Suplementy diety – BIAŁKO SERWATKOWE

Białko serwatkowe to najczęściej stosowany suplement diety wśród miłośników siłowni. Jednak czy każdy wie czym jest białko serwatkowe? Jakie są korzyści ze stosowania białka serwatkowego? Jakie są rodzaje białka serwatkowego? Kto może stosować suplementację białkiem serwatkowym oraz jakie efekty uboczne mogą wystąpić?

Proces wytwarzania

Muscle-Zone Sklep

Białko serwatkowe — jak sama nazwa wskazuje — otrzymuje się z serwatki. Ta natomiast jest produktem ubocznym powstałym podczas procesu wytwarzania sera. Aby powstało białko serwatkowe w formie jaką oferują producenci suplementów, należy poddać serwatkę pewnym procesom fizycznym, ponieważ sama serwatka zawiera niewiele białka, większość to tłuszcz i laktoza. Proces, w którym się je likwiduje nazywa się ultrafiltracją. W ten sposób powstaje standardowy koncentrat białka serwatki. Aby wytworzyć izolat białka serwatki, należy przygotowany koncentrat białka serwatkowego poddać kolejnemu procesowi, w którym usuwa się pozostałości laktozy oraz cukrów. Aby białko serwatkowe było gotowe, należy poddać je ostatecznemu procesowi, jakim jest sproszkowanie. W zależności od wymaganego efektu końcowego, producenci dodają różnego rodzaju substancje smakowe czy zapachowe. 

Czym jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe jest produktem zawierającym wszystkie niezbędne aminokwasy (L-Leucyna, L-Izoleucyna oraz L-Walina) potrzebne do prawidłowej regeneracji, co czyni je pełnowartościowym źródłem białka. Jest to wysokiej jakości białko, naturalnie występujące w mleku. Szczególne zainteresowanie nim wykazują osoby trenujące różnego rodzaje sporty, ponieważ występuje  u nich większe zapotrzebowanie na białko.

Kiedy stosować?

Wśród miłośników sportów siłowych, grupa docelowa osób, które mogą zażywać białko serwatkowe nie ma właściwie ograniczeń. Jest to naturalnie występująca substancja w mleku, tak więc jeśli nie ma się problemów ze spożywaniem laktozy można go suplementować. Kobiety, mężczyźni, ciężarowcy, crossfiterzy, kulturyści, maratończycy – każdy znajdzie zastosowanie w tym dodatku do diety. Białko serwatkowe jest zalecane osobom o szeroko pojętej zwiększonej aktywności fizycznej oraz dla osobom, które mają zwiększone zapotrzebowanie na białko.

Skład białka serwatkowego

Większość koncentratów białek serwatki zawiera około 80% czystego białka. Czym jest pozostałe 20%? Wiele zależy od producenta, jednak każdy koncentrat zawiera również węglowodany i tłuszcze. Na ogół jest to około 12% proszku. Większość białek zawiera również około 4% wody. Pozostałe 4% to naturalnie występujące w serwatce minerały, których oddzielenie byłoby mocno problematyczne, a ze względu na ich prozdrowotne działanie, nie ma to najmniejszego sensu.

Białko serwatkowe – efekty 

Białko serwatkowe nie tylko dostarcza podstawowych aminokwasów, ale również pomaga w naprawie i odbudowie tkanki mięśniowej. Jest to źródło pełnowartościowego białka, niezbędnego dla sportowców. Poza tym jest szybko trawione, a co za tym idzie szybko się wchłania. Stosowanie białka serwatkowego wśród osób trenujących na siłowniach oraz podczas treningów aerobowych, zapewnia właściwości anty-kataboliczne. 

Skutki uboczne suplementacji białka z serwatki

Intensywny trening sprawia, że organizm zużywa więcej białka, wzrasta zatem jego zapotrzebowanie na ten składnik, a wysiłek fizyczny siłą rzeczy niszczy mięśnie. Aby je odbudować i zregenerować należy dostarczać większą niż normalnie ilość białka. W tym celu preparaty na bazie białka serwatkowego sprawdzą się doskonale. Są też, jak się wydaje, bezpieczne i nie mają negatywnych skutków dla zdrowia. Białko serwatkowe podnosi również odporność sportowca, jego suplementacja wydaje się zatem korzystna. Należy pamiętać jednak, że nawet najbardziej zdrowy składnik stosowany w nadmiarze może okazać się szkodliwy. Zbyt duże dawki suplementów na bazie białka serwatkowego mogą skutkować bólami brzucha, wzdęciami, nudnościami, a nawet wymiotami i biegunką. Jeśli suplementacja białkiem serwatkowym prowadzona jest w nieodpowiedni sposób, pojawiają się jako produkt uboczny procesów metabolicznych szkodliwe dla zdrowia związki azotu. Substancje te w szybkim tempie mogą doporowadzić do uszkodzenia wątroby i nerek. Czasami uszkodzenia te są nieodwracalne i prowadzą do poważnych zaburzeń w pracy tych narządów nawet po zaprzestaniu suplementacji białkiem serwatkowym. Z tego względu należy ściśle stosować się do wytycznych odnośnie do dawkowania preparatów z tym białkiem i nie zwiększać nadmiernie ich dziennej dawki