Suplementy diety – błonnik

Błonnik to nieodzowny składnik w diecie człowieka. Wpływa on pozytywnie na wiele procesów w obrębie organizmu, przy czym często stosowany jest między innymi w celu zmniejszenia masy ciała. Jakie są jego faktyczne właściwości? Czym wyróżnia się ten składnik nie tylko warzyw i owoców, ale także suplementów diety?

Włókno pokarmowe, czyli inaczej po prostu błonnik to węglowodany złożone, które są odporne na enzymy trawienne znajdujące się w układzie pokarmowym. Składnik ten zbudowany jest z wielocukrów roślinnych, śluzów roślinnych, beta-glukanu, agaru, ligniny, gum i wosków. W przewodzie pokarmowym nie ulega on trawieniu czy wchłanianiu, jednakże ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Może on działać na wielu płaszczyznach, w zależności od tego, z jakim rodzajem błonnika mamy do czynienia – czy to z postacią rozpuszczalną, czy też nierozpuszczalną w wodzie. Przede wszystkim wykazuje korzystny wpływ na działanie układu pokarmowego.

Muscle-Zone Sklep

Jak błonnik wpływa na funkcjonowanie organizmu? 

Ten nierozpuszczalny w wodzie między innymi podrażnia ściany jelit i w ten sposób przyspiesza ich perystaltykę, zwiększając częstotliwość wypróżniania się, co z kolei jest bardzo przydatne w przypadku zaparć. Poza tym składnik ten usprawnia przebieganie procesów przemiany materii oraz wiąże wodę, przez co zmniejsza ryzyko zbytniego wysuszenia mas kałowych, dzięki czemu zwiększa się ich objętość i skraca czas transportu przez jelito. Błonnik pobudza także odruch żucia i wydzielania śliny chroniącej zęby przez szkodliwymi substancjami z pożywienia oraz uczestniczącej we wstępnym trawieniu pokarmów. Co ciekawe, włókno to wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, redukując jego podrażnienia. Nie są to jeszcze wszystkie zalety błonnika pokarmowego! Wpływa on również na wydzielanie soków trawiennych oraz gastryny, czyli hormonu wpływającej między innymi na prawidłowy stan błony śluzowej żołądka. 

Dodatkowo zapobiega zbyt dużemu wydzielaniu insuliny, a tym samym spowalnia proces wchłaniania glukozy we krwi. Za sprawą błonnika zlikwidujemy problem zaparć, ułatwimy sobie leczenie objawów cukrzycy czy kamicy żółciowej oraz zapobiegniemy otyłości. Dzięki błonnikowi zmniejszamy wartość kaloryczną posiłku, ponieważ szybko odczuwamy sytość oraz eliminujemy chęć ciągłego podjadania. W związku z tym doskonale sprawdza się u osób odchudzających się, gdyż pozwala jeść mniej. Bardzo istotną funkcją błonnika jest to, że działa on przeciw-nowotworowo, szczególnie w przypadku chorób układu pokarmowego. 

Rozpuszczalny w wodzie błonnik nie drażni natomiast ścian żołądka, a ponadto wiąże kwas żółciowy. Pęcznieje on w obrębie jelita, tworząc lepkie żele, które mają za zadanie zwiększyć gęstość treści pokarmowej i skracając czas jej przepływu przez jelita. Błonnik rozpuszczalny opóźnia dodatkowo wchłanianie glukozy oraz zajmuje się wychwytywaniem i usuwaniem toksyn ze spożywanych produktów. Jest on doskonałą pożywką dla dobrej mikroflory przewodu pokarmowego. Zmniejsza również poziom cholesterolu całkowitego, umożliwiając jego sukcesywne wydalanie wraz z kałem. Dzięki niemu wraz ze stolcem wydalane są też duże ilości tłuszczów, a trój glicerydy są znacznie wolniej wchłaniane. Za sprawą błonnika zmniejszymy także ryzyko zachorowania na miażdżycę, zawał i chorobę niedokrwienną serca. 

    Czy błonnik odchudza?

    Wiele osób interesuje zapewne temat odchudzania w związku z błonnikiem. Jest on tu dość skuteczny, ponieważ tycie związane jest ze zbyt dużą podażą kalorii, zaś włókno pokarmowe ogranicza apetyt i chęć na podjadanie. Dzięki temu jemy rzadziej, a tym samym spożywamy mniejszą ilość kilokalorii, co ułatwia utrzymywanie deficytu kalorycznego, który jest głównym czynnikiem spadku wagi. Ze względu na liczne zalety, jakie niesie ze sobą spożywanie błonnika pokarmowego warto sięgać po suplementy na jego bazie. Stosując je, na dłużej będziemy czuć się najedzeni, a dodatkowo odczujemy poprawę w kwestii przemiany materii i funkcjonowania układu pokarmowego, w tym przede wszystkim perystaltyki jelit.