Kreatyna — którą wybrać?

Osoby, które regularnie uprawiają sport sięgają po wiele suplementów, ale na rynku najpopularniejszym wyborem wciąż jest kreatyna. Osoby zaczynające swoją przygodę z kreatyną często pytają jednak: Jaka kreatyna będzie najlepsza? To pytanie jest bardzo częste, a sama popularność kreatyny nieprzypadkowa. Regularne stosowanie kreatyny pozwala na rozbudowanie beztłuszczowej masy mięśniowej. Udowodniono również, że kreatyna redukuje zmęczenie co pozwala na dłuższe i bardziej intensywne treningi, ma ona również właściwości ochronne – zapobiega bolesnym skurczom. 

Kreatyna – czym właściwie jest?

Kreatyna to kwas β-metyloguanidynooctowy, czyli związek chemiczny, naturalnie występujący w organizmach zwierzęcych, głównie w mięśniach i ścięgnach, stąd też nawa kreatyna, ponieważ kreas po grecku znaczy mięso. Kreatyna nie jest zaliczana do grupy niezbędnych składników pokarmowych, ponieważ można ją znaleźć w ludzkim organizmie. Występuje ona głównie mięśniach, ale też w mózgu, wątrobie czy nerkach. Jednak żeby dostarczyć organizmowi 5 gramów naturalnej kreatyny z pożywienia, należałoby zjeść aż kilogram mięsa. 

Muscle-Zone Sklep

Cena kreatyny

Początkujący bardzo często zastanawiają się jak cena jest optymalna przy zakupie kreatyny. Generalnie najbardziej popularna cena to około 30 zł za 500 g kreatyny. Na rynku można jednak spotkać produkty, których cena oscyluje w okolicy 30 zł za 100 g. Cena zależy od producenta i składu produktu. Należy więc sprawdzić renomę producenta a także przede wszystkim zapoznać się ze składem produktu. Warto także poszukać opinii o danym produkcie, bo cena nie zawsze idzie w parze z jakością. 

Jaka kreatyna jest najlepsza?

Na pytanie o wybór najlepszej kreatyny nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na rynku co chwilę pojawiają się nowe produkty, poza tym każdy organizm jest inny i może inaczej zareagować na konkretny suplement. Należy więc po prostu testować produkty i sprawdzać publikowane rankingi produktów kreatynowych. Warto jednak pamiętać, żeby takiego zestawienia szukać na stronach branżowych i sprawdzić czy nie jest on sponsorowany. 

Odpowiednia dawka

Wybór odpowiednich suplementów ma oczywiście wpływ na osiągane rezultaty w sporcie, ale ćwiczenia mają przede wszystkim przynosić satysfakcję. Większa dawka suplementu nie sprawi, że organizm będzie funkcjonował coraz lepiej bez wysiłku. Kreatynę zawsze należy dawkować zgodnie z zaleceniami producenta i nie wolno zmieniać dawki na własną rękę!

Rodzaje kreatyny

Wbrew przekonaniu wielu osób, kreatyna to nie jest jedna, określona odżywka. Na rynku suplementów można znaleźć wiele różnych form kreatyny, które znacząco różnią pod względem działania. Kreatynę zasadniczo dzieli się na dwie kategorie. Pierwsza to podstawowe formy kreatyny takie jak jabłczan czy monohydrat. Druga kategoria to zaawansowane chemicznie formy kreatyny czyli na przykład kreatyna bezwodna czy chelat magnezowy kreatyny. Takie zaawansowane formy najczęściej można spotkać pod postacią tak zwanych stacków kreatynowych, czyli mieszanek kilku różnych form kreatyny.

Monohydrat kreatyny

Monohydrat to najpopularniejsza i najbardziej znana forma kreatyny. Monohydrat ma silne działanie anaboliczne, a poza tym zwiększa również siłę mięśni, dynamikę oraz ogólną wytrzymałość organizmu. Działanie anaboliczne monohydratu polega przede wszystkim na zwiększeniu retencji wody w komórkach mięśniowych. Zapewnia to z jednej strony stosunkowy szybki i widoczny efekt przyrostu masy mięśniowej, z drugiej jednak sprawia, że efekty nie są trwały i po dostawieniu suplementu dosyć szybko znikają. Monohydrat kreatyny najlepiej więc stosować razem z beta-alaniną(usprawnia ona proces transportu kreatyny do wnętrza komórek mięśniowych) a także z innymi formami kreatyny, które cechują się bardziej trwałymi efektami.

Ze względu na efekt tak zwanej pompy treningowej monohydrat najczęściej można spotkać w odżywkach przedtreningowych. 

Jabłczan kreatyny

Inna podstawa forma kreatyny to jabłczan, jest on połączeniem kreatyny i kwasu jabłkowego. Przy jego stosowaniu efekty są wyraźnie słabsze ale dużo trwalsze. Jabłczan kreatyna ma także właściwości antykataboliczne, czyli zapobiega procesom rozpadu i degeneracji włókien mięśniowych. Fakt ten powoduje, że kreatyna w tej formie może być stosowana także w fazie redukcji. 

Dla kogo jest kreatyna?

Kreatyna będzie przede wszystkim pomocna dla osób, które regularnie trenują na siłowni i zależy im na rozbudowie masy mięśniowej. Kwas β-metyloguanidynooctowy będzie pomocny także przy treningu siłowym i wytrzymałościowym. Kreatynę zaleca się również lekkoatletom, w szczególności sprinterom. Długodystansowcy natomiast powinni z kreatyny zrezygnować, zwłaszcza w przypadku kiedy dopiero zaczynaja swoją przygodę ze sportem.

Skutki uboczne

Żaden suplement polecany sportowcom nie został tak dokładnie przepadany jak kreatyna. Lekarze uważają, że przyjmowanie kreatyny w odpowiednich dawkach jest jak najbardziej bezpieczne. Kreatyny nie powinny przyjmować osoby mające problemy z nerkami, trzustką lub wątrobą. Suplementację kreatyny warto więc zacząć od badań i rozmowy z lekarzem.