Suplementy diety – Kazeina

Kazeina, czyli podstawowe białko mleka jest bardzo często i chętnie stosowana przez sportowców. Naturalnie występuje ona głównie u młodych osób, dlatego też zakłada się, że dorośli nie przyswajają całkowitej zawartości mleka. Jest ona wykorzystywana ze względu na swoje wartości antykataboliczne, co oznacza, że zapobiega procesowi rozpadu tkanki mięśniowej. Odpowiada ona także za wysoki poziom wchłaniania aminokwasów, które przyspieszają proces budowy masy mięśniowej. To co najbardziej istotne to fakt, że kazeina jest nierozpuszczalna w kwaśnym środowisku co sprawia, że jest długo trawiona przez nasz organizm, a to z kolei hamuje proces łaknienia. Zawiera ona również dużo wapnia, który nie tylko buduje kości, ale wspomaga także utratę tkanki tłuszczowej. Badania wykazały, że białko pod postacią kazeiny ma właściwości sycące, dlatego jest ona polecana osobom odchudzającym się, zwłaszcza, że kazeina odpowiada również za przyspieszony metabolizm. Organizm musi włożyć dużo energii na metabolizm białka, co właśnie powoduje efekt odchudzający. 

Jak stosować?

Muscle-Zone Sklep

Kazeina zdecydowanie nie jest suplementem dla wszystkich! Powinny ją stosować wyłącznie osoby, które walczą z nadmiarem tkanki tłuszczowej poprzez aktywne treningi oraz sportowcy. Eksperci przyjęli, że dobowa dawka kazeiny waha się między 0,8 a 2,2 g na kilogram masy ciała. Jednak określenie odpowiedniej dawki zależy od wielu czynników. Przede wszystkim należy określić regularność i intensywność wysiłku fizycznego oraz ogólny stan organizmu. Kazeina powinna być więc stosowana po konsultacjach z dyplomowanym dietetykiem lub trenerem. 

Co istotne kazeiny nie wolno stosować po treningu, ponieważ zapotrzebowanie organizmu na białko jest wtedy zwiększone. Najlepiej stosować ją przed snem kiedy organizm nie potrzebuje pokarmu, zaś kazeina sprawia, że mięśniom nieprzerwanie dostarczane są duże ilości białka, co pozwala zahamować proces rozpadu masy mięśniowej. Kazeinę można także stosować w długich przerwach dzielących posiłki lub nawet je nią zastąpić, ponieważ białko kazeinowe przyczynia się do długotrwałego utrzymywania uczucia sytości, co pozwala na uregulowanie spożycia posiłków w ciągu dnia i zapobiega podjadaniu sprzyjającemu przyrostowi masy ciała. Kazeinę należy jednak zawsze stosować po konsultacji z dietetykiem! 

Jak wybrać kazeinę?

Kazeinę można znaleźć w wielu dostępnych na rynku odżywkach białkowych. Wśród sportowców najmniej popularna jest kazeina wapniowa, za to najbardziej ceniona jest kazeina micelarna, czyli najczystsza forma, w jakiej występuje białko kazeinowe. Jest ona uzyskiwana podczas długiego procesu technologicznego, w czasie którego dochodzi do wytworzenia prawie stu procentowego czystego białka. Kazeina micelarna zawiera także mało laktozy, co jest istotne przy nietolerancji tego enzymu przez organizm.

Wybierając suplement zawierający kazeinę micelarną należy dokładnie zapoznać się ze składem. To kazeina powinna znajdować się na pierwszym miejscu składników, których powinno być jak najmniej. Jeśli produkt zawiera dużo składników istnieje ryzyko, że dokonamy zakupu zwykłej mieszanki białkowej, w której zawarta jest kazeina a nie czystej kazeiny micelarnej, dlatego należy zawsze pamiętać, żeby suplementy i odżywki kupować tylko w zaufanym i autoryzowanym miejscu. Natomiast jeśli na opakowaniu znajduje się napis „kazeinian”, mamy do czynienia z kazeinianem wapnia, a nie kazeiną micelarną. Warto przy tym pamiętać, że kazeinian wapnia jako odżywka na noc sprawdzi się gorzej niż kazeina micelarna, ponieważ czas jego trawienia jest znacznie krótszy niż w przypadku kazeiny micelarnej. Jeśli nadal nie jesteśmy pewni czy dana odżywka jest czystą kazeiną to pamiętajmy, że kazeinę micelarną można także poznać po jej specyficznym i wyjątkowo słodkim smaku.

Przeciwskazania

Kazeina w zbyt dużych ilościach ma niekorzystny wpływ na ludzki organizm. Nadmiar kazeiny może prowadzić do występowania alergii, a w skrajnych przypadkach nawet do wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego.  Kazeiny nie poleca się osobom mającym problem z nietolerancją laktozy czy bólami żołądka. Należy także pamiętać, że kazeiny absolutnie nie powinny stosować osoby cierpiące na takie schorzenia jak cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów czy choroba Hashimoto, ponieważ pobudza ona układ immunologiczny do produkcji przeciwciał, co przy chorobie autoimmunologicznej dodatkowo obciąża organizm.