Suplementy diety – glutamina

Glutamina jest aminokwasem endogennym, który wchodzi w skład suplementów diety przeznaczonych dla sportowców. Suplementowanie glutaminy przez osoby związane na co dzień ze sportem wynika przede wszystkim z tego, że posiada ona korzystny wpływ na organizm i jego rozwój. Mówi się, że glutamina nie tylko wpływa na poprawę parametrów wydolnościowych organizmu, ale również na zwiększenie jego masy mięśniowej i siły. Jednak warto wiedzieć, iż przyjmowanie glutaminy jako jedyny suplement, jest wielkim błędem. Co należy stosować wspólnie z glutaminą?

Glutamina – co to? Jakie funkcje pełni w organizmie?

Glutamina jest związkiem chemicznym kwalifikowanym do wąskiej grupy aminokwasów endogennych. Zdecydowana większość wartości tej substancji, bo niemal 70%, syntezowana jest wewnątrz naszego organizmu. Przede wszystkim jest ona zlokalizowana w mięśniach szkieletowych z kwasu glutaminowego oraz amoniaku. Jedynie 30% glutaminy pozostaje dostarczane do naszego ciała w pożywieniu.

Muscle-Zone Sklep

Glutamina pełni szereg bardzo istotnych dla funkcjonowania organizmu funkcji. Wbrew pozorom, bez niej naprawdę ciężko byłoby o komfortowe funkcjonowanie oraz jakikolwiek rozwój psychofizyczny. Przede wszystkim, glutamina pozostaje prekursorem podczas syntezy białka oraz innych aminokwasów, glukozy, nukleotydów. Bierze ona aktywny udział w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej, jak również pozostaje głównym nośnikiem azotu w naszym ciele. 

Przemiany glutaminy pozostają najlepszym źródłem dla szybko dzielących się komórek, min. tych, które zlokalizowane są bezpośrednio w układzie odpornościowym (limfocyty oraz monocyty), komórek jelita cienkiego (enterocytów). 

Glutamina zajmuje się głównie wsparciem funkcji odpornościowych i immunologicznych, usprawnia ona również czynności układu pokarmowego, wpływając przy tym na tkankę mózgową oraz transport wody w organizmie. Nie należy zapominać, że rynek suplementów diety zawierających glutaminę, pozostaje niezwykle bogaty. 

Co razem z glutaminą?

Dostępne są zarówno czyste formy glutaminy (czyli L-glutamina), peptydy glutaminy, jak również prekursory glutaminowe: tj. kwas glutaminowy, alfa-ketoglutaran glutaminy. Ważnym jest, że suplementy oprócz glutaminy mogą zawierać także witaminy oraz składniki mineralne, jak również inne aminokwasy, np. BCAA czy B-alaninę. Dzięki odpowiedniemu wsparciu, działanie glutaminy pozostanie jeszcze bardziej zintensyfikowane i skuteczne. Sprawi to, że nasz organizm będzie jeszcze bardziej produktywny i wydajny. Zwłaszcza w stanach obniżonej odporności, w przypadku kontuzji, regeneracji, skurczów, obniżonego nastroju lub występowania stanu zapalnego. 

Dodatkowo, glutaminę z dodatkiem substancji możemy z powodzeniem stosować w przypadku występowania problemów z układem trawiennym np. w przypadku dolegliwości tzw. jelita drażliwego lub przy chorobie Leśniewskiego-Crohna. Znacznie usprawnia bowiem poziom regeneracji oraz odbudowy nabłonka jelit, dzięki czemu wracamy do zdrowia znacznie szybciej i lżej. Możemy stosować ją również w stanach wyczerpania psychicznego, jak również w chwilach wymagających od nas wytężonej pracy umysłowej, wysiłku myślowego, albowiem wspomaga ona koncentrację i usprawnia pracę płatów mózgowych. 

Dawkowanie glutaminy – czyli jak stosować, by nie przesadzić?

 Bardzo wielu z nas nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, że wszystkie substancje, niezależnie od jakości, składu oraz źródła pochodzenia – pozostają szkodliwe, nie działają odpowiednio – w momencie, kiedy nie zażywa się ich w sposób prawidłowy. Producenci, specjaliści oraz lekarze celowo pozostawiają na opakowaniu adnotację mówiącą o tym, w jakich dawkach oraz czasie należy przyjmować dane suplementy. 

Jeśli chodzi o glutaminę, to producenci suplementów z tą substancją podają zwykle na opakowaniu dawkę o masie 10g dziennie.  Dawka ta podzielona jest na rano (na czczo) oraz na czas po treningu. W przypadku osób zaawansowanych, dawka ta może zostać powiększona nawet do 40g dziennie. Wówczas, należy jednak pamiętać, że zwiększenie dawki nawet do 100g każdego dnia nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a wręcz przeciwnie. Dlatego ani w tym, ani w żadnym innym przypadku, w którym w grę wchodzą suplementy diety, nie ma czegoś takiego jak – im więcej, tym lepiej. Dlatego dbajmy o siebie, bądźmy świadomi tego, co suplementujemy i co chcemy dzięki temu osiągnąć. Pamiętajmy, że wiedza i świadomość pracy, stanu własnego organizmu jest kluczowa dla rozwoju, dobrego samopoczucia i długiego życia. Suplementy diety mogą nam w tym pomóc, lecz tylko pod warunkiem, kiedy wesprzemy je zdrową i racjonalną dietą, jak również odpowiednio wykonywanym treningiem.