Odżywki potreningowe

Odżywki potreningowe są preparatami, które mają za zadanie zregenerować organizm po wykonanej aktywności fizycznej. Obecnie mamy do wyboru naprawdę wiele wariantów tych suplementów, dlatego z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Niemniej jednak czasem wybór ten stanowi ogromny problem, ponieważ nie wiemy, co będzie najlepsze i przyniesie nam największe efekty. Jak więc wybrać odpowiednią odżywkę potreningową?

Odżywki potreningowe

Pierwszym krokiem jest tu ustalenie swojego celu treningowego. Zwykle wynika to z tego, jakiego rodzaju trening wykonujemy – siłowy, aerobowy, wytrzymałościowy itd. Poza tym liczy się również stopień zaawansowania sportowego. Następnie warto zadać sobie pytanie, jak szybo chcemy ten cel osiągnąć.

Muscle-Zone Sklep

Odżywki potreningowe najlepiej jest przyjmować w czasie tak zwanego okna anabolicznego, czyli bezpośrednio po wykonanych ćwiczeniach. Teoretycznie okres ten trwa od dwóch do trzech godzin, niemniej jednak poleca się spożywanie suplementów maksymalnie godzinę po wysiłku fizycznym, wówczas przyniesie to najlepsze efekty. 

Od razu po skończonym treningu dobrze jest zastosować właściwą dawkę węglowodanów, przy czym ilość ta zależy między innymi od wagi danej osoby, intensywności i czasu treningu czy od zapotrzebowania energetycznego. Po około 20 minutach od zakończenia ćwiczeń należy przyjąć odżywkę białkową, np. izolat białka serwatkowego. Jest to bardzo istotne, ponieważ po spożyciu węglowodanów wzrasta poziom insuliny.

Odżywka białkowa poprawia transport aminokwasów do włókien mięśniowych. Takie działanie pozwoli na szybszą regenerację i tym samym na rozbudowę masy mięśniowej, a także na uzyskanie potrzebnej energii, która zużyta została w postaci rozłożonych białek mięśni. Węglowodany są tak popularne, ponieważ stanowią one podstawowe źródło energii dla naszego organizmu i są wysoko przyswajalne. Podwyższony w trakcie treningu metabolizm sprawia, że zwiększa się nasze zapotrzebowanie na energię, dlatego nie musimy się przejmować, że po odżywkach carbo przybierzemy na wadze. 

Jakie efekty dają odżywki potreningowe? Przede wszystkim wzmagają efekty naszej ciężkiej pracy. Pozwalają one na natychmiastowe zregenerowanie mięśni, które zostały zniszczone w trakcie treningu. Białko je odżywi, pomoże im odpocząć i przyspieszy ich wzrost, dlatego z każdym treningiem nasze mięśnie będą coraz bardziej nadbudowane. Dostarczenie sobie białka po wykonanych ćwiczeniach powoduje, że zahamowany zostaje proces katabolizmu i tym samym nie pozwala na dalsze niszczenie włókien mięśniowych. Jest to naprawdę doskonałe rozwiązanie, w tym w szczególności dla osób, które nie mają czasu i możliwości zjedzenia czegokolwiek bogatego w białka tuż po treningu. 

Jako odżywkę potreningową z powodzeniem zastosować można kreatynę. Jest to wysoce skuteczny suplement, który wspiera pracę sportowców  i umożliwia im szybsze zwiększanie siły, wytrzymałości oraz masy mięśniowej. Kreatyna jest aminokwasem, który produkowany jest przez naszą wątrobę, tak więc jest doskonale znana naszemu organizmowi. Niemiej jednak ilości te nie są wystarczające dla osób, które wykorzystują ogromną część swojego zapotrzebowania na wysiłek fizyczny. Dzięki kreatynie mięśnie wygenerują większe ilości siły i łatwiej zregenerują się po pracy. 

Innym suplementem z tej kategorii może być kompleks BCAA. Jest to mieszana izoleucyny, waliny i leucyny, czyli aminokwasów, które w dużej mierze budują mięśnie szkieletowe. Podobnie jak poprzednie preparaty, BCAA skutkuje efektywniejszą regeneracją i lepszymi rezultatami treningowymi. 

Odżywki potreningowe są niezbędnym elementem życia każdego sportowca, niezależnie od stopnia zaawansowania. Warto je stosować, jeśli treningi są nie tylko naszą pasją czy sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów, ale także drogą do celu, jakim jest wymarzona, wyrzeźbiona sylwetka. Stosowanie odżywek sprawi, że nasza ciężka praca nie pójdzie na marne, gdyż nie pozwolimy w ten sposób zniszczyć się mięśniom, które bez pomocy z zewnątrz nie są w stanie samodzielnie zregenerować się w stu procentach.