L-Glutamina – superbohater w walce z nieszczelnymi jelitami!

Na pewno, nie raz, nie dwa, ktoś zadał Wam pytanie o to, co byście ze sobą wzięli na bezludną wyspę. Większość osób myśli o ulubionej książce, rodzinnym albumie fotograficznym albo o ukochanej osobie.

Jeśli jednak chcielibyście zapytać nas o zdanie, odpowiedź pewnie Was zaskoczy. Zgadza się. W naszej opinii najlepiej jest zabrać ze sobą L-Glutaminę.

Muscle-Zone Sklep

I mówimy to całkiem serio! Zawsze warto mieć ze sobą wysokojakościowy suplement L-Glutaminy, nawet w dalekiej podróży.

Jest to taki prosty i niedrogi produkt, a mimo to ma on głęboki wpływ na zdrowie jelit. A jak powszechnie wiadomo – zdrowie jelit przekłada się na kondycję całego naszego organizmu.

Ale jest pewien haczyk

…aby czerpać faktyczne korzyści ze stosowania L-Glutaminy, musisz poszukać wysokiej jakości produktu zoptymalizowanego pod kątem zdrowia jelit i wziąć go we właściwy sposób, a nie w ten sam sposób, w jaki biorą go sportowcy (najliczniejsi użytkownicy L-Glutaminy).

Może to być nieco skomplikowane, więc wyjaśnimy wszystko poniżej.  Zanurzmy się w morzu wiedzy!

Spis treści:

  • Dlaczego L-Glutamina pomaga w uszczelnieniu jelit… prosto, zwięźle i na temat.
  • Czy produkty bogate w glutaminę i białko w proszku są wystarczająco dobre?
  • Ile L-Glutaminy powinieneś przyjmować na nieszczelne jelita?
  • Nasz ulubiony protokół L-Glutaminy dla nieszczelnych jelit
  • Tajemnica #1 suplementacji L-Glutaminą.
  • Jak przyjmować L-Glutaminę – woda, sok, herbata, kawa, koktajl?
  • Jaki jest najlepszy suplement L-Glutaminy dla nieszczelnych jelit?

Dlaczego L-Glutamina pomaga w uszczelnieniu jelit… prosto, zwięźle i na temat.

Więc, jak zapewne wiesz, nieszczelne jelita zdarzają się, gdy podszewka jelita jest zbyt przepuszczalna (lub „przeciekająca”, jeśli wolisz takie określenie), aka hiperprzepuszczalność jelit. Oznacza to, że substancje, które nie powinny przechodzić przez podszewkę jelitową i przedostawać się do krwiobiegu, niestety to robią.

Cóż, L-Glutamina pomaga wzmocnić podszewkę jelitową, więc nie dzieje się to zbyt często.

Zanim utoniemy w nauce, ważne jest, aby wiedzieć, że L-Glutamina jest prostym aminokwasem. 1 z 20 aminokwasów.

W przeciwieństwie do wielu innych aminokwasów, jest unikalna ponieważ jest to podstawowe paliwo wykorzystywane przez komórki w podszewce jelitowej. Nasze jelita naprawdę kochają L-Glutaminę!

Tak bardzo, że są w stanie wchłonąć ją bezpośrednio. Co sprawia, że suplementacja jest jeszcze bardziej skuteczna i efektywna!

A ponieważ jest to ich preferowane źródło paliwa, komórki te, wyściełające błonę śluzową jelit, chętnie wykorzystają L-Glutaminę, aby się naprawić i zregenerować.

Podając naszym komórkom paliwo, które kochają, oto co się dzieje….

Na początek, Twój organizm jest w stanie wyprodukować więcej śluzu jelitowego i sekretarza immunoglobuliny typu A (SIgA) – hello kojąca dobroć!

Dodatkowo może pomóc zmniejszyć otwory w podszewce jelita, redukując w ten sposób szanse na przedostanie się dużych, niestrawionych cząsteczek pokarmu i innych toksyn przez barierę jelitową do krwiobiegu (tj. zmniejsza nieszczelność jelit).

Teraz najfajniejsze rzeczy – kiedy bariera jelitowa wzmacnia się w ten sposób, stan zapalny w organizmie zaczyna maleć, ponieważ coraz mniej toksyn trafia do krwiobiegu. Super, prawda?

Ponadto układ odpornościowy zaczyna odczuwać ulgę – i, co nie jest zaskoczeniem, jest w stanie się wzmocnić.

I wtedy naprawdę zaczynasz cieszyć się korzyściami płynącymi z działania naprawczego L-Glutaminy.

Jak widzisz, przyjmowanie L-Glutaminy polega na podawaniu jelitom paliwa, które w odczuwalny sposób je wzmacnia. W ten sam sposób sportowcy i amatorzy siłowni suplementują białko w proszku, aby odżywiać i wspomagać mięśnie.

Najlepsze jest to, że L-Glutamina pomaga nie tylko uszczelniać jelita, ale poprawia ogólny stan naszego zdrowia

Na przykład może pomóc w usuwaniu odpadów (takich jak amoniak) z naszego systemu, syntezowaniu białek, a nawet pomóc organizmowi utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi.

Ze względu na liczne i zróżnicowane moce L-Glutaminy, nic dziwnego, że jest ona również wykorzystywana do wspierania kilku innych aspektów naszego zdrowia.

Na przykład, ludzie z silnymi zachciankami na alkohol lub cukier często używają l-glutaminy w celu podniesienia kontroli nad pokusami.  Jest to dodatkowa, ogromna korzyść uboczna dla nas, „nieszczelnych”, którzy próbują wyeliminować cukier z diety.  (Już sama ta korzyść sprawia, że L-Glutamina staje się bohaterem na naszej bezludnej wyspie!)

W przypadku tak prostego 1-składnikowego suplementu z pewnością oferuje on wiele korzyści.

Czy produkty bogate w glutaminę i białko w proszku są wystarczająco dobre?

Jem dużo produktów o wysokiej zawartości glutaminy, takich jak kurczak, wołowina, ryby i szpinak, i spożywam codziennie napój proteinowy, który zawiera ok. 3-4 g glutaminy.

Czy to nie wystarczy?

Cóż, niezupełnie.

Warto wiedzieć, że kiedy glutamina jest przyjmowana razem z innymi aminokwasami (występującymi w pożywieniu lub koktajlach białkowych), musi konkurować o przyswajalność w organizmie. Więc trudno jest oczekiwać wszystkich korzyści płynących z glutaminy, podczas gdy musi ona walczyć o należne miejsce w kolejce do przyswojenia.

Ale dla „normalnych” ludzi, którzy nie szukają dodatkowego wsparcia dla jelit , glutamina dostarczana poprzez koktajle białkowe i żywność może rzeczywiście wystarczyć.

Dla kontrastu, dla tych z nas, którzy chcą wspierać zdrowie naszych jelit, prawdopodobnie niezbędne okażą się większe dawki z czystszych źródeł glutaminy.  I właśnie wtedy suplement L-Glutaminy jest idealny.

Przyjrzyjmy się dokładnie, ile glutaminy powinieneś suplementować.

Ile L-Glutaminy powinieneś wziąć, jeśli cierpisz z powodu nieszczelności jelit?

W wynikach wyszukiwania Google możesz zobaczyć ludzi narzekających, że L-Glutamina nie działa na ich nieszczelne jelita.

Ale chodzi o to, że….

…kiedy tylko zagłębimy się w ich nieszczelny protokół jelitowy, zazwyczaj odkrywamy, że biorą tylko 1-2 g L-Glutaminy dziennie.

Większość z tych osób zdecydowała się kupić L-Glutaminę w formie kapsułki i na etykiecie tych butelek często zaleca się przyjmowanie 1-2 x 1g kapsułek.

Niestety, dawka ta po prostu nie działa dla osób z nieszczelnymi jelitami. Tak naprawdę, nie jest to nawet wystarczająco dobra ilość jako długoterminowa dawka podtrzymująca.

Dlaczego producenci zalecają tak niską dawkę L-Glutaminy?

Cóż, większość suplementów L-Glutaminy jest sprzedawana sportowcom i osobom podnoszącym ciężary, które używają L-Glutaminy, aby pomóc organizmowi i mięśniom w odzyskaniu sił po intensywnym treningu.

Dla nich, 2g dawki L-Glutaminy po treningu i przed pójściem spać (w dni treningowe) działa. Suplement wykonuje swoją pracę.

Ale jeśli szukasz naprawy wyściółki jelitowej, musisz nakarmić swój przewód pokarmowy większą ilością L-Glutaminy.

Istnieje kilka protokołów z L-Glutaminą, które są przeznaczone do wspomagania zdrowia jelit.

Protokół Charlesa Poliquina L-Glutaminy

Jeden z najbardziej popularnych protokołów został zapoczątkowany przez Charlesa Poliquina, światowej klasy autorytet zajmujący się treningiem lekkoatletyki.

Ma obsesję na punkcie zapewnienia sportowcom o wysokich osiągach możliwości wchłaniania wszystkich składników odżywczych, zwłaszcza, że mogą być one stosowane na wysokokalorycznej diecie.  A jego kluczowe spostrzeżenie dotyczyło znaczenia zajęcia się kwestią przepuszczalności jelit poprzez stosowanie wysokich dawek L-Glutaminy.

Jego słynny protokół L-Glutaminy sugeruje przyjmowanie 80g glutaminy dziennie przez 5 dni, a następnie ograniczenie się do długoterminowej dawki 10-20g.

Protokół dotyczący megadozy L-Glutaminy Podczas 5-dniowej fazy „megadozy” Poliquin zaleca przyjmowanie L-Glutaminy w małych poddawkach przez cały dzień.

Na przykład 10 g (2 łyżeczki), co godzinę lub dłużej.

Nasz ulubiony protokół L-Glutaminy dla nieszczelnego jelita

Uważamy, że protokół Poliquina jest zbyt agresywny. Zarówno ilość megadozy, jak i długoterminowa dawka podtrzymująca (do 20g/dzień) wydaje mi się niepotrzebnie wysoka.

Zamiast tego, znacznie lepiej jest….

  • Powoli dochodź do dawki 30 g w ciągu 3 dni – Twoje ciało ma czas, aby się do niej przyzwyczaić i możesz zobaczyć, jak reagujesz na mniejsze ilości, zanim spróbujesz większych ilości.
  • Następnie pozostań na 30 g przez 4 dni – jest to rdzeń fazy megadozy.
  • Następnie, w 9 dniu, po prostu zejdź do mniejszej długoterminowej dawki 5-10 g dziennie – w zależności od tego, jak dobrze będziesz się regenerować.
  • Następnie trzymaj się dawki 5-10g dziennie.

Kilka pomocnych uwag na temat tego protokołu L-Glutaminy.

Podczas pierwszych 3 dni budowania tolerancji, przechodź od 10 do 20, a następnie – do 30g.

W ten sposób dajesz swojemu organizmowi szansę na oswojenie się z nowym suplementem. Możesz tez obserwować, jak Twoje ciało reaguje na podawaną substancję.

Wiele osób uważa, że od 0g do 80g w zasadzie z dnia na dzień (zgodnie z protokołem Poliquin) może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Jeśli przyjmujesz dawkę zgodnie z zaproponowanym przez nas protokołem, nie powinieneś doświadczać żadnych zauważalnych problemów żołądkowych. Ale na pewno zauważysz, że L-Glutamina działa (w dobry sposób).

Warto pamiętać o tym, żeby rozłożyć dawkę na cały dzień.  Oczywiście może to nie być dla ciebie wygodne. Tak czy inaczej, możesz oczekiwać pozytywnych efektów kopnięcia L-Glutaminy w bardzo krótkim czasie, ponieważ komórki mogą bardzo łatwo przyswajać glutaminę w proszku, a samo jelito może szybko się zregenerować.

Alternatywnie, wypróbuj opcję megadozy L-Glutaminy „Go-Slow”.

Jeśli chcesz zwolnić tempo i naprawdę sprawdzić tolerancję na L-Glutaminę, możesz zwiększyć ją tylko o 5g dziennie, a nawet o 2,5g.

Więc powiedzmy, że idziemy z 5g przyrostów. Będzie to wyglądać tak: dzień 1 5g, dzień 2 10g, dzień 3 15g, dzień 4 20g, dzień 5 25g, dzień 6 30g, dzień 7 30g, dzień 8 30g, dzień 9 25g, dzień 10 20g, dzień 11 15g, dzień 12 10g.

A potem przechodzimy na dawkę podtrzymującą 5-10 g na dzień.

Pamiętaj, żeby zawsze, przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian do diety czy suplementacji, skonsultować się ze specjalistą!

Nie udajemy, że jesteśmy w zespole lekarzy dr. House! Innymi słowy, przed rozpoczęciem jakiegokolwiek protokołu suplementów, a tym bardziej protokołu skupiającego się na megadozie, jak ten powyżej, należy koniecznie porozmawiać o tym z lekarzem.

Szczególnie, że niektórzy ludzie nie reagują dobrze na L-Glutaminę, zarówno w dużych jak i małych dawkach.

Polecam również połączenie protokołu L-Glutaminy powyżej z dietą wspomagającą jelita. Te dwie metody, połączone, potrafią zdziałać cuda!

Tajemnica #1 do uzupełnienia o L-Glutaminę

Możesz postępować zgodnie z protokołem powyżej i nadal nie uzyskać satysfakcjonujących wyników. Poważnie.

A kiedy słyszymy od czytelników, którzy bezskutecznie korzystali z protokołu L-Glutaminy, zawsze odkrywamy tę samą przyczynę…

…wzięli L-Glutaminę z jedzeniem.

To jest duże nie nie NIE. Ponieważ, jak już pisaliśmy powyżej, chcesz spożywać czystą L-Glutaminę (SOLO!), aby organizm mógł ją łatwo przyswoić. Tzn. w taki sposób, żeby L-Glutamina nie musiała konkurować z innymi aminokwasami.

Więc po prostu upewnij się, że bierzesz ją między posiłkami na pusty żołądek.

Jak przyjmować L-Glutaminę – woda, sok, herbata, kawa, koktajl?

L-glutaminę najlepiej przyjmować z wodą o niskiej temperaturze.  Proste.  I zazwyczaj najlepiej jest zmieszać 5 g L-Glutaminy (ok. 1 łyżeczka) z 8 uncjami lub 240 ml wody.

Dla porównania, mieszanie L-Glutaminy w gorących lub ciepłych napojach, takich jak herbata i kawa, to duże „nie”.

A to dlatego, że ciepło denaturuje L-Glutaminę i tym samym zmniejsza jej skuteczność.  (Jest to kolejny powód, aby przechowywać L-Glutaminę w chłodnym, ciemnym miejscu).

Tak więc dla niewielkiej mniejszości czytelników, którzy dodawali glutaminę do swoich gorących napojów i, co zrozumiałe, nie odczuwają wielkich efektów – przejdźcie na wodę.

A co z dodawaniem L-Glutaminy do koktajli?

Cóż, to proste – jak już mówiliśmy powyżej, unikaj przyjmowania L-Glutaminy z innymi rodzajami żywności (w tym z białkiem w proszku), aby dać L-Glutaminie najlepszą szansę na przyswojenie, gdy już dotrze do przewodu pokarmowego!

Jaki jest najlepszy suplement L-Glutaminy dla nieszczelnych jelit?

Cóż, pierwszą rzeczą, której należy szukać w suplemencie L-Glutaminy dla zdrowia jelit jest forma, w jakiej występuje, tj. kapsułki vs. proszek.

Bo jeśli zamierzasz przyjmować wysokie dawki glutaminy, nie chcesz kupować jej w formie kapsułek. W końcu, kto chciałby połknąć 30 (1g) tabletek glutaminy dziennie?!

Więc proszek to tak naprawdę jedyny sposób, żeby przez to przejść.  Zwłaszcza, że będzie to również łatwiejsze do strawienia dla organizmu.  Co jest szczególnie ważne, jeśli układ pokarmowy jest już w złym stanie.

Jeśli chodzi o proszek z L-Glutaminy, szukaj takich, które spełniają poniższe kryteria:

  • Wysoce wchłanialne – niestety, wiele produktów L-Glutaminy jest przeznaczonych dla kulturystów i dlatego wbijają w nie wszystkie rodzaje innych aminokwasów. Co jest świetne, jeśli starasz się wyglądać jak mini Arnold Schwarzenegger, ale nie tak dobre, jeśli szukasz wsparcia żołądkowo-jelitowego. Dla optymalnego wchłaniania, L-Glutamina sama w sobie / w wolnej formie jest drogą do celu.
  • Niearomatyzowane i bezwonne – z jakiegoś powodu wiele suplementów L-Glutaminy, zwłaszcza tych mieszanych z innymi składnikami, mają tendencję do włączenia dużej dawki dodatków smakowych. Często są to składniki sztuczne lub inne substancje słodzące, które mogą powodować dolegliwości żołądkowe (np. alkohole cukrowe). Tak więc formuła bez nich jest najlepsza.
  • Wygodny rozmiar – większość fanów L-Glutaminy lubi brać ją często. Co sprawia, że te 2 funtowe słoje zamknięte w jakiejś szafce w domu są dość niewygodne.
  • Brak wypełniaczy – zaskakująco, gdy czytasz sekcję „Inne składniki” wielu proszków L-Glutaminy zawierają one wszystkie rodzaje niewyrażalnych składników. A jeśli nie wiesz, co one robią i dlaczego są zawarte, najlepiej jest ich unikać. Radzę poszukać proszku L-Glutaminowego, który nie zawiera nawet sekcji „Inne składniki”.  Wtedy już wiesz, że jest dobry!
  • 100% L-Glutamina!

Nic dziwnego, że trudno jest znaleźć suplement L-Glutaminy, który spełnia takie wyśrubowane wymagania!