Suplementy diety – BCAA

Pogoń za idealną sylwetką to trend utrzymujący się od dobrych kilku lat. Wymagania, które stawia przed przeciętnym człowiek świat gwiazd telewizji czy Instagrama są bardzo wysokie, a długie godziny spędzone na siłowni nie zawsze przynoszą taki efekt, jakiego się oczekuje. Planując treningi, warto zastanowić się nad dodatkową suplementacją, aby osiągnąć pożądane efekty. Dobrym rozwiązaniem jest przyjmowanie suplementów z grupy BCAA.

Działanie BCAA

Muscle-Zone Sklep

Suplementy BCAA poleca się zarówno dla osób trenujących sport wyczynowo, jak i dla tych, dla których trening na siłowni jest skrojony tylko i wyłącznie na potrzeby osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Działanie suplementów BCAA związane jest z kompozycją trzech egzogennych aminokwasów: leucyny, waliny oraz izoleucyny. Aminokwasy egzogenne nie mogą być wytworzone samoistnie przez organizm, dlatego niezbędne jest dostarczanie ich poprzez suplementację.

Leucyna jest to aminokwas hamujący działanie kortyzolu, który odpowiada za rozpad tkanki mięśniowej. Leucyna wspomaga także syntezę białek w mięśniach. Walina, podobnie jak leucyna, utrzymuje mięśnie w pożądanym stanie oraz reguluje poziom hormonu wzrostu. Izoleucyna działa antykatabolicznie (chroni mięśnie przed rozpadem) jak leucyna i walina oraz odpowiada za utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Kombinacja wymienionych aminokwasów daje więc optymalne efekty dla osób pragnących uzyskać wymarzoną sylwetkę.

Stosowanie suplementów BCAA wspomaga rozrost mięśni, jednocześnie chroniąc je przed rozpadem. Ponadto przyjmowanie BCAA ma także korzystne działanie w kwestii wydajności treningowej, ponieważ zmniejsza uczucie zmęczenia. Według badań, osoby przyjmujące BCAA są odporniejsze na stres, który natomiast działa pobudzająco na wytwarzanie kortyzolu. Kortyzol odpowiada za spadek masy mięśniowej, a więc osoby przyjmujące BCAA są nie tylko mniej zestresowane, ale mają także lepiej wyrzeźbioną sylwetkę.

BCAA – jakie daje efekty?

Liczne badania potwierdzają efekty suplementacji BCAA. W badaniu z 2012 roku wykazano, że sportowcy przyjmujący po 10 g BCAA przed i po treningu znacznie mniej skarżyli się na bóle mięśni w porównaniu do osób, które nie korzystały z suplementacji BCAA. Poza tym osoby zażywające suplementy BCAA odnotowały większy przyrost masy mięśniowej i szybszą odbudowę mięśni. 

Przyjmowanie suplementów BCAA daje wiele zróżnicowanych pozytywnych efektów: zahamowanie rozpadu mięśni, przyspieszenie odbudowy mięśni, zwiększenie odporności mięśni. Korzystanie z suplementacji BCAA korzystnie wpływa na rzeźbę sylwetki, zmniejsza poziom tkanki tłuszczowej oraz pozytywnie wpływa na nasze reakcje na stres i ból związany z wykonywanym wysiłkiem fizycznym.

Dawkowanie BCAA

Dawkowanie BCAA podlega jednej zasadzie: 0,5-1 g BCAA na 10 kg masy ciała, czyli osoba o wadze ciała 80 kg powinna przyjmować dawkę BCAA od 4 do 8 gramów. Dobierając dawkę BCAA, należy kierować się poziomem aktywności fizycznej, czyli im więcej treningów, tym większa powinna być dawka BCAA, jednak nie należy jej zwiększać ponad ustalona normę. 

Suplementy BCAA należy przyjmować na około godzinę przed i około 15 minut po treningu. Stosowanie BCAA przed treningiem korzystnie wpłynie na budowę mięśni, zaś po treningu BCAA zablokuje rozpad mięśni, jednocześnie wspomagając ich regenerację. W dni wolne od treningu, suplementy BCAA powinny być przyjmowane na czczo z rana oraz tuż przed snem.

Skutki uboczne stosowania BCAA

Choć suplementy przyjmowane przez sportowców nie cieszą się dobrą sławą, należy podkreślić, że żadne badania nie wykazały dotychczas, by suplementy BCAA dawały jakiekolwiek skutki uboczne. Inna kwestia to nadużywanie BCAA – zbyt duże dawki prowadzą do zaburzenia pracy nerek oraz wątroby, a także hamowania wchłaniania innych aminokwasów. 

Decydując się na suplementację BCAA, należy więc pamiętać o kupowaniu preparatów tylko i wyłącznie w renomowanych sklepach i przestrzeganiu odpowiedniej dawki. BCAA nie należy również spożywać w okresie ciąży lub karmienia piersią, ponieważ wciąż nie ma wystarczająco dużo dowodów, które wskazywałyby na to, że jest to bezpieczne.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Suplementy z grupy BCAA dodatkowo zawierają dwa aminokwasy: taurynę i glutaminę. Tauryna wspomaga zachowanie równowagi elektrolitowej organizmu, odpowiada także za transport kreatyny i glukozy do mięśni. Ponadto, tauryna ma działanie hamujące redukcję mięśni. Glutamina ma za zadanie natomiast utrzymać harmonię kwasowo-zasadową w organizmie. Wpływa ona także korzystnie na funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zapewnia odpowiedni poziom wchłaniania składników odżywczych