Korzyści cynku, dawkowanie, suplementy i skutki uboczne

Być może słyszałeś, że korzyści dla cynku obejmują wsparcie układu odpornościowego w walce z przeziębieniami, jednakże ten minerał jest również potrzebny tym, którzy nie są chorzy. Jakie korzyści może przynieść i dlaczego jest nam potrzebny? Przeczytajcie nasz dzisiejszy artykuł aby się przekonać!

Co to jest cynk?

Cynk jest rodzajem niezbędnego pierwiastka śladowego. Jest „niezbędny”, ponieważ musisz go pozyskiwać ze swojej diety, ponieważ twoje ciało nie jest w stanie samemu go wytworzyć.

Muscle-Zone Sklep

Cynk działa jako przeciwutleniacz w organizmie, walcząc z uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki i pomagając spowolnić proces starzenia się organizmu. Minerał ten ma również duży wpływ na równowagę hormonalną, dlatego nawet niewielki niedobór może powodować wzrost ryzyka niepłodności i cukrzycy.

Jeśli spożywasz za mało cynku, możesz doświadczyć między innymi osłabionej odporności, uczucia zmęczenia i wyczerpania oraz pogorszenia koncentracji.

Najważniejsze korzyści z przyjmowania cynku

  1. Wspomaga układ odpornościowy i może pomóc w zwalczaniu infekcji/przeziębienia

Jak wyjaśnia National Institutes of Health: „Poważny niedobór cynku osłabia funkcje odpornościowe, a nawet łagodny do umiarkowanego stopień niedoboru cynku może upośledzać funkcje makrofagów i neutrofili oraz aktywność komórek NK”.

Minerał ten jest niezbędnym składnikiem szlaków przekazywania sygnałów eliminujących patogeny. Pomaga kontrolować stan zapalny i zapobiegać uwalnianiu cytokin , a także uszkodzeniom tkanek.

Często jest uważany za naturalny lek na walkę z przeziębieniami. Przyjmowany przez co najmniej pięć miesięcy może zmniejszyć ryzyko przeziębienia – a dodatkowo suplementacja, gdy już poczujesz się chory, może przyspieszyć proces rekonwalescencji.

Badania pokazują, że ten niezbędny minerał może pomóc w rozwoju komórek odpornościowych i zakłócać proces molekularny, który powoduje tworzenie się śluzu i niekorzystnych bakterii w przewodach nosowych.

Jedno z badań wykazało, że gdy suplementy cynku podano w ciągu 24 godzin od wystąpienia objawów przeziębienia, czas trwania objawów był znacznie skrócony w porównaniu z grupą kontrolną, która go nie uzupełniała. Mniej pacjentów w grupie przyjmujących cynk miało objawy związane z przeziębieniem pięć i siedem dni po wystąpieniu pierwszych objawów w porównaniu z tymi, którzy go nie przyjmowali.

2 . Poprawia balans hormonalny

Korzyści z cynku dla hormonalnego zdrowia i płodności wynikają z tego, że ten minerał odgrywa ważną rolę w produkcji hormonów, w tym poprzez naturalne zwiększanie poziomu testosteronu, który odgrywa bardzo istotną rolę w balansie hormonalnym zarówno u mężczyzn, jak i kobiet.

Jest potrzebny do produkcji estrogenu i progesteronu u kobiet, z czego oba wspierają prawidłową płodność. Możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z miesiączką, wahaniami nastroju, wczesną menopauzą, niepłodnością, a nawet niektórymi nowotworami, unikając zbyt niskiego poziomu cynku.

  1. Pomaga walczyć z cukrzycą

Cynk jest potrzebny do zrównoważenia poziomów większości hormonów, w tym insuliny, głównego hormonu zaangażowanego w regulację poziomu cukru we krwi. Cynk wpływa korzystnie na poziom cukru we krwi, ponieważ wiąże się z insuliną, aby była odpowiednio przechowywana w trzustce i uwalniana, gdy glukoza dostaje się do krwioobiegu.

Pozwala również na właściwe wykorzystanie enzymów trawiennych, które są niezbędne do wiązania się insuliny z komórkami. Pozwala to na efektywne zużycie glukozy na cele wytwarzania energii metabolicznej.

  1. Wspiera płodność

Badania pokazują, że cynk odgrywa ważną rolę w płodności, zwłaszcza w modulowaniu poziomu testosteronu w surowicy u mężczyzn. Ograniczenie i niedobór cynku w diecie u młodych mężczyzn wiąże się ze znacznym spadkiem stężenia testosteronu w surowicy, co może negatywnie wpływać na płodność i obniżać libido.

W jednym badaniu przeprowadzonym przez Departament Medycyny Wewnętrznej na Uniwersytecie Wayne, po 20 tygodniach ograniczenia spożycia cynku, podawanie pacjentom suplementów cynku skutecznie zwiększało poziom testosteronu w surowicy u większości mężczyzn.

5 . Pomaga przy wzroście mięśni i regeneracji powietrza

Ten konkretny minerał odgrywa kluczową rolę w podziale i wzroście komórek, więc cynk wspomaga naprawę i wzrost mięśni, umożliwiając ciału prawidłową regenerację a tym samym optymalne utrzymanie siły w układzie mięśniowym i szkieletowym.

Pomaga również w uwalnianiu testosteronu, hormonu wzrostu i insulinopodobnego czynnika wzrostu-1 (IGF-1), z których wszystkie warunkują wysokie tempo przyrostu masy mięśniowej oraz zdrowy metabolizm.

Cynk korzystnie wpływa na masę mięśniową również dlatego że pomaga zwiększyć ilość testosteronu, który organizm jest w stanie wyprodukować po wysiłku – zwłaszcza treningu siłowym i interwałowym o wysokiej intensywności – ponieważ zwiększa współczynnik konwersji androstendionu do testosteronu.

Oznaki niedoboru cynku

Najczęstsze oznaki i objawy związane z niedoborem cynku obejmują:

  • Zmiany apetytu, w tym zwiększony apetyt na słone lub słodkie potrawy
  • Znaczny przyrost lub utrata masy ciała
  • Wypadanie włosów
  • Problemy z trawieniem
  • Zespół chronicznego zmęczenia
  • Bezpłodność
  • Problemy hormonalne, w tym pogorszenie objawów PMS lub objawy menopauzy
  • Niska odporność
  • Słaba koncentracja i pamięć
  • Spowolnione gojenie się ran, infekcji skóry i podrażnienień
  • Zaburzenia czynności nerwów

Kiedy przyjmować cynk?

Kiedy należy przyjmować cynk? Aby zmaksymalizować wchłanianie, najlepiej jest przyjmować ten suplement co najmniej jedną lub dwie godziny przed posiłkiem lub po nim. Jeśli okaże się, że odczuwasz nudności przy jego spożyciu, spróbuj zamiast tego przyjmować go bezpośrednio z posiłkiem.

Zalecenia dotyczące dawkowania cynku:

Ile cynku powinieneś przyjmować w ciągu dnia? Zgodnie ze standardami referencyjne wartości spożycia dla cynku poniżej są oparte na wieku i płci:

Niemowlęta:

  • 0–6 miesięcy: 2 miligramy/dzień
  • 7–12 miesięcy: 3 miligramy/dzień

Dzieci:

  • 1–3 lata: 3 miligramy/dzień
  • 4–8 lat: 5 miligramów/dzień
  • 9–13 lat: 8 miligramów/dzień

Młodzież i dorośli:

  • Mężczyźni w wieku 14 lat i starsi: 11 miligramów/dzień
  • Kobiety w wieku od 14 do 18 lat: 9 miligramów/dzień
  • Kobiety w wieku 19 lat i starsze: 8 miligramów/dzień
  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią : od 11 do 12 miligramów dziennie

Ryzyko i skutki uboczne

Przyjmowanie dużych dawek cynku przez dłuższy czas może zakłócać wchłanianie przez organizm innych ważnych minerałów, w tym miedzi. Może to obniżać efektywność układu odpornościowego i zaburzać tworzenie się nowych komórek krwi.

Częściej przy przyjmowaniu umiarkowanie dużych dawek cynku występują tylko krótkotrwałe i nieswoiste objawy. Niektóre osoby doświadczają również zmian zdolności do odczuwania węchu lub smaku, które mogą wpływać na zmiany apetytu.

Niektóre objawy przedawkowania cynku obejmują :

  • nudności
  • niestrawność
  • biegunkę
  • skurcze brzucha
  • wymioty

Należy również pamiętać, że suplementy cynku mogą wchodzić w interakcje z kilkoma rodzajami leków, w tym z antybiotykami, penicylaminą (lekiem stosowanym w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów) i lekami moczopędnymi. Jeśli używasz tych leków regularnie, porozmawiaj ze swoim lekarzem przed użyciem suplementów z cynkiem.

Podsumowanie

  • Korzyści cynku obejmują wspieranie funkcji odpornościowych, regulowanie produkcji hormonów, promowanie wzrostu i regeneracji komórek mięśniowych, zmniejszanie stanu zapalnego i zwalczanie uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki.
  • Ludzie z niskim spożyciem cynku mogą doświadczać zmian apetytu, chronicznego zmęczenia, przyrostu lub utraty masy ciała, wypadania włosów, złej koncentracji, częstszych objawów przeziębienia, spowolnionego gojenia się ran i problemów hormonalnych
  • Najlepszym sposobem uniknięcia niedoborów cynku jest zwiększenie spożycia czerwonego mięsa, ryb, orzechów nerkowca, nasion dyni i jogurtu.
  • Jeśli nie jesteś w stanie przyjmować odpowiedniej ilości cynku z diety, lub masz problemy z jego wchłanianiem możesz spróbować suplementów zawierających cynk