Suplementy diety – aminokwasy BCAA

Aminokwasy rozgałęzione BCAA to substancje niesamowicie popularne, a także stosowane przez bardzo wielu sportowców i nie tylko. Warto wiedzieć, że istnieje niemal 20 różnych aminokwasów, które razem tworzą nierozerwalną sieć tysięcy białek w ludzkim ciele. Aż 9 z 20 aminokwasów zalicza się do grupy niezbędnych, zatem albo muszą być one syntezowane przez organizm, albo należy niezwłocznie dostarczyć je w diecie. W grupie 9 aminokwasów niezbędnych, 3 z nich to aminokwasy rozgałęzione BCAA, czyli leucyna, walina oraz izoleucyna. Sama struktura, skład, a  także podstawa tzw. „łańcucha rozgałęzionego”, dotyczy bezpośrednio budowy chemicznej BCAA. Aminokwasy te występują w bogatych w białko produktach żywnościowych (jaja, mięso, mleko i produkty mleczne). Ich najbardziej pełnowartościowa i najbardziej skumulowana wersja jednak, dostępna jest pod postacią suplementów diety. Badania oraz analizy jednoznacznie wskazują, że aminokwasy rozgałęzione BCAA – świetnie kształtują tkankę i masę mięśniową, minimalizują uczucie zmęczenia, łagodzą bóle, a także skurcze mięśniowe. Co ciekawe, z powodzeniem wykorzystuje się je także w medycynie, w sytuacjach, w których należy zapobiegać lub hamować utratę tkanki mięśniowej, a także działać w przypadkach chorób wątroby. 

Zalety BCAA

Okazuje się, że zalet aminokwasów rozgałęzionych BCAA wymienić można naprawdę sporo. Świetnie sprawdzają się one zarówno w przypadku zaawansowanych sportowców, początkujących ochotników, jak też w medycynie. Ich działanie, co najważniejsze, pozostaje bezpieczne dla organizmu (nie są inwazyjne), oczywiście w momencie, kiedy przyjmujemy je w odpowiednich dawkach. Do największych zalet BCAA zdecydowanie zaliczyć można aktywną stymulację przyrostu tkanki oraz masy mięśniowej. BCAA jako suplement pobudza oraz intensyfikuje maksymalizację wzrostową mięśnia. Leucyna odpowiada za aktywację organizmu i jego procesów, przemian – a w tym, za syntezowanie białek mięśniowych.

Muscle-Zone Sklep

Dzięki swoim właściwościom, suplement ten nie tylko normalizuje i przyspiesza rozwój mięśni, ale także podwyższa ich jakość. Dzięki temu możliwe jest wykonywanie znacznie bardziej intensywnego treningu, przy znacznie obniżonym poziomie zmęczenia. Dzięki BCAA zmniejsza się też bolesność mięśni, a także organizm znacznie szybciej i lepiej się regeneruje. Nie dochodzi również do skurczy, a także znacznie minimalizuje się ryzyko występowania urazów, skurczy, złamań oraz kontuzji. BCAA zapobiegają też chorobom układu krążeniowo-oddechowego, jak również mięśnia sercowego.

Co istotne, suplement BCAA nie tylko zapobiega bólowi po treningu, ale również w trakcie ćwiczeń. Zmęczenie i wyczerpanie, wbrew pozorom, działają bardzo negatywnie i dysfunkcyjnie na nasz organizm, a także nastrój i sferę psychiczną. BCAA w organizmie zużywane są podczas treningu, a poziom tej substancji obecnej we krwi wówczas spada. Jednocześnie jednak – wzrasta poziom tryptofanu w mózgu. Tryptofan w mózgu przekształca się w serotoninę (substancję chemiczną), która bezpośrednio przekłada się na zmęczenie organizmu. BCAA dodatkowo świetnie zapobiega rozpadowi tkanek mięśniowych i ich destrukcji. Suplement ten odpowiada za hamowanie zaniku mięśniowego lub też całkowitego rozpadu. Białka mięśniowe ulegają stałemu rozkładowi i jednoczesnej odbudowie (syntezie). To ilość białka w mięśniu ustala poziom równowagi pomiędzy rozpadem i syntezą. Warto wiedzieć, że wyniszczenie, a także rozpad i zniszczenie mięśnia następuje wówczas, gdy rozpad białkowy przekracza wytwarzanie białek tkanki mięśniowej. Procesy rozpadu i wyniszczenia mięśni, to oznaka niedożywienia oraz przewlekłych zakażeń, może to być również skutek chorób nowotworowych, okresów głodzenia, procesów starzeniowych. 

Aktywność fizyczna a  BCAA

Trening i aktywność fizyczna, to niezbędne elementy stanowiące o kondycji i ogólnym wyglądzie naszej sylwetki. Chociaż BCAA wykonują niesamowicie dużą pracę w naszym organizmie oraz w jego strukturyzacji, to jednak nie możemy zapominać o wszelkich innych niezbędnych elementach. Każda aktywność, niezależnie od tego czy jest profesjonalna, czy amatorska – powinna zostać dostosowana do możliwości, umiejętności i fizyki organizmu. Najważniejsza pozostaje systematyczność i odpowiednia technika wykonywania poszczególnych ćwiczeń (jest to szczególnie istotne). Jeśli wykonujemy ćwiczenia niewłaściwie, zagrażamy swojemu życiu i zdrowiu, a przede wszystkim bezpieczeństwu.  Obciążone są wówczas stawy, mięśnie, kości, kręgosłup i serce – warto być świadomym swojego ciała oraz jego zależności. Spektakularne efekty możemy osiągnąć za pomocą sieci powiązań i zależności, które połączone ze sobą – budują silny i zdrowy organizm. Dodatkowo, istotne jest też nawodnienie organizmu. Nasze ciało w 70% składa się z wody, jest ona obecna w komórkach, mięśniach, tkankach, krwiobiegu. W momencie kiedy nieodpowiednio nawadniamy organizm – wysycha i traci siły. Silne mięśnie buduje się w większości właśnie dzięki wodzie i dobrej, odżywczej diecie, jak też suplementacji.