Suplementy diety – glutamina

Glutamina jest endogennym aminokwasem, który wchodzi w skład preparatów dla sportowców. Spożywanie ich przez osoby regularnie trenujące jest związane z ich korzystnym działaniem na organizm, w tym przede wszystkim na mięśnie. W niektórych kręgach preparat ten budzi wiele kontrowersji, jednak są one zupełnie nieuzasadnione, gdyż glutamina nie jest niczym nienaturalnym i nie stanowi niebezpiecznego dopingu. Pozwala ona między innymi łatwiej zbudować beztłuszczową masę mięśniową, zwiększa stężenie hormonu wzrostu, hamuje katabolizm mięśni i przyspiesza proces odchudzania. Czym dokładniej jest glutamina i z czego wynikają jej właściwości? O tym w dalszej części artykułu. 

Z chemicznego punktu widzenia glutamina to związek należący do aminokwasów endogennych. Większość tej substancji jest syntezowana w obrębie organizmu, w szczególności w mięśniach szkieletowych. Możliwe jest to dzięki obecności kwasy glutaminowego i amoniaku. Z pożywieniem dostarczamy jej zwykle zaledwie około 30%.

Muscle-Zone Sklep

Jakie funkcje pełni glutamina w organizmie?

Glutamina jest niezwykle istotnym aminokwasem. Między innymi stanowi ona prekursor do syntezowania białek, nukleotydów oraz glukozy. Dodatkowo uczestniczy w utrzymywaniu homeostazy kwasowo-zasadowej organizmu i bierze udział w transporcie azotu. 

Dlaczego jej działanie jest takie ważne? Ponieważ przemiany glutaminy są przede wszystkim źródłem energii dla komórek, które szybko się dzielą, w tym dla komórek systemu odpornościowego (monocytów i limfocytów) oraz komórek jelita cienkiego (enterocytów). Glutamina wspomaga również odporność organizmu, poprawia działanie układu pokarmowego, usprawnia funkcjonowanie mózgu i transportuje wodę.

Jak działają niedobory glutaminy? 

U każdego zdrowego człowieka związek ten syntezowany jest w organizmie w wystarczających do normalnego funkcjonowania. Niestety, w wyniku różnych czynników takich jak chociażby stres wywołany stanami zapalnymi, urazami czy groźnymi chorobami stężenie glutaminy ulega znaczącemu obniżeniu. To może wywoływać niekorzystne dla nas skutki. W związku z tym stajemy się bardziej podatni na wszelkie infekcje przez osłabienie układu odpornościowego. Stąd też zaleca się suplementację glutaminy, szczególnie w przypadku osób regularnie uprawiających jakiś sport, u których zapotrzebowanie na wszystkie składniki jest większe. Dodatkowo warto wiedzieć, że naprawdę intensywny wysiłek fizyczny powoduje, że synteza tego aminokwasu zmniejsza się, z kolei zwiększa się jego wychwytywanie przez wątrobę oraz komórki układu odpornościowego, co dodatkowo obniża jego poziom i potęguje konieczność suplementacji glutaminy.  

Czy warto stosować suplementy z glutaminą?

Odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Głównie od naszego zapotrzebowania, które wynika właśnie ze wcześniej wspomnianej aktywności fizycznej. Stężenie glutaminy u intensywnie trenujących osób maleje, a zwiększa się na nią zapotrzebowanie, ponieważ jest ona niezbędna do prawidłowej regeneracji mięśni i poprawy ich wytrzymałości. Ponadto glutamina przyspiesza syntezowanie glikogenu, który stanowi paliwo dla wszystkich pracujących mięśni. Najważniejsze jest tu działanie maksymalizujące siłę , co z kolei prowadzi do możliwości wykonania większej ilości powtórzeń, a to do szybszego rozbudowania masy mięśniowej. 

Kiedy warto przyjmować glutaminę?

Jest wiele sytuacji, w których pomocne będzie stosowanie glutaminy w formie suplementu diety. Przykładem może być stan obniżonej odporności, kiedy konieczna jest stymulacja systemu odpornościowego. Poza tym często poleca się ten preparat osobom, które cierpią na problemy z układem trawiennym czy w stanach wyczerpania psychicznego, na przykład podczas intensywnej pracy umysłowej, ponieważ glutamina poprawia koncentrację i wspomaga funkcjonowanie mózgu.

Jak wygląda dawkowanie glutaminy?

Zwykle dawkowanie glutaminy jest określone na opakowaniu produktu, przy czym najczęściej jest to 10 gramów w ciągu dnia, podzielone na dwie dawki, np. rano przed posiłkiem i po treningu. Niemniej jednak osoby bardziej zaawansowane mogą te dawki zwiększać do 40 gramów dziennie.