczne.