Suplementy diety – cytrulina

Cytrulina to niezwykle często używana w odżywkach przedtrenignowych substancja. Jest ona organicznym związkiem chemicznym, który należy do grupy aminokwasów. Naturalnie cytrulina występuje między innymi w arbuzach, aczkolwiek jeśli nasze zapotrzebowanie na nią wzrasta, na przykład w wyniku intensywnych ćwiczeń fizycznych, wówczas dawki z pożywienia bywają za małe. Stąd też najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie suplementów diety z cytruliną. Jakie przynosi to efekty i do czego tak naprawdę jest potrzebne? Właśnie o tym jest ten artykuł. 

Czym dokładnie jest cytrulina?

Cytrulina jako związek chemiczny jest alfa-aminokwasem. Stanowi ona produkt przemiany ornityny, a więc jednego z aminokwasów, które budują białka. Poza tym jest ona prekursorem argininy, w związku z czym jest konieczna do syntezy tej substancji. Co powoduje, że cytrulina jest tak istotna? To, że jest ona w stanie bezpośrednio dostać się do krwiobiegu, dlatego może naprawdę skutecznie zwiększyć produkcję tlenku azotu.

Muscle-Zone Sklep

Jak działa cytrulina?

Bezpośrednio cytrulina nie uczestniczy w tworzeniu białek, niemniej jednak jest ona wysoce istotnym aminokwasem. Wykazuje wiele korzystnych dla naszego zdrowia właściwości. Między innymi bierze udział w neutralizowaniu szkodliwego amoniaku i detoksykacji, ponieważ jest niezbędna do przebiegu cyklu mocznikowego. Poza tym dzięki stosowaniu cytruliny metabolizm ulega poprawie, a produkcja tlenku azotu zwiększa się. Przy tym substancja ta ma wpływ na polepszenie ogólnego ukrwienia organizmu oraz na skuteczne redukowanie uczucia zmęczenia. Aminokwas, jakim jest cytrulina to również preparat pomocny w redukcji ilości kwasu mlekowego, co z kolei powoduje, że w mniejszym stopniu odczuwamy tak zwane zakwasy. Co jeszcze jest istotne w działaniu tego suplementu diety? Przede wszystkim to, że efektywnie zmniejsza on intensywność rozpadu tkanki tłuszczowej, co oznacza, że zahamowaniu ulega katabolizm, a my tym samym jesteśmy w stanie szybciej i mniejszym wysiłkiem zbudować masę mięśniową. Ponadto cytrulina korzystnie oddziałuje na równowagę kwasowo-zasadową  organizmu, regulując ją, a przy tym obniża ilość wydalanych przez organizm pierwiastków, w tym magnezu, wapnia, sodu i potasu. 

To jeszcze nie koniec zalet tego aminokwasu, ponieważ oprócz wcześniej wymienionych funkcji wpływa on na stymulację tlenową wytwarzania energii przez komórki mięśniowe w czasie aktywności fizycznej. Zwieńczeniem tego wszystkiego jest poprawa regeneracji organizmu, co jest szczególne istotne z punktu widzenia sportowców.

W jaki sposób wykorzystuje się cytrulinę w sporcie?

Przyjmowanie cytruliny najczęściej zaobserwować możemy u sportowców. Dlaczego tak jest? Otóż to właśnie oni najbardziej cenią antykataboliczne właściwości tego suplementu, ponieważ w ten sposób mają możliwość zminimalizowania rozpadu tkanki mięśniowej. Co ciekawe, warto przyjmować cytrulinę w przypadku, gdy mamy zbyt dużo tkanki tłuszczowej, gdyż preparat ten ułatwia budowanie beztłuszczowej masy mięśniowej, więc jest możliwe jednoczesne spalanie nadmiaru kilogramów pochodzących z tłuszczu oraz rzeźbienie sylwetki. Dodatkowo cytrulina zmniejsza uczucie zmęczenia, stąd też możliwe są dłuższe i bardziej intensywne treningi. Co jeszcze warto wiedzieć? Na przykład to, że dobrze jest łączyć cytrulinę z argininą, gdyż składniki te działają synergicznie, więc efekty ich działania są wzmożone.

W jakich formach występuje cytrulina?

Cytrulina występuje zwykle w dwóch formach: L-cytruliny i jabłczanu cytruliny. Oba warianty są skuteczne, choć często bardziej poleca się ten drugi. Dlaczego? Ponieważ jabłczan cytruliny umożliwia maksymalizację efektu tak zwanej „pompy mięśniowej”. Z kolei L-cytrulina przyswaja się szybciej, więc możemy się spodziewać działania w krótszym czasie.

Dawkowanie cytruliny

Na początek warto wiedzieć, że cytrulinę poleca się przede wszystkim osobom trenującym regularnie. Dziennie należy przyjmować od dwóch do sześciu gramów preparatu. W celu uzyskania jak najlepszych efektów dobrze jest dzienną dawkę podzielić na dwie porcje, przyjmowane na przykład rano i wieczorem lub po prostu bezpośrednio przed treningiem, w zależności od naszych preferencji.