Suplementy diety – kwas foliowy

 Kwas foliowy, nazywany również witaminą B9, witaminą B11 albo folacyną, pozostaje niezbędny dla rozwoju każdego organizmu. Szczególnie ważny jest on dla naszych komórek. Co ważne, niemal 98% światowej populacji pozostaje szczególnie narażona na niedobór tej substancji – dlatego warto zadbać o jej regularną suplementację. Wiadomo, że tylko suplementy są w stanie zapewnić nam pełnowartościową, najlepiej przyswajalną i najwłaściwszą dawkę tej witaminy. Powinny zwrócić na to uwagę zwłaszcza kobiety w ciąży, albowiem niedobory kwasu foliowego mogą grozić upośledzeniem płodu lub jego nieprawidłowym rozwojem. Tak jak już zaznaczyliśmy, kwas foliowy jest niezbędny dla każdej komórki naszego ciała, od samego początku, do końca naszego życia. Nie możemy określić go mianem jednego związku chemicznego, a całej grupy, w której skład wchodzi aż 20 pochodnych pteryny. Pteryna to substancja, która odpowiada za zabarwienie skrzydeł motyli. Co ciekawe, kwas foliowy pojawia się w tkankach naprawdę sporej liczby roślin oraz zwierząt. Jaka jest jego rola w organizmie? Jakie posiada właściwości? 

Kwas foliowy – jak działa?

Kwas foliowy bierze udział w procesie syntezowania kwasów nukleinowych, z których powstaje m.in. DNA (kwas deoksyrybonukleinowy), czyli nasza swoista matryca genetyczna. Dodatkowo, kwas foliowy normalizuje również poziom wzrostu oraz stopień funkcjonalności wszystkich komórek organicznych, odpowiadając bezpośrednio za kondycję układu nerwowego. Wraz z witaminą B12, substancja ta, aktywnie uczestniczy w procesie wytwarzania oraz dojrzewania czerwonych krwinek, a zatem posiada funkcję krwiotwórczą. W razie wystąpienia niedoborów, grozi nam np. anemia, stany zachwiania równowagi, bezsenność, ospałość, brak energii, apatia. Co ciekawe, według badań i analiz – witamina B9 ma zdolności antynowotworowe, zwłaszcza w kontekście zapobiegania rozwojowi raka szyjki macicy. 

Muscle-Zone Sklep

Warto wspomnieć również o prawidłowości oraz związkach kwasu foliowego z witaminami z grupy B, gdyż są one bardzo silne. Wspólne działanie tych składników wpływa na poziom homocysteiny, czyli aminokwasu, od którego zależy, mówiąc najogólniej, nasze zdrowie. I o ile dysponujemy średnim lub niskim poziomem stężenia wymienionego wyżej aminokwasu – to  nie stanowi do dla nas zagrożenia. W momencie jednak, gdy jego stężenie jest zbyt wysokie, mogą zostać całkowicie zaburzone wszystkie procesy fizjologiczne w komórkach (zwłaszcza rozwijających się). Co więcej, współcześnie warto wiedzieć, jakie czynniki bezpośrednio wpływają na adaptację składników odżywczych w naszym organizmie i w jakim stopniu są one w naszym ciele przyswajane. I tak, należy zwrócić uwagę na fakt, że zawartość kwasu foliowego w organizmie obniża się wówczas, gdy przebywamy w ciągłym stresie, pijemy zbyt duże dawki oraz ilości mocnej kawy, herbaty, alkoholu, palimy papierosy, stosujemy kwas acetylosalicylowy, jak również niektóre pigułki antykoncepcyjne. Ponadto, jego zawartość minimalizuje również niewłaściwa, zbyt uboga dieta, a także ciągłe, drastyczne odchudzanie. 

W przypadku braku odpowiedniej suplementacji kwasu foliowego jesteśmy narażeni, na: choroby mięśnia sercowego, zawały, wylewy, zakrzepy żylne, a nawet – depresje. Warto zatem pamiętać, że działanie tej witaminy nie tylko utlenia zły cholesterol, jak również zmutowane komórki, ale także wspiera, wzmacnia oraz regeneruje nasz organizm do tego, aby mógł się on rozwijać i produktywnie funkcjonować. Jest to też złoty środek w przypadku walki z depresją, stanami lękowymi, bezsennością. Dodatkowo, w wielu przypadkach kwas foliowy jest polecany do suplementowania kobietom planującym ciążę, w celu wspierania i budowania silnego układu nerwowego, zarówno u matki, jak i płodu, a następnie dziecka. Jeśli mowa o diecie, to dobrym źródłem kwasu foliowego będą zdecydowanie zielone warzywa oraz dojrzałe już owoce. Warto zaznaczyć, że sama suplementacja, choć fundamentalna, nie jest w stanie zapewnić nam pełnego bezpieczeństwa i spektakularnych rezultatów. 

Powinniśmy zwracać uwagę na to, co jemy, w jakich proporcjach, jakiej jakości, tudzież pochodzenia. Najlepiej wybierać sezonowe owoce i warzywa od lokalnych sprzedawców, bez pestycydów, sztucznych barwników, substancji chemicznych, które mogą nam zaszkodzić. 

Należy również odpowiednio nawadniać swój organizm, co jest bardzo ważne. Nasze ciało w niemal 70% składa się z wody, jest ona obecna w skórze, w krwiobiegu, w komórkach – w zasadzie wszędzie. Bez niej nie bylibyśmy w stanie jakkolwiek funkcjonować. Dlatego picie odpowiedniej ilości płynów każdego dnia jest kwestią kluczową. Nasze minimum powinno stanowić 2 litry wody codziennie. Im więcej, tym lepiej. Pamiętajmy również, że suplementacja musi być regularna i sumienna, aby przynosiła zadawalające efekty.