Które suplementy mogą obniżyć ciśnienie krwi?

Wysokie ciśnienie krwi jest częstym problemem w dzisiejszym świecie. Oczywiście można skutecznie je obniżać, przestrzegając zdrowej diety, ćwicząc i unikając palenia. Czy przyjmowanie suplementów diety, w tym witamin, minerałów lub ziół, może również pomóc?

Według American Heart Association (AHA) prawie połowa wszystkich dorosłych w Stanach Zjednoczonych ma zbyt wysokie ciśnienie krwi, zwane również nadciśnieniem. Nadciśnienie zwiększa ryzyko niewydolności serca , zawałów serca i udarów mózgu.

Muscle-Zone Sklep

Prowadzenie zdrowego stylu życia może obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi. Obejmuje to przestrzeganie zdrowej diety o niskiej zawartości soli, regularne ćwiczenia, utrzymywanie prawidłowej masy ciała, nie palenie tytoniu i ograniczanie spożycia alkoholu. Dla niektórych osób lekarze zalecają także leki obniżające ciśnienie krwi.

Według niektórych źródeł naturalne leczenie i suplementy diety mogą pomóc zmniejszyć nadciśnienie. Czy te dodatki działają i czy są bezpieczne? Spójrzmy na niektóre z nich.

Potas jest minerałem, który odgrywa kluczową rolę w regulacji ciśnienia krwi. Kiedy zbyt dużo soli lub sodu w jedzeniu podnosi ciśnienie krwi, potas intensyfikuje wydalanie sodu z organizmu.

Sód powoduje wysokie ciśnienie krwi, ponieważ powstrzymuje nerki przed skutecznym usuwaniem wody z organizmu. Przenoszenie nadmiaru wody powoduje wzrost ciśnienia krwi.

Potas pomaga zmniejszyć ciśnienie krwi na dwa sposoby:

  • powodując, że organizm pozbywa się więcej sodu z moczem
  • rozszerzając ściany naczyń krwionośnych

Efekt ten był najsilniejszy u osób, które stosowały diety wysokosodowe, osób, które spożywały niskie stężenie potasu przed badaniem oraz osób, które nie przyjmowały leków przeciw nadciśnieniowych.

Jednak suplementy zawierające potas mogą być szkodliwe dla osób z zaburzeniami czynności nerek. Jak w przypadku każdego suplementu, najlepszym pomysłem jest skonsultowanie się z lekarzem przed rozpoczęciem stosowania.

AHA zaleca spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości potasu, aby pomóc kontrolować ciśnienie krwi. Obejmują one:

  • suszone morele
  • szpinak
  • pomidory
  • awokado
  • grzyby
  • śliwki lub sok ze śliwek
  • beztłuszczowy lub niskotłuszczowy jogurt lub mleko

Magnez to kolejny minerał, który odgrywa ważną rolę w regulacji ciśnienia krwi. Wspiera wiele procesów zachodzących w organizmie, w tym działanie mięśni oraz układów nerwowego oraz odpornościowego i syntezę białek.

Autorzy przeglądu z 2016 roku stwierdzili, po przeanalizowaniu wyników 34 prób, że suplementy magnezu mogą obniżać ciśnienie krwi. Oszacowano, że przyjmowanie 300 miligramów (mg) magnezu dziennie przez 1 miesiąc może zwiększyć średni poziom magnezu w plazmie organizmu, a w rezultacie obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Zalecana dieta magnezu dla dorosłych wynosi 310–420 mg.

Według Office of Dietary Supplements (ODS) dieta bogata w magnez może również zmniejszać ryzyko udaru mózgu i cukrzycy typu 2.

Produkty bogate w magnez obejmują :

  • migdały
  • szpinak
  • orzechy nerkowca
  • orzeszki ziemne
  • czarna fasola
  • awokado
  • ziemniaki
  • brązowy ryż
  • jogurt beztłuszczowy lub niskotłuszczowy

Również błonnik pokarmowy jest ważny dla utrzymania zdrowia serca i jelit. Jedzenie błonnika pokarmowego może pomóc obniżyć:

  • poziom cholesterolu
  • ciśnienie krwi
  • ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

W przeglądzie z 2018 r. Stwierdzono, że suplementy zawierające błonnik mogą obniżać zarówno rozkurczowe, jak i skurczowe ciśnienie krwi. Przegląd z 2005 r. Sugeruje, że uzupełnienie diety o około 12 gramów błonnika dziennie może pomóc w nieznacznym zmniejszeniu ciśnienia krwi.

Wysokie ciśnienie krwi może być szczególnie szkodliwe w czasie ciąży. Wtedy jest to nazywane nadciśnieniem ciążowym. Jeśli kobieta nie jest leczona z tego powodu, może to prowadzić do powikłań, takich jak stan przedrzucawkowy, udar mózgu, poród przedwczesny i niska masa urodzeniowa dziecka.

Badanie z 2018 r. Wykazało, że przyjmowanie suplementów zawierających kwas foliowy (witaminę B9) zmniejsza ryzyko nadciśnienia ciążowego i stanu przedrzucawkowego.

Kwas foliowy jest jedną z witamin z grupy B, a jej wystarczająca ilość w czasie ciąży może pomóc w zapobieganiu nieprawidłowościom porodowym. W Centers for Disease Control and Prevention (CDC) zalecają kobietom, suplementację 400 mikrogramów kwasu foliowego dziennie w czasie ciąży.

Wiele witamin prenatalnych zawiera kwas foliowy, który jest również dostępny jako samodzielny suplement.

U osób, które nie są w ciąży, badacze muszą jeszcze ustalić, czy kwas foliowy ma jakikolwiek wpływ na wysokie ciśnienie krwi.

Koenzym Q10 (CoQ10) jest naturalną substancją występującą w organizmie i odgrywa ważną rolę w chemii komórek. Przede wszystkim wspomaga komórki w procesach wytwarzania energii.

Niektórzy naukowcy uważają, że suplementy zawierający koenzym Q10 mogą obniżać ciśnienie krwi, działając jako przeciwutleniacz i zapobiegając gromadzeniu się tłuszczu w tętnicach.

Jednak według ODS „wstępne badania sugerują, że CoQ10 prawdopodobnie nie ma znaczącego wpływu na ciśnienie krwi”. Ponadto, jak zauważa organizacja, wyniki badań w odniesieniu do korzysći dla osób cierpiących na choroby serca były niejednoznaczne.

Przegląd Cochrane z 2016 r. Wykazał, że przyjmowanie suplementów CoQ10 nie wpłynęło znacząco na ciśnienie krwi w porównaniu z placebo. Naukowcy dochodzą do wniosku, że ostateczne określenie efektów będzie wymagało dalszych dokładniej przeprowadzonych badań.

Według National Center for Complementary and Integrative Health, kilka innych suplementów może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, w tym:

  • kakao
  • czosnek
  • siemię lniane
  • zielona lub czarna herbata
  • probiotyki
  • ziele hibiskusa (Hibiscus sabdariffa)
  • olej rybny lub inne obejmują kwasy tłuszczowe omega-3

Osoba z nadciśnieniem tętniczym powinny skupić się na unikaniu w diecie substancji, które mogą podnieść ciśnienie krwi, w tym:

  • alkohol
  • kofeina
  • Doustne środki antykoncepcyjne
  • niesteroidowe leki przeciwzapalne lub NLPZ, takie jak ibuprofen
  • ogólnoustrojowe kortykosteroidy
  • leki przeciwdepresyjne
  • niektóre leki przeciwpsychotyczne

W większości przypadków nadciśnieniu można zapobiegać i kontrolować bez użyciu suplementów i leków. Możemy kontrolować swoje ciśnienie krwi poprzez:

  • spożywanie mniej sodu
  • jedzenie mniejszej ilości tłuszczu, szczególnie tłuszczów nasyconych
  • mając dietę bogatą w świeże owoce i warzywa
  • pozostawanie aktywnym fizycznie
  • unikanie palenia
  • leczenie bezdechu sennego , jeśli na niego cierpimy