Odżywki węglowodanowe

Węglowodany od zawsze budziły kontrowersje, zwłaszcza w świecie sportu. Nie zmienia to jednak faktu, że węglowodany, które są uzyskiwane z pożywienia organizm zamienia w glikogen, który jest odkładany w mięśniach i który jest niezbędny przed treningiem. Wiele osób jednak boi się węglowodanów, ze względu na obawy przed dodatkowymi kilogramami. Węglowodany spełniają jednak wiele pożytecznych funkcji, a przede wszystkim dostarczają energię pracującym mięśniom. Organizm jednak samodzielnie dysponuje niewielkimi zapasami glikogenu, które szybko wyczerpuje podczas aktywności fizycznej, co z kolei prowadzi do katabolizmu mięśniowego czyli zamiany aminokwasów w glukozę. Dlatego w czasie treningu nie tylko można ale trzeba uzupełniać węglowodany, a po zakończeniu ćwiczeń trzeba uzupełnić glikogen dla tak zwanej rezerwy węglowodanowej. 

Kiedy spożywać węglowodany?

Muscle-Zone Sklep

Węglowodany wbrew wielu mitom można stosować w ciągu dnia, zarówno w trakcie ćwiczeń jak i po nich. Różnicę z przyjmowania węglowodanów w czasie treningu najbardziej odczują zawodnicy sportów, które bazują na pracy długotrwałej, czyli biegacze, pływacy czy triatloniści.

Czym jest gainer?

Gainer to inaczej odżywka węglowodanowo-białkowa, zazwyczaj zawartość węglowodanów w takim produkcie to 70-80%. Tak duża zawartość węglowodanów sprawia, że gainery są bardzo kaloryczne co jest bardzo ważne w dostarczaniu nadwyżki energii niezbędnej do budowania masy mięśniowej, jednak z tak dużą nadwyżką organizm nie zawsze sobie poradzi, ponieważ wykorzysta go tyle, ile potrzebuje, a resztę odłoży w postaci tkanki tłuszczowej, a to z kolei będzie prowadzić do zwiększenia masy ciała.

Kiedy stosować gainer?

Na to pytanie odpowiedź jest bardzo indywidualna, ponieważ wszystko zależy od diety, przyzwyczajeń oraz apetytu. W większości przypadków warto jednak wypijać gainer do posiłku potreningowego. Duża dawka cukru, która w ten sposób dostanie dostarczona do organizmu będzie stymulować insulinę, która z kolei będzie transportowała aminokwasy do tkanek organizmu. Gainery można stosować również po posiłku, ale wtedy posiłek powinien zawierać lekkostrawne białko pochodzenia zwierzęcego, tłuszcze oraz węglowodany o indeksie glikemicznym powyżej 50, czyli na przykład makarony czy ziemniaki. Z kolei gainer stosowany około godziny przed treningiem będzie świetnym rozwiązaniem na zwiększenie ilości energii w organizmie i bardziej intensywne ćwiczenia. Warto jednak pamiętać, że gainer nie zastąpi pełnowartościowego posiłku! Ma być on tylko uzupełnieniem diety, a nie ją zastępować. 

Carbo – co to?

Carbo to suplementy diety składające się z mieszanki wolno, średnio oraz szybko uwalnianych węglowodanów. Producenci często uzupełniają takie odżywki dodatkowo o witaminy i minerały, które dodatkowo wspomogą organizm podczas treningu. Najczęściej w carbo można spotkać witaminy z grupy B, które wspomagają pracę układu nerwowego oraz magnez, który zapobiega powstaniu mimowolnych skurczów mięśni.

Odżywka carbo – kiedy i po co? 

Carbo daje organizmowi zastrzyk energetyczny, co sprawia, że ciało jest w stanie dłużej i intensywniej ćwiczyć. Kiedy stosować? W zależności od potrzeby – preparaty szybko uwalniane najlepiej wypić bezpośrednio po treningu w celu uzupełnienia zużytej energii oraz podniesienia poziomu insuliny. Odżywka carbo zadba wtedy o proces odbudowy glikogenu oraz pomoże w regeneracji organizmu. Produkty złożone należy natomiast stosować przed lub w czasie treningu –  potocznie przyjęło się, że najbardziej optymalnym czasem jest 30 minut przed planowanymi ćwiczeniami. Oczywiście z taką odżywką nie można przesadzać, ponieważ nadmiar węglowodanów. zostanie przekształcony w źródło zapasowe, czyli tkankę tłuszczową.

Skutki uboczne węglowodanów

Węglowodany jak wszystko inne mają też swoją ciemną stronę – spożywane w nadmiarze mogą przyczyniać się do odkładania się tkanki tłuszczowej. Większość aktywnych ludzi nie składuje jednak zbyt dużych ilości tkanki tłuszczowej, ponieważ dobowy wydatek energetyczny jest znacznie większych niż ludzi nieaktywnych fizycznie. Nawet sportowcy powinni jednak unikać łączenia węglowodanów z tłuszczami. Typowe odżywki stosowane w umiarze nie stanowią jednak problemu, zwłaszcza, że w trakcie treningu wychwyt glukozy przez mięśnie rośnie nawet sześciokrotnie!