Suplementy diety – Karnityna

 Bez wątpienia, coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że nie mamy dostatecznej wiedzy na temat substancji, które powinniśmy na co dzień przyjmować lub które już stosujemy. Słyszeliśmy o nich, tak zwane „co nie co”, ale w rzeczywistości sami nie zdajemy sobie sprawy z ich docelowego oddziaływania i roli w naszym organizmie. Świadomość, zwłaszcza fizyczna oraz psycho-fizyczna, to bardzo ważny element naszej egzystencji, należy zadbać zatem o to, aby była ona pełna. Suplementy diety, to nie tylko uzupełnienie niedoborów, wzmocnienie dla skóry, włosów, paznokci, kości oraz wszystkich innych procesów i przemian zachodzących w organizmie. To również zapewnienie prawidłowej pracy narządów wewnętrznych, dobra koncentracja, pamięć, równowaga, jak również – zdrowa, piękna i smukła sylwetka. Suplementy działają na wszystkie obszary naszego życia, możemy za ich pośrednictwem osiągnąć niemal każdy pożądany efekt. 

Karnityna – co to takiego?

Muscle-Zone Sklep

  Niewątpliwie, wartym uwagi środkiem pozostaje popularna już L-karnityna, działająca cuda w dziedzinie redukcji wagi. Mówi się, że ten suplement nie tylko stabilizuje oraz przyspiesza przemianę materii, spalanie masy tłuszczowej, ale także minimalizuje przyswajanie się „pustych” tłuszczy w organizmie. Sama nazwa tej substancji pochodzi z języka łacińskiego (od słowa carnis, caro – co w wolnym tłumaczeniu oznacza mięso) i wiąże się bezpośrednio z miejscem swojego największego nagromadzenia w naszym ciele, a mianowicie – z mięśniami. To właśnie w mięśniach szkieletowych, jak również w mięśniu sercowym gromadzi się karnityna (można znaleźć ją także, lecz tylko w śladowych ilościach, w mózgu, nerkach, wątrobie). Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że L-karnityna pozostaje bardzo ważną częścią codziennej diety i spełnia w niej wiele istotnych ról. Należy pamiętać, że tylko w postaci suplementu przybiera ona najbardziej skoncentrowaną, pełnowartościową – a zatem najlepiej przyswajalną formę oraz działanie. 

Jak działa karnityna?

  Rola karnityny jest bardzo szeroka, w organizmie zajmuje się ona transportowaniem kwasów tłuszczowych do mitochondriów, tam z kolei przeistaczane są one w potrzebną nam energię. Substancja ta, co więcej, bierze bardzo aktywny udział w przemianach metabolicznych węglowodanów, jak również w przypadku niektórych typów aminokwasów rozgałęzionych. Oczywiście jasnym jest, że w przypadku odchudzania, suplementację należy połączyć z odpowiednim żywieniem oraz aktywnością fizyczną. W przypadku wysiłku fizycznego, karnityna ułatwia wydalanie z organizmu (a dokładnie z krwi) wyprodukowanych podczas nadmiernego wysiłku związków mleczanu. To bardzo istotne, ponieważ nadmiar mleczanu we krwi jest przyczyną chronicznego zmęczenia, osłabienia organizmu, niedoborów. Dodatkowo, karnityna powoduje normalizację aktywności hormonalnej, zwłaszcza w przypadku tak istotnych hormonów jak: hormon tarczycy, testosteron. Warto zaznaczyć przy tym, że hormony  tarczycy są bardzo aktywnie zaangażowane w procesy spalania tłuszczów. 

Niedobór karnityny w organizmie – co wtedy?

  Wiadomo, że przyczyn niedoborów może być naprawdę mnóstwo. Rozpoczynając od zaburzeń pracy mięśnia sercowego, nerek, wątroby, czy jelit, przechodząc przez różne choroby (np. cukrzycę, nadciśnienie, problemy tarczycowe), na niedożywieniu kończąc. Na niedobór karnityny narażone są głównie osoby borykające się z otyłością, kobiety ciężarne, zbyt intensywnie trenujące lub wegetarianie. Warto zapobiegać możliwości wystąpienia niedoborów jeszcze zanim się one pojawią, to niezwykle istotne. Dzięki temu, jesteśmy w stanie znaczniej szybciej i produktywniej się regenerować, a także lepiej przechodzimy proces odchudzania. Karnityna podczas wysiłku stymuluje znacznie bardziej zintensyfikowany dopływ energii do naszego organizmu i dzięki temu my sami jesteśmy znacznie bardziej pobudzeni, zmobilizowani do ćwiczeń. Nie mniej, pomimo zbawiennego działania suplementu, należy zadbać przede wszystkim o dobrą, zdrową dietę oraz odpowiedni trening. Tylko dzięki regularnemu żywieniu i codziennej aktywności jesteśmy w stanie osiągać spektakularne rezultaty. To nie jest też tak, że ćwicząc bezmyślnie i bez większego zaangażowania, jakkolwiek, osiągniemy wszystko to, o czym marzymy – wręcz przeciwnie. W przypadku treningów bardzo ważną rolę odgrywa zaangażowanie, sumienność, systematyczność i co najważniejsze – odpowiednia technika! Tylko w ten sposób uchronimy swoje kości, mięśnie i stawy przed przeciążeniami oraz wieloma innymi niebezpieczeństwami wynikającymi z niewłaściwego wykonywania poszczególnych sekwencji. 

Dodatkowo, pamiętajmy, że nie wszystkie tłuszcze są złe! Warto spożywać: awokado, pestki, orzechy, olej kokosowy, masło kokosowe, tran, oliwę z oliwek – one usprawniają nie tylko pracę mózgu, ale są niezbędne dla rozwoju ciała i ducha. Nie wolno zapominać też o odpowiednim nawodnieniu, woda to podstawa naszego funkcjonowania, albowiem to właśnie z niej w aż 70% składa się nasze ciało. Generalnie, chcąc odnosić sukcesy w żywieniu, w wyglądzie i w samopoczuciu, warto zadbać o wszystko. Nasz organizm, to jedna całość. Całość, w której wszystkie elementy muszą być pielęgnowane w równym stopniu.