Suplementy diety – kwas askorbinowy

Kwas askorbinowy to inaczej popularna, doskonale nam wszystkim znana witamina C. Jest on niezwykle istotnym związkiem w medycynie, gdyż stosuje się go nie tylko w celu poprawy odporności, ale także po to, by wspomóc działanie całego organizmu. Substancja ta uczestniczy w wielu istotnych dla nas procesach i jeśli zależy nam na właściwym funkcjonowaniu wszystkich narządów oraz układów, konieczne jest dbanie o jej należyty poziom. Poza tym kwas askorbinowy ma również zastosowanie w kosmetyce dzięki swoim dobroczynnym właściwościom dla cery. Jakie inne właściwości posiada witamina C? 

Witamina C – właściwości

Witamina C na odporność

Kwas askorbinowy najczęściej stosuje się na poprawę odporności. Wiedzą o tym ludzie w każdym wieku, nawet dzieci, które chętnie sięgają po witaminę C w różnych formach. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że przyjmowanie witaminy C, szczególnie w okresie jesienno-zimowym może uchronić nam przed mniej lub bardziej poważnymi chorobami, jednak nie zawsze wiemy, z czego dokładnie to wynika. Uniemożliwia ona zainfekowanie organizmu, gdyż posiada właściwości bakteriobójcze i bakteriostatyczne. Dodatkowo bierze udział w syntezie kolagenu, który odpowiada za stworzenie dodatkowej bariery na skórze, będącej doskonałą tarczą przed wszelkimi drobnoustrojami.

Muscle-Zone Sklep

Witamina C jest niezwykle potrzebna sportowcom, ponieważ – jak wykazują badania – zmniejsza ona ryzyko przeziębienia u osób trenujących aż o 50 procent. Istnieje także inna właściwość tej substancji, która wpływa na jej działanie wspierające odporność – udział w produkcji limfocytów. Krwinki te są odpowiedzialne za destrukcję zainfekowanych komórek, w związku z czym nie pozwalają na rozwój choroby oraz pomagają z nią walczyć, gdy już powstanie. 

Witamina C a kolagen

Wspomniana wcześniej właściwość kwasu askorbinowego, która polega na wspieraniu produkcji kolagenu jest również istotna z innego względu. Przede wszystkim kolagen umożliwia gojenie się ran, niezależnie od ich wielkości i przyczyny. Zbyt niska ilość kolagenu powoduje, że rany nie zabliźniają się, co stwarza ogromne ryzyko infekcji. Co ciekawe, witamina C to także związek uczestniczący w metabolizowaniu kwasów żółciowych, cholesterolu i tłuszczów. Dzięki temu pomaga ona w trawieniu oraz redukuje ryzyko zachorowania na miażdżycę i inne schorzenia układu sercowo-naczyniowego. 

Witamina C jako przeciwutleniacz

Kolejną właściwością kwasu askorbinowego są jego funkcje aktyoksydacyjne. Z jednej strony związek zapobiega w ten sposób starzeniu się organizmu, z drugiej zaś pozwala uniknąć wielu groźnych chorób, w tym chorób nowotworowych. Witamina C, niszcząc wolne rodniki, chroni komórki przed ich śmiercią. Poza tym kwas askorbinowy wspiera działanie witaminy E, gdyż wzmaga jej regenerację, stąd też właściwości antyoksydacyjne są spotęgowane. Jest to istotne dla zdrowia oraz dla wyglądu, gdyż regularne przyjmowanie witaminy C przez wiele lat powoduje, że na skórze znacznie później zaczynają pojawiać się pierwsze zmarszczki. Zwiększanie przyswajalności niehemowego żelaza przez witaminę C jest z kolei tym, co sprawia, że usprawniona zostaje produkcja krwinek czerwonych. 

Dlaczego suplementacja kwasu askorbinowego jest tak ważna?

Między innymi ze względu na groźne skutki jego niedoborów. Zbyt mała ilość witaminy C w organizmie może powodować osłabienie, zmęczenie i spadek odporności, przez co jesteśmy bardziej podatni na choroby. Dodatkowo niedobór kwasu askorbinowego upośledza gojenie się ran, regenerację mięśni i stawów, a także wywołuje krwawienie z dziąseł, powstawanie aft czy siniaków i spadek wagi. Wszystko to prowadzić może do bardziej poważnych chorób, takich jak chociażby szkorbut, anemia, astma czy problemy z narządem ruchu. Suplementacja kwasu askorbinowego powinna więc towarzyszyć nam na co dzień, ze szczególnym uwzględnieniem okresu jesienno-zimowego, przeziębienia czy stanów zapalnych. Poza tym bezwzględnie powinny pamiętać o niej osoby starsze, palące i będące w nieustannym stresie. Profilaktycznie wystarczy przyjmować tradycyjne dawki witaminy C, jednak w sytuacji wzmożonego zapotrzebowania dawka może być zwiększona nawet do kilku tysięcy miligramów kwasu askorbinowego, gdyż tylko w ten sposób preparat wspomoże organizm na tyle, by mógł on samodzielnie zwalczyć chorobę.