Jak zoptymalizować swój układ odpornościowy

Nie osiągniesz sukcesu z dnia na dzień – to samo dotyczy uzyskania solidnej odporności. Wzmocnienie odporności organizmu wymaga konsekwentnego, długotrwałego wysiłku. Sprawdź nasze dzisiejsze porady jak zrobić to efektywniej!.

Jak większość z nas, my również robimy wszystko, co w mojej mocy, aby zachować dobre zdrowie. Staramy się zachować dystans społeczny i niemal obsesyjnie myjemy ręce. Staramy się jeść jak najwięcej warzyw, aby mieć pewność, że otrzymujemy odpowiednią ilość składników odżywczych, na które zapotrzebowanie jest zwiększone w przypadku codziennego stresu.

Muscle-Zone Sklep

Nic dziwnego, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy jesteśmy bombardowany wiadomościami o tym, jak wzmocnić układ odpornościowy. Natłok informacji o kolejnych rewolucyjnych sposobach na odporność, nie pozwala w spokoju przewijać naszych tablic na portalach społecznościowych. Co rusz widzimy jak jakiś influencer chwali się koktajlem wzmacniającym układ odpornościowy lub firma oferującą suplementy z czarnym bzem i flawonoidami cytrusowymi.

Jednak pomyślmy chwilę z chłodną głową. Odporność ma teraz problem z PR. Cały pomysł, że możesz wzmocnić swoją odporność w jakiś szybki i cudowny sposób z dnia na dzień, nie działa naprawdę tak kolorowo.

Tak więc reakcyjne podejście do odporności w ostatniej chwili jest przeciwieństwem poprawnego myślenia. Musisz działać reaktywnie. Walka o odporność to maraton, a nie sprint. Z tego powodu nie ma szybkiego i łatwego sposobu na natychmiastowe jego wzmocnienie. Jeśli chcesz utrzymać swój układ odpornościowy w formie, musisz pracować nad nim cały czas, nie tylko doraźnie.

Ponowna kalibracja układu odpornościowego odporności sprowadza się do poprawnych, klasycznych nawyków zdrowotnych, o których słyszysz pewnie regularnie: poprawnego snu, redukcji stresu czy poprawnej diety. Kluczem jest robienie tego wszystkiego przynajmniej w minimalnym stopniu i nie spodziewanie się, że w jeden dzień staniesz się tytanem zdrowia. Nie poprawisz swojego układu odpornościowego za tydzień, wrzucając w siebie kilka kapsułek multiwitamin. Ale absolutnie możesz pomóc swojej odporności, wprowadzając pewne zmiany stylu życia.

W szczególności powinieneś skupić się na podstawach, które są kluczowe nie tylko we wzmacnianiu odporności ale i w poprawnym funkcjonowaniu całego ciała.

Uzupełnij rutynę snu

Sen – zwłaszcza spędzanie co najmniej siedmiu godzin przez większość nocy – może być najbardziej kluczową kwestią w celu poprawy odporności. I to pierwsza rzecz na której powinieneś się skupić. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Sleep, ludzie, którzy spali sześć godzin na noc lub krócej przez tydzień, byli około cztery razy bardziej narażeni na przeziębienie po ekspozycji na wirusa, niż ci, którzy spali więcej niż siedem godzin.

Lepiej reaguj na stres

Powszechnie wiadomo, że stres powoduje uwolnienie kortyzolu, hormonu walki lub ucieczki, który mimo wszystko jest kluczowy w naszym poprawnym funkcjonowaniu. Kiedy kortyzol jest wysoki, twój układ odpornościowy nie jest w optimum swojej efektywności. Nasze ciało wysyła wtedy wszystkie  swoje siły na to by obronić Cię przed niebezpieczeństwem zwiastowanym przez poziom kortyzolu, zapominając zupełnie o układzie odpornościowym.

Wyznaj swoje tajemnice! I Brzmi to głupio, ale badania wykazały, że chowanie w sobie sekretów, może powodować dodatkowe uwalnianie kortyzolu, który osłabia układ odpornościowy. Zadzwoń do swojego najlepszego przyjaciela lub umów się na wizytę do terapeuty i zdejmij ciężar tajemnic ze swoich ramion.

Jedną z najbardziej użytecznych rzeczy, aby utrzymać stres pod kontrolą, jest pozostawanie w obecnym momencie tak bardzo, jak to możliwe. Kiedy zaczynamy się martwić o przyszłość popadać w lekką paranoję wszystkich strasznych rzeczy, które można wymyślić – na przykład jeśli ktoś kocham zachoruje – powinniśmy skupić się na tym co jest teraz: A w tej chwili moja rodzina i przyjaciele są zdrowi. Jest to prosty sposób, aby przejąć kontrolę nad swoimi myślami, zamiast pozwalać, aby Twoje myśli wysyłały mnie w błędne koło stresu.

Ćwicz mądrzej

Trening powoduje mikrostany zapalne w ciele, ale jest to ich dobry rodzaj, który zachęca nasze działo do adaptacji i rozwoju. Jest to nieco sprzeczne z intuicją, ponieważ ćwiczenia faktycznie zaburzają homeostazę twojego organizmu. Ale gdy po zakończeniu Twoje ciało wraca do swojej równowagi jednocześnie zaczyna się adaptować do cięższych warunków. Badania potwierdzają tą zależność: ludzie, którzy regularnie ćwiczą, rozwijają więcej limfocytów T (niszczących białe krwinki) niż ich odpowiednicy prowadzący siedzący tryb życia. Pomaga także modulować hormon stresu, kortyzol, który po podniesieniu prowadzi do działania zapalnego.

Eksperci zgadzają się jednocześnie, że przetrenowanie może osłabić odporność. Więc jeśli jesteś sportowcem na co dzień, to konsekwencja a nie intensywność jest faktyczną drogą do sukcesu.