Suplementy diety – aminokwasy całodzienne

Istnieje wiele rodzajów suplementów diety, szczególnie tych przeznaczonych dla sportowców. Najbardziej popularne są aminokwasy. Są one konieczne do życia, gdyż stanowią budulec w zasadzie dla całego organizmu, w tym dla wszystkich mięśni. To właśnie dzięki nim możemy rozwijać się, rosnąć, a nasze tkanki stale się regenerują. Także dzięki nim syntezowany jest kolagen, który stanowi niezbędny element chrząstek stawowych czy skóry i jej wytworów. Białka są również odpowiedzialne za odporność naszego organizmu i za metabolizm glukozy. Uczestniczą w większości procesów w ludzkim organizmie, dlatego życie bez nich byłoby niemożliwe. Niestety, w wielu przypadkach, w tym u sportowców czy u osób o wysokim zapotrzebowaniu na składniki odżywcze, trudno jest dostarczyć sobie należytych ilości aminokwasów. Czasem, nawet jeśli nasza dieta jest zbilansowana, brakuje nam białka, przez co pojawia się wyraźny regres w osiągnięciach sportowych czy po prostu odczuwamy pewne osłabienie organizmu. Na szczęście z pomocą przychodzą nam suplementy diety w postaci aminokwasów całodziennych. Są one dokładnie przemyślanymi preparatami, które posiadają w swoim składzie określone mieszanki pojedynczych aminokwasów. Do wyboru mamy wiele kombinacji takich suplementów pod względem składu. 

Jakie aminokwasy całodzienne polecamy i dlaczego?

Przykładem preparatów z kategorii aminokwasów całodziennych jest kompleks aminokwasów koniecznych do budowania masy mięśniowej, który występuje jako hydrolizowany izolat białka. Nazwa tego typu preparatów to zwykle „Amino”, dlatego też łatwo je rozpoznać. W swoim składzie suplement ten zawiera białka BCAA, EAA i NEAA. Każdy ze związków ma ściśle określone zadanie, a ich dobór nie jest przypadkowy. Są to więc aminokwasy endogenne – NEAA, egzogenne – EAA, w tym także rozgałęzione, o silnie anabolicznych właściwościach – BCAA. Wśród tych ostatnich znaleźć możemy chociażby lizynę, która inicjuje biosyntezę białka, co pozwala na budowanie włókien mięśniowych. To z kolei prowadzi nie tylko do rozrostu mięśni, ale także do szybszej ich regeneracji. 

Muscle-Zone Sklep

Aminokwasy są także prekursorami hormonów oraz regulatorowych związków parahormonalnych. Wpływają one na wzrost syntezy T3 i T4, czyli hormonów wytwarzanych przez tarczycę, stąd też mają pozytywny wpływ na przemianę materii i ułatwiają odchudzanie. Doskonale sprawdzą się więc w czasie redukcji. Substancje te biorą udział w tworzeniu kreatyny, kwasów nukleinowych i tlenku azotu, dlatego odpowiadają kolejno za magazynowanie energii koniecznej do pracy mięśni, budowanie materiału genetycznego i poprawianie transportu składników odżywczych do mięśni. 

Wartym uwagi aminokwasem jest cystyna, czyli podwójna cząsteczka cysteiny, która zapewnia stabilność struktury włókien mięśniowych. Wpływa to przede wszystkim na wytrzymałość mięśni. 

W składzie aminokwasów całodziennych znajdziemy również L-Argininę. Uczestniczy ona w produkcji tlenku azotu, rozszerzającego naczynia krwionośne i prowadzącego tym samym do większego odżywienia mięśni. Kolejnym przykładem jest tu L-Leucyna, która powoduje wzrost wydzielania insuliny, potęguje aktywność kinazy proteinowej oraz wpływa na powiązanie między białkami. Dzięki temu leucyna wzmaga stopień i szybkość wykorzystywania białek do budowania mięśni. Aminokwasy całodzienne to również L-Izoleucyna, L-Walina czy L-Lizyna. Pierwsza z nich umożliwia wykonywanie dłuższych i intensywniejszych treningów, druga – ogranicza zmęczenie i oszczędza zapasy glikogenu w wątrobie, zaś trzecia – posiada właściwości antyoksydacyjne i zwiększa produkcję hormonu wzrostu. 

W tego typu specyfikach znajdują się także takie składniki, jak: L-Histydyna, L-Tryptofan, L-Metionina, L-Fenylanina, L-Tyrozyna, L-Seryna, Glicyna, L-Alanina i wiele innych. Do ich funkcji zalicza się między innymi zwiększanie ukrwienia mięśni, zapobieganie wydzielania kwasu mlekowego czy przyspieszanie regeneracji uszkodzonych tkanek, w tym włókien mięśniowych czy chrząstek stawowych. Dzięki nim możemy szybciej zbudować masę mięśniową, a także cieszyć się zdrowiem całego aparatu ruchu.